enurs Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hei, Når jeg plugger inn ledning framme i motorvarmer uttak så hender det ingen ting. Jeg hörer ingen lyd fra mottor og stikkontakt inne i bilen gir ikke ström hvor vifte bruker å väre plugget inn. Jeg vet det er ström fra hus veggen og jeg vet stikkontakt inne i bilen ikke funker (har prövd andre ting en vifte) Er det noen sikkring som kan väre gåen eller hva kan väre feil? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Må feilsøkes her hvor strømmen slutter. Sansynligvis i t-skjøten. Får du kjent på om elementet på motoren blir varmt? Lenke til kommentar
enurs Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Vet ikke helt hvor den sitter men kan kjenne etter i morgen om noe blir varmt Lenke til kommentar
enurs Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg har nå hatt ledning i ca 1 time uten at mottor blir varm. Hvor kan feilen da väre? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Kanskje du har et lite tidsur/styringsenhet inne i kupeen? Kanskje en slik: http://wup.defa.com/no/wup_products_futura.html Endret 2. desember 2011 av Mr_Spock Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Det stemmer faktisk ! Den funka för i sommer eller noe slikt og viste tempraturen ute. Så alltid trott det ver en slik temp måler. Nå lyser den ikke, tom for bateri eller kan det väre noe annet? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Det stemmer faktisk ! Den funka för i sommer eller noe slikt og viste tempraturen ute. Så alltid trott det ver en slik temp måler. Nå lyser den ikke, tom for bateri eller kan det väre noe annet? Det skal være en sikring i motorrommet et sted. Det betyr at du med stor sannsynlighet også har en batterilader i motorrommet, den vedlikeholdslader batteriet. Den er på størrelse med et eple og fungerer også som koplingsboks/styring for selve motorvarmeren og kupevarmeren. Foreslår at du først sjekker sikringen, hjelper ikke det, går du over alle koplingene. Alle ledningene går innom koplingeboksen. Monteringsanvisning: http://www.defa.com/file/7416079888e/1920244.pdf Bruksanvisning: http://www.defa.com/file/741636492e5/1920243.pdf Håper du får det til å fungere - er et veldig bra opplegg. Endret 3. desember 2011 av Mr_Spock Lenke til kommentar
enurs Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Er det sikrings boksen i motorromet du prater om? I så fall, heter den noe? Har handboken til bilen så om jeg vet sånn ca navn kan jeg kanskje finne den, ellers får jeg bare sjekke alle sikkringer, kanskje lettest Tusen takk så langt, skal sjekke ut alt så skal du få vite hvordan det funket Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Er det sikrings boksen i motorromet du prater om? Sannsynligvis ikke. Hvis det var en ledig sikringsholder der, og den som monterte har vært usedvanlig god/flink, så kan det hende ledningene er trukket via denne, men det er tvilsomt. Finn fram til batteriladeren under panseret (følg inntakskabelen for motorvarmer). Det skal gå minst en*, antakelig to røde ledninger ut fra denne; en som går til plusspolen på batteriet, og en som går til tidsuret. (I tillegg skal det være en gul ledning fra tidsuret som gir styrestrøm når releet inne i laderen skal koble inn motor- og kupevarmer) Den røde som går til tidsuret er det antakelig montert en hengesikring på (om den ikke er trukket via sikringsboksen som nevnt), og forhåpentligvis er det denne som er gått. *) Om det kun går en leder ut fra batteriladeren (til batteriet), så er tilførselen til tidsuret hentet en annen plass; sikringsboks inne i kupeen eller et annet sted (m/ hengesikring) under dashbordet. Du kan demontere kontakten (se monteringsanvisninga) på tidsuret og måle med voltmeter om det kommer strøm dit (rød: konstant spenning, blå: kun med tenning på), og du kan teste om motor- og kupevarmer virker, uten tidsuret, ved å strekke en ledning fra + på batteriet til den gule kontakten på batterilader (merket med klokkesymbol). Lenke til kommentar
enurs Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Har nå fölgt alle råd og dette har jeg funnet ut så langt. Jeg fant ladderen tror jeg, inne i den fant jeg ett lite gult batteri. Så ut som ett du kjöper i butikken. Fant ingen sikkring her. Jeg så en röd/svart ledning gå fra ladderen til batteri. Denne gikk gjennom en hengende sikkring som var festet like vet batteriet. Sikkring nr 5. Jeg kunne ikke se om den var gått eller ikke, den så litt andeledes ut en de andre hvor jeg kan se tydelig om strengen har gått eller ikke. Videre så jeg en del ledninger gå inn i kupeen. Har ikke skrudd opp for å lete etter sikkringer. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Det blir litt vanskelig for deg å feilsøke på dette her da du ikke helt vet hva du driver med og hvordan det er koblet. Det jeg ville ha gjort for å gjøre det enkelt er og koble ut både batterilader og tidsur. Bare koble motorvarmeren og kupevarmeren i sammen i en y-skjøt og bruke tidsur utenfor bilen i stedet. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Det kan kanskje være et forslag at du får noen som har litt elektrisk peiling å se på dette for deg. Det er et veldig bra system og kan nok lønne seg å reparere hvis det er noe som er i stykker. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Jeg så en röd/svart ledning gå fra ladderen til batteri. Denne gikk gjennom en hengende sikkring som var festet like vet batteriet. Sikkring nr 5. Det er vanlig med en 5A sikring mellom batterilader og batteri, ja. Å sjekke om denne er gått, eller å bytte med en ny, er jo en god begynnelse. Fant du noen ledninger fra batteriladeren som går inn i kupeen? Det skal, som et absolutt minimum være en gul (om fargene i skjemaet er fulgt) som går fra flatstiften med klokkesymbolet, og antakelig en rød fra plusspolen (skjemaet jeg tillater meg å lime inn viser derimot ingen sikring her) og en sort fra minuspolen på laderen. Det kan imidlertid hende disse to, sammen med den blå tenningsavhengige, er hentet fra et sted inne i bilen i stedet. Du er nesten nødt til å begynne med tidsuret og måle (voltmeter/multimeter) om du har 12V på rød og blå (med tenning på) leder, og jord på sort, og deretter følge ledningen med feil på. Det skal ikke være noe batteri inne i laderen som jeg vet om, og den skal heller ikke gå an å demontere, så vidt jeg husker.. Den enkleste (og billigste) måten å "tjuvkoble" systemet på (uten å erstatte laderen med et T-ledd) er å tilføre konstant 12V spenning til styrestrømkontakten med klokkesymbolet (gul leder nr 11 på skjema). Da vil også batteriladeren lade samtidig som motor- og kupevarmer er i drift. Skjemaet: Lenke til kommentar
enurs Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Jeg har lite peiling på biler og mindre peiling på EL saker + lite penger for tiden så jeg önsker ikke ha den på verksted. Når det gjelder gul ledning så ser jeg 1 cm av en gul leding som går inn i ett lednings rör og dette rör går inn i kupeen. Det er vel 3-4 ledninger som går inn i röret. Skal pröve å bytte sikring, se hva som skjer da. Å måle volt er noe jeg aldri har gjort eller har utstyr til så å lage en y skjöt låt jo som en mer enkel måte å få det til å fungere på. (hvordan lager jeg denne y skjöt?) Noen som kan forklare ganske enkelt hva dette systemet egentlig handler om? Ha tidsur inne i bilen i stede for veggen? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Noen som kan forklare ganske enkelt hva dette systemet egentlig handler om? Ha tidsur inne i bilen i stede for veggen? Egentlig så er det bare det det gjelder, ja. Det er også en temperatursensor som regulerer hvor lenge før du skal bruke bilen varmen slås på, pluss at batteriladeren virker hele tiden -så lenge bilen er plugget i veggen. Med et tidsur på veggen virker laderen bare samtidig med resten. hvordan lager jeg denne y skjöt? Du kjøper en slik eller slik (forskjellen er bare retningen kablene peker i) og kobler sammen de tre tykke 230V-kablene til/fra laderen. Men det er enklere, som jeg antydet i forrige innlegg, å strekke en 5-10 cm lang leder med to kabelsko mellom gul 11 og rød 12 på laderen. Da vil alt sammen, også laderen (om du bytter den med et T-ledd/Y-ledd/forgreining mister du den funksjonaliteten) slå seg på med en gang du plugger inn motorvarmerkabelen. Lenke til kommentar
enurs Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Så om man önsker å sette på motorvarmeren på bilen en morgen må jeg först sette inn ström ledning fra husvegg, så gå inn i bilen og stille inn på tidsuret når den skal i gang? Om jeg ikke hadde dette systemet så ville jeg brukt nedteller på veggen? Det er altså forskjellen? Lenke til kommentar
enurs Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Vil også legge til at bateriet på motor er dårlig, vet ikke om det har noe å si. Og tidsur (om det er tidsuret) inne i bilen har lyst og vist tiden for ca 3 mnd siden så tror det må väre noe enkelt som sikring eller en annen enkel lösning på dette. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Så om man önsker å sette på motorvarmeren på bilen en morgen må jeg först sette inn ström ledning fra husvegg, så gå inn i bilen og stille inn på tidsuret når den skal i gang? Du programmerer når du skal kjøre på jobb om morgenen, og når du drar hjem fra jobben om ettermiddagen, og så gjentar det de to "programmene" hver dag. I tillegg kan det slås fort på/av med et par enkle knappetrykk om du skal bruke bilen til et "uvanlig" (ikke programmert) tidspunkt. Det kan være en sikring, eller så kan det være et brudd i den røde eller sorte lederen som går til tidsuret; begge deler forholdsvis enkelt å reparere, men kablene kan være skjult bak halve bilinteriøret... Lenke til kommentar
enurs Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Men bare så jeg forstår helt, tidsuret er den delen hvor du stiller inn alt? Eller er det en annen del? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Men bare så jeg forstår helt, tidsuret er den delen hvor du stiller inn alt? Ja, det stemmer. Bruksanvisninga er det linket til tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå