Gå til innhold

Salami går ut på dato i dag - spiselig hvor lenge?

Cryogen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Salami er jo spekemat. Spekemat ble jo opprinnelig laget for å kunne oppbevares lenge (selv uten kjøling).

Uansett. Datoene er der av en grunn. Men så lenge salamien smaker og lukter normalt bør det ikke være noen fare.

Ville dog fryst ned 3 av pakkene (hvis du har fryser).

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ta et annet eksempel. Jeg har hatt melk som har gått 6 uker over dato men den har fremdeles vært helt fin.

Matvarebransjen har for strenge føringer på utløpsdato. Egg som er oppbevart kaldt og mørkt har faktisk flere års holdbarhet. Jeg hadde en eggprodusent som nabo da jeg var gutt og han la av 2 egg hver uke som han oppbevarte for å se hvor lang tid det tok før de råtnet. Så jeg har spist årgangsegg sammen med gamle Alfred. :thumbup:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å selge varer som går ut på dato i morgen. Det er vel forbrukers ansvar å sjekke best før/siste forbruksdag. Først når den har passert blir det vel butikkens ansvar å fjerne varen.

Enkelte butikker er flinke til å sjekke utløpsdato og sette ned prisen på det som nærmer seg. Har selv spart mye på nettopp det opp igjennom åra :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...