altairz Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hei Vurderte om jeg skulle gå idrettsassistent i førstegangstjenesten. Lurte på hva slags arbeids oppgaver man får i denne stillingen. Noen som kanskje har vert det selv, og har litt erfaring om det? Lenke til kommentar
Superdan Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Kommer helt sykt ann på hvilken leir du skal være IASS på. Noen plasser gjør ikke du en dritt, menst andre plasser har du mye å gjøre Men det består somregel i å "drifte" treningssenteret, hjelpe folk med treningsprogram, trening. Ha spinningøkter og slike ting. Være med å arrangere idrettsarangemang osv 1 Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 What he said, pluss mye tid til trening, guitar hero, organisering av ulike arrangement, mer trening, spising, spising, trening, ja, du skjønner. Pluss at du får gå i treningstøy hele tiden. Lenke til kommentar
altairz Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Kommer helt sykt ann på hvilken leir du skal være IASS på. Noen plasser gjør ikke du en dritt, menst andre plasser har du mye å gjøre Men det består somregel i å "drifte" treningssenteret, hjelpe folk med treningsprogram, trening. Ha spinningøkter og slike ting. Være med å arrangere idrettsarangemang osv Høres ut som en interesang stilling det her Men er dette en veldig populær stilling, eller er det rimelig enkelt å komme inn? Lenke til kommentar
Magiii Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Hei Vurderte om jeg skulle gå idrettsassistent i førstegangstjenesten. Lurte på hva slags arbeids oppgaver man får i denne stillingen. Noen som kanskje har vert det selv, og har litt erfaring om det? Hei! Har ikke vært idrettsassistent selv, men angret veldig på at jeg ikke søkte meg inn på det. Jeg var på Setermoen i 2009. Kommer helt sykt ann på hvilken leir du skal være IASS på. Noen plasser gjør ikke du en dritt, menst andre plasser har du mye å gjøre Men det består somregel i å "drifte" treningssenteret, hjelpe folk med treningsprogram, trening. Ha spinningøkter og slike ting. Være med å arrangere idrettsarangemang osv Høres ut som en interesang stilling det her Men er dette en veldig populær stilling, eller er det rimelig enkelt å komme inn? Det er som de sier ovenfor. Du er på treningssenteret og hjelper til, hjelper folk med trenongsprogram og trening. + Du slipper å være med på alle øvelsene.. + Du kommer mest sannsynlig i god form siden alt du gjør i tjenesten er å være på idrettssenteret. - Litt kjedelig å være idrettsassistent i militæret, du går på en måte glipp av førstegangstjenesten. Du får ikke skyte osv.. men vet ikke hvor interessert du er i det. - Du blir ikke like godt kjent med folka i troppen din. Du møter nok mange på idrettssenteret og får nok gode venner etter hvert, men du går glipp av sammensveisinga som skjer på øvelsene osv. Du kommer kanskje til å føle deg litt utstøtt. (Spørs hvor stor tropp, da)- - Du har ettermiddagsskift også, men ikke hver dag. Slik var det i alle fall på Setermoen. Når alle de andre er ferdige med tjenesten sin i fire-tiden, så må du dra på "jobb". Husker vi satt i kinosalen på Setermoen da et eller annet befal spurte om det var noen som var interessert i dette. Jeg syntes det hørtes veldig interessant ut, men valgte å ikke søke. Jeg vil egentlig anbefale deg å søke. Tror du kan få det svært morsomt som idrettsassistent.. god form (eller enda bedre form) kommer du nok også i. Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Magii har iallfall ikke peiling. Jeg var idrettsassistent på Værnes, og fikk skyte med standard AG3, MP5 og Glock. Og hvorfor skulle en ikke bli like godt kjent med folka i troppen? Tror du vi gikk og la oss etter endt tjeneste? Bullshit, det kom ofte folk fra troppen min innom iass-bua som vi kalte det for å slå av en prat og henge. Jeg ble godt kjent med nesten alle på troppen. Jeg slapp unna en øvelse, så der bommer du nok igjen. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Det er nok forskjeller på dette fra sted til sted. Lenke til kommentar
koots Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Du får vel både skyting og felt som i-ass, da det er et visst minimum man må gjennom for å få godkjent førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
Magiii Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Magii har iallfall ikke peiling. Jeg var idrettsassistent på Værnes, og fikk skyte med standard AG3, MP5 og Glock. Og hvorfor skulle en ikke bli like godt kjent med folka i troppen? Tror du vi gikk og la oss etter endt tjeneste? Bullshit, det kom ofte folk fra troppen min innom iass-bua som vi kalte det for å slå av en prat og henge. Jeg ble godt kjent med nesten alle på troppen. Jeg slapp unna en øvelse, så der bommer du nok igjen. Forteller bare hvordan i-assen hadde det på Setermoen.. betydelig større der. Du får vel både skyting og felt som i-ass, da det er et visst minimum man må gjennom for å få godkjent førstegangstjeneste. Jepp. Litt skyting i rekrutten blir det nok. Lenke til kommentar
koots Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jepp. Litt skyting i rekrutten blir det nok. Blir det på tjenestested også, da alle har et vist minimum man må gjennom med skyting/felt de må gjennom, samme om man er i-ass, velferdsjeger, infanterist eller teknisk personell. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Som jeg har observert er det en max chill stilling, med ekstremt lettjent korporal, hvis du er interessert i å bruke året på å trene, slappe av og generelt ha det fint, go for it! Lenke til kommentar
LuringenOo Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Går selv IASS-kurset på Kjevik nå, og kan bekrefte hva de ovenfor har sagt. Skal til Rygge etter kurset, og arbeidsoppgavene mine vil bestå i drifting av treningsrom, utleie av utstyr, personlig treningsveiledning og holde fellesøkter som f.eks spinning. Får kursbevis som spinninginstruktør og har til nå livredningskurs, sanitet nivå 2 og kurs i veggklatring. Mye å ta med videre etter tjenesten med andre ord! Det blir mye tid til trening og avslapning, men alt er avhengig av egen innstilling og hvilke base du ender opp på. På Rygge skal vi ha seks grønne uker, i tillegg til fire turer for de som tar KBE-faget (kropp, bevegelse og energi). Vi drar bl.a. til Rjukan i Januar, hvor vi skal rapellere, klatre, isklatre og mye mer. I slutten av uka får vi et "oppdrag" som går tilsvarer sabotør-ruta til Gutta på skauen under WW2. Kurset er relativt slapt. Mye fri og fri disp, så søvn er i hvertfall ikke et problem. Downsides med IASS er at vi får AG3, hvertfall på Rygge. Vi får heller ikke berett, og det er litt døvt. Lenke til kommentar
koots Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Det er vel kun personell som har "aktiv tjeneste" (V&S f.eks.) som får HK og beret. Resten klarer seg med AG-3 og feltlue/båtluem når det gjelder luftforsvaret... Lenke til kommentar
altairz Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Går selv IASS-kurset på Kjevik nå, og kan bekrefte hva de ovenfor har sagt. Skal til Rygge etter kurset, og arbeidsoppgavene mine vil bestå i drifting av treningsrom, utleie av utstyr, personlig treningsveiledning og holde fellesøkter som f.eks spinning. Får kursbevis som spinninginstruktør og har til nå livredningskurs, sanitet nivå 2 og kurs i veggklatring. Mye å ta med videre etter tjenesten med andre ord! Det blir mye tid til trening og avslapning, men alt er avhengig av egen innstilling og hvilke base du ender opp på. På Rygge skal vi ha seks grønne uker, i tillegg til fire turer for de som tar KBE-faget (kropp, bevegelse og energi). Vi drar bl.a. til Rjukan i Januar, hvor vi skal rapellere, klatre, isklatre og mye mer. I slutten av uka får vi et "oppdrag" som går tilsvarer sabotør-ruta til Gutta på skauen under WW2. Kurset er relativt slapt. Mye fri og fri disp, så søvn er i hvertfall ikke et problem. Downsides med IASS er at vi får AG3, hvertfall på Rygge. Vi får heller ikke berett, og det er litt døvt. Hva er egentlig KBE faget? Er det noe alle som er idrettassistent kan ta? og vet du om det er sånn klatring, isklatring osv. flere plasser en på rygge? Lenke til kommentar
LuringenOo Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 KBE-faget er et fag alle soldater får undervisning i, og alle kan ta eksamen i. Faget er et av tre fag man kan ta gratis i millitæret, som gir 5 studiepoeng. Faget tar bl.a for seg bevegelse på et samfunnsfaglig plan, altså bevegelsesatferd hos den enkelte og grupper i befolkningen i tillegg til mulige årsaker. Såvidt jeg vet er alle luftbasene i østlandsområdene med på KBE-øvelsene, altså Rygge, Mågerø, FAKT avd Oslo og noen fler. IASSenen på de forskjellige stedene bytter på å være deltakere og arrangører. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Det er vel kun personell som har "aktiv tjeneste" (V&S f.eks.) som får HK og beret. Resten klarer seg med AG-3 og feltlue/båtluem når det gjelder luftforsvaret... AG-3 er vel bare brukt på Madla nå, vi fikk iallefall mp5 og HK416 dette var som Ops Ass/wingops Lenke til kommentar
koots Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Var en del på oppsamlingsfelt nå for et par uker, samtlige med AG-3, selv om en del hadde fått byttet til den nye stridsvesten. Men AG er jo på vei ut, vet ikke hvor langt de er kommet. Ikke hatt noe felt/skytedag etter rekrutten enda, så har ikke våpen. Regner med at det er AG som gjelder når den tid kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå