any question? Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Er det nokon som veit kva avgifter det er på import av pickup? Går det ann til å registrere den på grønne skilt, eller er det personbil det vil bli? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Avgiften kommer helt an på hvilken bil du velger. Ja, du kan registrere en pick-up på grønne skilt. Men når du har såpass lite kunnskap, så vil jeg ikke anbefale deg å starte på denne jobben selv. 1 Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Et sted må man jo begynne. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Det er selvfølgelig sant. La meg derfor omformulere: Hvis du har tenkt til å importere en bil selv, bør du forberede deg på å lese deg opp på lover, regler og metoder først. Det er med andre ord ikke noe du bør gjøre i morgen. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Å importere er vel egentlig en grei sak? Det er 2 avgifter: 1. MVA på det du betalte for bilen (+ evt frakt) 2. Engangsavgift med x % fradrag pr. år fra da bilen var ny MVA er grei å regne ut. Engangsavgift finnes det en kalkulator for på tollvesenet sine hjemmesider (denne gir et greit overslag). Også er det bare å sjekke med tollvesenet hvis man er usikker på hvilke papirer man trenger. Man må vel også ha EU-kontroll? Også er det greit å importere biler som finnes i Norge fra før Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Joda, det er ikke Norge som er det største problemet. Det er imidlertid en del andre ting som skal klaffe for at det faktisk lønner seg. Blant annet må man passe på å få tilbake merverdiavgiften i det landet man kjøper bilen. Hvis ikke går regnestykket sjelden opp. Det er ikke alle biler dette er mulig på, og dermed må man holde tunga rett i munnen. Man bør naturligvis også se bilen (eller få noen andre til å gjøre det). Kjører man den hjem selv, må man tenke på tyske tollskilter og norske prøveskilter blant annet. Med andre ord er det ikke bare å hente hjem en bil på et kvarter. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Om det lønner seg eller ikke er ett helt annet spm.. som regelt er det få tusenlapper å spare. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Å importere er vel egentlig en grei sak? Det er 2 avgifter: 1. MVA på det du betalte for bilen (+ evt frakt) 2. Engangsavgift med x % fradrag pr. år fra da bilen var ny Tja, dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Hvilke avgifter som trer inn kommer etter min erfaring litt an på hva bilen din inneholder av godsaker. Ut fra tolltariffen 87.03.2101 som gjelder personbil under 3500kg, med høyst 1000m3 slagvolum, er det ført opp en hel masse mulige avgifter og gebyrer. Kan f.eks. nevne: AR 200 (kjøretøy <3500 kg) BG 100 (GEBYR PÅ BATTERIER) DE 100 (GEBYR PÅ DEKK) DE 300 (GEBYR PÅ DEKK FOM 17") I tillegg vil det være aktuelt med avgift på klimaanlegget på grunn av gassen som er i systemet, og hvilken sats som legges til grunn kommer helt an på hvilken gass det er snakk om. Jeg har ikke importert biler selv og kan ikke garantere at alle disse punktene vil bli tatt med i beregningen hos tollvesenet, men det er nok ikke så enkelt som at det kun er engangsavgift og mva. Det skal være noen rundskriv og veiledere på toll.no som gjelder import av kjøretøy, og trådstarter kan sikkert sette seg noe mer inn problemstillingen ved å lese der. Edit: måtte legge til motorvolum på varenummeret fra tolltariffen Endret 1. desember 2011 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå