Gå til innhold

[Løst] Er dette nok 700w

PC1996

Anbefalte innlegg

Eg har no ein strømforsying på 1000w og den tar knerken på sikringa kvar gang eg tar i sikringa og da eg prøvde ein strømforsyning med 700w slo pcen seg av når eg starta den og dette skjedde fleire ganger.

Mitt oppsett er:

Intel Core? i7 Quad Processor i7-960

Gigabyte GA-X58A-UD5

Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7263S

Western Digital Caviar® Black 500GB x2

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1333MHz 8GB

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

3 120mm vifter

1 viftestyrar

1 RAM vifte

kva skal eg gjera?

Endret av PC1996
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens du har for trege sikringer?

Selv har jeg opplevd noen av det samme med 6 eksterne harddisker + en server stående, jeg bruker strømbryter på en forgreningskontakt.

Ellers kan det være en kortsluttning i pcen/strømforsyningen.

Regner med du har prøvd å flytte pcen rett i stikkontakten bare for å sjekke at problemet ikke er overbelasting?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det kan hende at sikringen din er for kvikk og derfor ikke overlever transientene fra PSU når du slår på PC'en. Da kan en tregere sikring være løsningen.

Når det gjelder PSU'en på 700W, så kan den umulig levere varene. Jeg har 400 watt i PC'en, og den er ikke veldig forskjellig fra din - i7 2600k @ 4.4 GHz + gtx 460.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Maskinen din trekker ihvertfall langt midnre enn 700watt. Som Arni90 sier - sansynligvis realistisk sett under 400watt typisk. Ved idle og bare vanlig oppstart så er det enda mindre.

Kort sagt så er dette ikke på noen måte relatert til at PSU er for svak eller noe sånt. Her må det være en kortslutning eller et problem med sikringen eller noe slikt.

Jeg vil tippe at en kortslutning som følge av feilmontering kanskje vil være det mest sansynlige - og ergo det du bør utelukke først. En erketypisk feil er å glemme å skru inn spacere før du skrur inn hovedkortet - med det resultat at hovedkortet kortslutter mot kabinettet på baksiden. Slike og lignende feil vil nok kunne resultere i problemene du nevner.

Har du testet å skru ut delen og prøve å kjøre delene rett på arbeidsbenken din? Da eliminerer du ihvertfall alle typiske monteringsfeil. Bare ikke gjør det på en elektrisk ledende overlate av åpenbare grunner...

-Stigma

Lenke til kommentar

Det kan hende at sikringen din er for kvikk og derfor ikke overlever transientene fra PSU når du slår på PC'en. Da kan en tregere sikring være løsningen.

Når det gjelder PSU'en på 700W, så kan den umulig levere varene. Jeg har 400 watt i PC'en, og den er ikke veldig forskjellig fra din - i7 2600k @ 4.4 GHz + gtx 460.

Dette er sikkert mulig - men standard hussikringer er vel minimum 10 og ofte 16 amp. Kan PSUen spike så høyt? Vi må jo da snakke om en transient start-strøm på kanskje 2-300% av normal for at det skal slå ut.

Her spør jeg altså - jeg vet rett og slett ikke hva som er å kunne forvente - men det virker mye.

-Stigma

Lenke til kommentar

Muligens du har for trege sikringer?

Selv har jeg opplevd noen av det samme med 6 eksterne harddisker + en server stående, jeg bruker strømbryter på en forgreningskontakt.

Ellers kan det være en kortsluttning i pcen/strømforsyningen.

Regner med du har prøvd å flytte pcen rett i stikkontakten bare for å sjekke at problemet ikke er overbelasting?

Ja både på forskjellige sikringer og.

Lenke til kommentar

Maskinen din trekker ihvertfall langt midnre enn 700watt. Som Arni90 sier - sansynligvis realistisk sett under 400watt typisk. Ved idle og bare vanlig oppstart så er det enda mindre.

Kort sagt så er dette ikke på noen måte relatert til at PSU er for svak eller noe sånt. Her må det være en kortslutning eller et problem med sikringen eller noe slikt.

Jeg vil tippe at en kortslutning som følge av feilmontering kanskje vil være det mest sansynlige - og ergo det du bør utelukke først. En erketypisk feil er å glemme å skru inn spacere før du skrur inn hovedkortet - med det resultat at hovedkortet kortslutter mot kabinettet på baksiden. Slike og lignende feil vil nok kunne resultere i problemene du nevner.

Har du testet å skru ut delen og prøve å kjøre delene rett på arbeidsbenken din? Da eliminerer du ihvertfall alle typiske monteringsfeil. Bare ikke gjør det på en elektrisk ledende overlate av åpenbare grunner...

-Stigma

Hva er spacere? følgte det med det med hovudkorte? hvis ikkje kor får eg kjøpt det?

Lenke til kommentar

Hva er spacere? følgte det med det med hovudkorte? hvis ikkje kor får eg kjøpt det?

Spacere er små seks-sidede (tror jeg) skruer som i stedet for et skruehode har et nytt skruehull i toppen.

De brukes som navnet sier for å gi avstand (engelsk:space) mellom hovedkortet og kabinettflaten som det monteres fast til. Du skrur først i spacerene - så legger du hovedkortet oppå (og dermed er det kun kontakt på de stedene skruvene går gjennom og luft under alle andre steder) og så skrur du i skruene som holder hovedkortet fast.

Disse følger i 99% av tilfeller med i pakken du kjøper - men jeg tror vel egentlig at det normalt følger med kabinettet heller enn i hovedkortesken.

Skulle du trenge å kjøpe noen fordi du har mistet dem så er det sikkrt ikke vanskelig å finne. Jeg kan ikke si med sikkerhet hvem som selger dem da jeg aldri har hatt behov for å kjpe flere - men jeg vil annta at alle seriøse databutikker vil ha dem på bakrommet sitt et sted. Bare kontakt en data-nettbutikk eller ring en lokal databutikk om det fremdeles finnes en i ditt nærområde.

Som sagt - om du IKKE har bruk spacere så er dette et stort problem. Det vil nestne garantert føre til feil av noe slag. I værste tilfelle kan det drepe hovedkortet. I beste tilfelle vil det bare ikke starte riktig. Nyere hovedkort har en del sikringer mot overspenning og denslags og vil ha en bere tendens til å kunne overleve slikt "misbruk".

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for svar så tidlig :) Men vet noen hvorfor det at pcenslår seg når eg bruker 700w strømforsyning? PS det er 1000w strømforsyningen som slår ut sikringene og den slår ut 16 amp sikring.

Det hadde kanskje vært greit med noen flere opplysninger som:

Hvilken 700w PSU og om PC slår seg av alltid eller bare engang iblant?

Hva annet er koblet til kursen - det skal tross alt litt til å slå ut en 16A kurs.

Har PC'en noen gang fungert normalt?

Lenke til kommentar

Ja pc-en har alltid fungert normalt bortsett fra at 1000w strømforsyningen slår ut sikringene ofte ikke alltid! Og da eg prøvde og montere 700watten i går gjekk pc-en av kvar gang eg kan ikke gå inn i BIOS en gong, den slår seg av med en gong.

Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU

Det er absolutt ingenting annet enn strømforsyningen, men gjentar det er ikke alltid det skjer, men ofte nok til at pappa blir irritert på strømforsyningen

Lenke til kommentar

hvis den slår ut sikringene under drift er det noe galt, men ved oppstart av en 1000W strømforsyning bør det ikke være mye annet på en 16A B kar. sikring.

Det kan også være en 10amp sikring da. Disse er ganske typisk også - spesiellt i eldre hus.

Og - i så tilfelle, hvis SPUen har en kraftig spike ved oppstart + at det gjerne står et par andre ting på samme kretsen på samtidig - så er det jo langt fra umulig at det kan være et sikingsproblem om det er en såkallt fast-blow sikring (altså en som kutter ut veldig fort ved overspenning).

Det er nok verdt å ta en sjekk i sikringsskapet (eller spørre den i familien som har peil/annsvar for slikt om å sjekke). Hvis dette faktisk er problemet så er jo det som regel ikke veldig vanskelig eller dyrt å fikse det med en ny sikring som er slow-blow.

-Stigma

Lenke til kommentar

Eg har prøvd på 10A sikring og nå har eg skjøteledning inn i kjellerstuen som har 16A sikring. PS me skal ha automatsikringa ifølge pappa og han lure på om det er ein måte og sjå kalla sikringa som er treige ellet raske?

Men har noen ein anelse hvorfor pc-en slår seg av når eg bruker 700w strømforsyning? Eg hadde koblet på samme måte med 1000w og 700w.

Lenke til kommentar

Etter som jeg har forstått så skal det stå en bokstav kode, jeg mener C var tregere enn B.

Raske sikringer vil slå ut momentant når strømtrekket krysser 10A / 16A grensen, mens en tregere sikring vil vente litt slik at om det er en høy "startstrøm" som kun varer ett kort øyeblikk så slår ikke sikringen ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...