Axxxy Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hei! Håper virkelig noen kan hjelpe meg. Vi hadde en lenovo stasjonær PC som nærmer seg 6 år gammel, og hadde planer om å bytte i de nærmeste dagene. Men så en dag ville ikke PCen starte skikkelig, og uten at jeg kan noe særlig data, kan det virke som om det er noe annet i PCen som er ødelagt, slik at all data trolig er i live. Dette er veldig viktig data som har med bilder og skoleprosjekter, etc.! Jeg fikk åpnet kabinettet på PCen og klarte å få Harddisken ut. Sener fant jeg en gammel xp PC som jeg også åpnet, og hadde tenkt til å bytte harddisk i ett forsøk på å overføre data til CD og ekstern Harddisk. Men fant senere ut at koblingene på Harddiskene ikke var like. Det jeg trenger hjelp med, er egentlig å vite hvordan jeg kan få hentet ut dataen på egenhånd. Den gamle Harddisken jeg hadde så slik ut: Kan jeg da enkelt og greit koble den til en annen PC ved hjelp av denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635573#extra Eller er det mer avansert. Vær vennlig og forklar hvordan Men hovedproblemet, er at Harddisken som kom i fra lenovo PCen har en slik kobling: Kan noen hjelpe meg å finne en ledning med samme prinsippet som den ovenfor, slik at jeg kan hente ut all viktig data? Håper virkelig noen kan svare! Og igjen, jeg har ikke peiling på dette området, så rett meg om det skulle være noe Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Du må kjøpe denne adapteren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317922 Den første harddisken er en gammel IDE-harddisk, den nye(re) harddisken nedenfor har et SATA-grensesnitt. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Du får kjøpt en kobling i de fleste databutikker som gjør at løse harddisker kan plugges inn i USB-porten. Pass på så du får en med både IDE- og SATA-kontakter. Tror overgangen (koblingen) koster rundt 300 kr. 1 Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Tusen takk!! Lenke til kommentar
Axxxy Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Men Anskar, Kunne du sendt meg en link til den koblingen, sånn at jeg ikke kjøper feil. Og vet hva jeg får? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Ser ut til at SATA-kontakten på harddisken er knukket slik som på bildet under forresten. Går vel kanskje an å hente ut data fra den uansett men vær forsiktig så du ikke knekker eller bøyer noen av metall-pinnene. Edit: Meget mulig dette er grunnen til at PCen ikke fungerer skikkelig forresten, men da må nok noen ha vært inne i maskinen og fiklet. Endret 30. november 2011 av Benny 1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg har ingen lenke og det finnes flere typer (forskjellige fabrikat), men pugg denne setningen før du går i butikken: Jeg skal ha en dings som gjør at jeg kan koble ATA, SATA og gamle IDE-disker inn på USB-porten. Og jeg tror at dingsen skal ha egen strømforsyning. Om du handler på Nett, så skriv det der i en e-post til dem. Om du ikke får tak på noen skal jeg sende deg den dingsen (koblingen) jeg har. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå