nor50 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Har kjøpt en Netgear ReadyNAS Duo RND2110. Satte inn CD'en nå, men den er faktisk tom... Hva trenger jeg for å kjøre den opp? http://www.readynas.com/index.php?s=Netgear+ReadyNAS+Duo Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Du må innstallere Raidar softwaren og scanne etter enheten, når den finner den merker du av naset og trykker setup. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 (endret) NAS'en blinker ca hvert sekund i blått. Legger ved hvordan skjermbildet er nå. Jeg hadde den først igang uten problemer, men flyttet den litt lengre vekk, og brukte en lengre kabel. Endret 30. november 2011 av nor50 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Duo'n er litt teit siden den ikke har statusskjerm. Det bildet du viser indikerer at NAS'et ikke klarer og få opp disken(e) på riktig måte. Prøv å ta ut disk 2 hvis du har stappa inn begge. En annen ting. Du sier at du har hatt den oppe. Var den da opp med begge diskene i? Hvis så er tilfelle så har du avbrutt syncingen av speilet og det kan få litt konsekvenser. Jeg holder en knapp på og ta ut disk 2 så ikke raid softwaren kicker igang syncing av speilet. Merk at en slik sync operasjon kan ta timesvis, opptil 12 timer, og da må du definitivt ikke skru av strømmen før den er klar. Du skal kunne bruke naset som normalt mens syncingen skjer, men jeg anbefaler deg å kjøre den opp med en disk, sett den opp slik du vil ha den med tanke på brukere, grupper og shares. Du må gjerne legge inn data der også. Når alt fungerer så putter du inn disk 2 og lar sync prosessen gå seg ferdig. Endret 30. november 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Har pt bare en disk i. Edit: Tok ut disken og satt den inn igjen, og nå står det "No discs detected" Endret 30. november 2011 av nor50 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Skru av naset, ta ut alle disker, skru på naset og sett inn disken etter at naset har startet. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Skru av naset, ta ut alle disker, skru på naset og sett inn disken etter at naset har startet. Det jeg gjorde... Edit igjen... Etter 2-3 forsøk gikk det tilbake til det forrige. Står bare booting og ikke mer skjer. Endret 30. november 2011 av nor50 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Da må du prøve og enten resette den til factory defaults, eller reinnstallere firmwaren. Begge metoder er beskrevet under. To re-install the ReadyNAS Duo firmware: Use a paper clip to depress the switch while the system is off. Continue to depress the reset switch while powering on the system for approximately 5 seconds until the disk LEDs flash once to signify that the command has been accepted. The firmware installation takes several minutes to complete. The Status LED in the front will be solid green when the process is complete. The installation does not affect the data on the ReadyNAS Duo. • To set the ReadyNAS Duo device to Factory Default: Use the same process, except you must hold the System Reset switch for 30 seconds after powering on the system. You will see the disk LEDs flash for a second time to signify that the command has been accepted. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Får la den stå natta over for å se om det skjer noe... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Det er tvilsomt men du kan jo prøve. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) En annen lite kjent ting med Netgear NAS er at hvis du først har satt en disk i en slot i NAS'et så kan den ikke flyttes da den bindes til den første sloten du monterte den i. Dette er viktig å huske hvis man skal oppgrader fra en DUO til f.eks en NV+ da plasseringen følger disken. MERK at DUO'n er sær på disk. Du må sjekke at diskene du har er verifisert kompatible med NASet. Endret 1. desember 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 En annen lite kjent ting med Netgear NAS er at hvis du først har satt en disk i en slot i NAS'et så kan den ikke flyttes da den bindes til den første sloten du monterte den i. Dette er viktig å huske hvis man skal oppgrader fra en DUO til f.eks en NV+ da plasseringen følger disken. MERK at DUO'n er sær på disk. Du må sjekke at diskene du har er verifisert kompatible med NASet. Har ikke sjekket om de er kompatible, men bestilte 2 stk 2 TB WD Green som jeg HÅPET kom i dag, men posten er lite å stole på som vanlig, så de kom ikke... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Har du modellnummeret så kan jeg sjekke det for deg. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Denne modellen er i utangspunktet kompatibel, MEN den har noen issues som du bør sjekke. Compatibility listing Technical issues WD20EARS Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 1. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2011 Denne modellen er i utangspunktet kompatibel, MEN den har noen issues som du bør sjekke. Compatibility listing Technical issues WD20EARS Takk for hjelpen så langt. Har bare skummet VELDIG fort gjennom, og vet ikke hva problemet egentlig er... Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Har ikke fått de 2 WD-green så jeg har nå 2 stk 1 TB disker i. Det står: "Volume C: Online, X-RAID, 2 disks, 0% of 921 GB used." X-RAID er ukjent for meg. Er det da sånn at disse 2 diskene står i RAID? Skulle egentlig likt å ha dem som 2 separate disker. Går det an? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Duo'n settes automatisk i raid 1 med 2 disker. Det skal visstnok være mulig å sette dem i raid 0 eller JBOD men hvordan har jeg ingen anelse om. Hvis du skal velge mellom raid 0 og JBOD så velg JBOD da raid 0 uten redundans er veldig skummelt. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Duo'n settes automatisk i raid 1 med 2 disker. Det skal visstnok være mulig å sette dem i raid 0 eller JBOD men hvordan har jeg ingen anelse om. Hvis du skal velge mellom raid 0 og JBOD så velg JBOD da raid 0 uten redundans er veldig skummelt. Just A Bunch Of Dish (Er det ikke det det betyr...) var det jeg tenkte på ja... Får google litt å se da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå