Gå til innhold

Peak upload kneler download

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt en bekymringsfri ADSL2+-linje fra NGT i mange år. Den siste måneden har jeg pluteslig opplevd at det meste av innkommende trafikk blokkeres når jeg laster opp filer til youtube eller sender store "mail" via filemail.com. Det er si å umulig å bruke nettet til noe annet i mellomtiden; jeg får timeout på connection til websider og sjekke mail kan jeg bare glemme.

Jeg vet godt at dl og ul påvirker hverandre. Det som er rart er at det ikke har vært sånn tidligere og at det ikke er gjort noe med oppsettet verken på utsiden eller baksiden som skulle tilsi endringer. Jeg var i kontakt med support og han skrudde opp og ned på hastigheten uten å få gjort noe med problemet, så lenge jeg sendte data ut så fikk jeg massivt pakketap på inngående.

Medarbeideren forklarte at årsaken til at jeg ikke får surfet er at trafikken til YT, eksempelvis, legger beslag på all bådbredde ut og at andre servere ikke ser at jeg gjør en request om å hente data.

Det som videre er snodig er at linja tåler høyere hastighet ut og at det derfor er adminstrative innstillinger som begrenser hastigheten og ikke kapasiteten i linja. Når jeg eksempelvis har utorrent oppe og setter maks ut til rett under grensa så er det ikke noe problem å surfe og samtidig hente data med god fart. Dessverre er det ikke mulig å sette noen innstilling for maks utfart i søpleouteren NGT leverer.

Spørsmålet er således: Skal det være sånn at inngående trafikk drepes når man peaker utgående selv om linjas praktiske kapasitet ikke er nådd? Jeg hadde skjønt det om vi opererte på bristepunktet men det gjør vi altså ikke, ting tryner når den "administrative" grensen som er satt i sentralen nås.

Spørsmål 2 er relatert. Hvorfor har det blitt sånn nå og ikke i løpet av de fire årene jeg har hatt linja?

/r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som videre er snodig er at linja tåler høyere hastighet ut og at det derfor er adminstrative innstillinger som begrenser hastigheten og ikke kapasiteten i linja. Når jeg eksempelvis har utorrent oppe og setter maks ut til rett under grensa så er det ikke noe problem å surfe og samtidig hente data med god fart. Dessverre er det ikke mulig å sette noen innstilling for maks utfart i søpleouteren NGT leverer.

Spørsmålet er således: Skal det være sånn at inngående trafikk drepes når man peaker utgående selv om linjas praktiske kapasitet ikke er nådd? Jeg hadde skjønt det om vi opererte på bristepunktet men det gjør vi altså ikke, ting tryner når den "administrative" grensen som er satt i sentralen nås.

Spørsmål 2 er relatert. Hvorfor har det blitt sånn nå og ikke i løpet av de fire årene jeg har hatt linja?

Svaret på første spørsmål er etter min mening: JA.

En grense er en grense uansett hvor eller hvordan den settes. For din PC spiller det ingen rolle hvor begrensningen ligger, driver du å maxer ut opplinken din så vil det gå tregere med surfing/DNS/oppslag og TCP-ack meldinger som nedlinken din behøver.

Men effekten du beskriver er kraftigere enn det jeg ville tro er vanlig for de fleste med ADSL.

Spørsmål nr.2 er det verre å teorisere om. forslag ifra toppen av hodet er:

* Annet opplastnings program som buffrer mer data (evt. større blokker) i nettverkskortet enn før.

* Ny driver til nettverkskortet.

* Ny router, evt ny fw til router.

* Andre semi-relaterte endringer i OS eller HW..

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Jeg kan ikke helt se at det er gjort store endringer. Routeren er den samme, og ifølge ngt er det ikke gjort endringer i PW på en stund. Den stasjonære maskinen er oppdatert fra XP til W7, men brukes svært lite. Jeg har heller ikke innstalert noe programmer som skulle gå i bakgrunnen.

P2P-trafikk er uproblematisk så lenge jeg setter max upload til 95% av kapasiteten. Selv om utorrent peaker på 95% fungerer dl uproblematisk og responsen er god.

Utfordringen er når en av maskinene i nettverket kjører upload via en browser (som i eksempelet filemail eller youtube). Da brukes alt av tilgjengelig båndbredde, og jeg merker ingen forskjell om jeg bruker Chrome eller IE, eller om det gjøres fra en maskin med XP eller W7.

Jeg har levd under holdningen if it works don't fix it lenge, kanskje tiden nå er moden for å gi Canal Digitals coax en sjanse? Man får riktignok landets verste kundeservice med på kjøpet, men det er fristende å prøve.

/r

Lenke til kommentar

NL vil nok fungere for det er sjelden flere en enn maskin uploader samtidig. Jeg brukte programmet i de tidlige P2P-tider, men etter at alle torrentz-klienter har fått innebygget UL-begrenser har det fått hvile.

Ramlet over http://www.cfos.de/en/cfosspeed/cfosspeed.htm, dette er en slags NetLimiter satt i system. Her samarbeider alle maskinene som er koblet sammen om å holde båndbredden i sjakk.

/r

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...