redig Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg er i ferd med å kjøpe meg en pc til redigering, etterhvert ønsker jeg å kjøre Avid eller Final Cut (har aldri prøvd det på PC - noen med erfaring?). Jeg satser på noe slikt,- til ca 16000: Aopen HQ48A Miditower 2 stk: Seagate Barracuda V 120GB 7200rpm 2 stk: RAM 512 MB PC2700 Kingston Valueram 2 Lite On DVD 16x/40x retail m/Power DVD Samsung diskettstasjon 1,44MB Windows XP Home edition OEM Norsk FLATKABEL IDE (HARDDISK) ATA66/100/133 Orion 19" CRT 2 stk: Chieftec 80mm kabinettvifte 2 Logitech Cordless Desktop Deluxe Teac DVD Recorder DVD-R/-RW DVD+R/+RW ATAPI 2MB Bulk CPU Intel Pentium 4 mPGA-478 2.6GHz 800MHz 512kB Aopen Intel 865G mATX VGA Audio GbLAN SATA SAPPHIRE RADEON 9600 128MB DDR TV-OUT 8) Kommentarer mottas med takk, jeg har postet dette på 'trenger ny pc' også, men føler behov for tilbakemelding fra videofolka Hvor kan jeg spare, hvor bør jeg forsterke? Vurderer en 'liten' Raptor 10000 rpm istedet for to 120gb'ere...? Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 For det første anbefaler jeg deg å kjøre XP Pro og ikke Home. Vil egentlig også anbefale deg engelsk versjon da jeg har erfart at disse er bedre og mer stabile. Ser også at du har midiTower og så har du satt sammen en micro ATX hovedkort og en mPGA Prosessor. For det første ville jeg ikke anbefalt et microATX hovedkort i det kabinettet. Velg et standard ATX hovedkrot - micro ATX er beregnet på små, trange maskiner. Pass på når du velger CPU og hovedkort at disse kjører samme socket. Det mest vanlige på ATX hovedkort er Socket 478, men noen nyere har mPGA 478 - sjekk at disse matcher. Jeg ville nok også anbefalt deg å bruke et ASUS hovedkort sammen med Avid da disse har vist seg å være mest kompatible. PS: FinalCut finnes ikke i PC versjon - kun Mac Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Husk iallfall å kjøp XP versjonen av AVID Vi fikk XP versjonen men vi kjører Windows 2000 på laptopen så det var ikke helt bra. Gikk selvfølgelig bra til slutt, du får litt service når du betaler såpass mye for en programvarepakke. Regner med at det er AVID DV Xpress 3 du skal kjøre, eller er du enda tøffere? :wink: Vi har hatt problem med lyden på vår videoredigeringslaptop, forressten, det vil sikkert du også ha siden jeg ikke ser noe lydkort Og du trenger ikke dét skjermkortet til AVID da programmet ikke klarer å utnytte det uansett (eller er jeg feilinformert?). Vil du ha noe like high-end som AVID (ikke bare DV Xpress) til en mye billigere penge kan du se på en Linux løsning med Cinelerra. Tester ut dette nå, men virker litt vel high-end for mitt bruk Men siden deres er nede nå, sikkert pga. strømbrudd i New York :-? Jeg kan prøve å skrive mine erfariger med video-redigering i Linux, om jeg får noen før jeg reiser til England nå Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg ville også kjøpt Pinnacle Shuttle Pro Jog/Shuttle for å kunne redigere mer effektivt. Du vil også snart trenge mer disk plass. Kjøp også skjermkort som støtter to skjermer + tv ut (Videoredigering krever stor arbeidsflate) Lydkort/Firewire må også være av god kvalitet (ser du bruker integrert) Lenke til kommentar
redig Skrevet 15. august 2003 Forfatter Del Skrevet 15. august 2003 :-? Begynner å tvile på om oppsettet er optimalt nå, så jeg avventer flere tilbakemeldinger. Takker & bukker for hjelp , og vil nok fortsette å poste spm. om nye ideer til oppsett. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Se også denne anbefalingen her på forumet : http://www.hardware.no/anbefalinger/helmas...ideo/index.html Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg ville ikke kjøpt to 512 MB minnemoduler, du klarer deg langveis med 1 x 512. ikke bry deg om å få en sterk prosessor, jeg veit ikke hva en 2.66 ghz koster i dag, men en hvilken som helst fra 2 ghz (eller AMD 2100-2200+) og opp er bra nok. Legg litt i den skjermen din, jeg veit ikke med Orion. Men du BURDE kunne kjøre 1600x1200 med god skarphet. Jeg bruker 1280x960, men skulle ønske jeg kunne gått litt opp, men skjermen min blir da for uskarp (har en hyundai P910+) Og SÅ: kjøp deg en videomonitor. Jeg bruker en TV men det er LANGT fra bra nok. For det første har du ikke kontroll over alle innstillinger og for det andre har den en idiotisk pipelyd. NB: prøv å få en med mulighet for å "skvise" bildet til å bli widescreen om det finnes slike monitorer. Sats på å få gode høyttalere med en ordentlig forsterker. Ikke rediger på små plasthøyttalere eller hodetelefoner da dette vil være lengre unna hva publikum vil høre. Anbefaler også å finne ut om alle delene du kjøper er kompatible med Avid, da kompatibilitet er Avid største svakhet (og noen mener styrke da det blir mindre bugs) Du har ikke vurdert Pinnacle Edition? Det bruker også skjermkortet til rendring i motsetning til alt annet på markedet, og da får du også brukt monsterskjermkortet du kjøper til noe. lykke til, det trenger alle som starter med video ! Lenke til kommentar
FARGERIK Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg ville ikke kjøpt to 512 MB minnemoduler, du klarer deg langveis med 1 x 512 OK, her er jeg faktisk helt uenig. Minne kan du aldri få nok av. Klipper selv på Avid, og jeg kjører som regel med AfterFX og Photoshop i bakgrunnen (hvis jeg trenger å lage masker eller bearbeide bildene mer). Jeg har 2gig minne på maskina, og opplever av og til at det 'lagger' litt. Mulig du ikke skal kjøre AfterFX, men Photoshop klarer du deg ikke uten uansett. Skal du lage større ting i Photoshop bør du allokere minst 256 mb til det, AfterFX bør ha minst 512 mb ram for å kjøre effektivt, ihvertfall hvis du skal bruke ram preview. Avid har en liste over hvilke komponeneter de støtter, den finner du her: Avid Xpress specs Du trenger ikke følge anbefalingene på alle komponentene, da blir det fort dyrt, men jeg vet Avid er litt sære på spesielt skjermkort OG ikke minst FireWire kort (problemer med å finne kamera, logging, osv.). Ellers er jeg enig i at du ikke trenger ultra-kjapp prosessor, rundt 2ghz holder lenge. 7200rpm disker går fint hvis du jobber i DV format, sats heller på lagringsplass enn hastighet. PS! Skal du bygge maskina selv, husk kraftig strømforsyning, minimum 300W. Både FireWire og skjermkort trekker mye strøm... Lykke til! F Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 ok, jeg vil ikke krige, bare opplyse om at jeg fremdeles står på mitt. Da jeg oppgraderte fra 256 til 512 MB RAM var det overhodet ingen merkbar forskjell på å jobbe i Avid på min maskin, men dette varierer jo som kjent mye fra maskin til maskin. Lenke til kommentar
FARGERIK Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Hehe, liker ikke å krige jeg heller... Alikevel... Avid trenger ikke mer minne i seg selv, men med mindre du elsker å høre på disken din som lagrer til swapfila hver gang du veksler mellom Avid og Photoshop eller AfterFX trenger du mer enn 512meg...ei psd-fil på 720x576 med typ 30 layers, quickmasks og adjustement layers blir kjapt et par hundre meg når du jobber med den. Hvis du derimot tilhører mindretallet som jobber BARE i Avid uten å kjøre andre tunge programmer i bakgrunnen, er det seff ikke noe problem. F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå