Gå til innhold

Velger ATI for Xbox 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette trenger ikke nødvendigvis å være bra for ATI. Selvfølgelig, de kommer til å tjene 'easy money' for en stund, men du må huske på at de må jo utvikle denne GPU'en også. Husker godt da PowerVR ble valgt til Dreamcast. Denne 3D chip'en konkurerte med 3Dfx og var vel ikke langt unna med å innhente 3Dfx sin ledelse på markedet. Vel det som hendte var jo at de som utviklet PowerVR chip'en fokuserte 100% på denne avtalen med Sega at de ikke klarte/rakk å utgi noen ny 3D chip (før GPU'ene sin tid) for PC'er. PowerVR ble glemt og de dukket under.

 

Du vil sikkert si at ATI har lagd GPU til Gamecube og at det jo har gått fint... Til dette vil jeg si at ATI har ikke lagd 'jack-shit' for Gamecube. Den chip'en ble utviklet av et relativt ukjent firma som het ArtX (tror jeg?) Grunnen til at det står ATI på 'cuben din er at ATI kjøpte opp hele firmaet. Hvorfor tror du ATI plutselig hadde teknologi til å true nVidia? De har jo egentlig bare hatt middelmådige kort før i tiden.

Dette kan være den anledningen nVidia har ventet på og som de sikkert kommer til å utnytte til fulle. De er ute etter igjen å ta over PC markedet mens ATI er opptatt på andre hold.

 

Det morsomme nå blir jo om Nintendo fortsatt vil ha ATI i sin neste konsoll..

 

Personlig synes jeg Sony sitt prosjekt er mere spennende. Sannsynligvis så tror jeg nok ATI får ut en bedre GPU enn det Sony kommer til å ha i sin PS3, men CPU'en kommer til å pisse på xbox2 og gamecube2 sine prosessorer. Leste her for en liten stund siden at hvis CELL (som den blir kalt) CPU'en hadde vært i salg i dag så hadde den vært på 12.plass (eller rundt der) over verdens raskeste maskiner. (og det inkluderer ALLE maskiner) Det sier jo litt når dette blir den første CPU'en som kommer til å knuse Moores lov om cpu kraft framover, og at Intel og AMD allerede nå sier at de har problemer med å følge opp Moores lov...

 

-fluKe

Lenke til kommentar
Dette trenger ikke nødvendigvis å være bra for ATI. Selvfølgelig, de kommer til å tjene 'easy money' for en stund, men du må huske på at de må jo utvikle denne GPU'en også.

 

Det vil også gi fordeler som PR og developer support. Mulig dette vil føre til at ATI hardware blir den mest brukte utviklings plattformen.

 

Det er godt mulig at denne XGPU'en ikke blir utviklet fra bånn av, men basert på et prosjekt ATI allerede er i gang med (R500?), slik det var med Nvidia og NV2A. Jeg tviler på at NV2A er hovedgrunnen eller en stor grunn overhodet til at NV30 ble så forsinket.

Lenke til kommentar
Det vil også gi fordeler som PR og developer support. Mulig dette vil føre til at ATI hardware blir den mest brukte utviklings plattformen.

Hvis du tror at en GPU i en konsoll vil få like mye eller mer PR enn det beste GPU'en på PC så tror jeg du tar du feil. Denne gpu'en kommer garantert til å bruke directx og siden det er brukt av ALLE kort i dag så kan jeg ikke se at det skulle bli så mye mere developer support. Det er vel heller motsatt nå som pc arkitekturen har gjort sitt inntog i konsollverdenen med xbox. Tror nok mere på PC ports til xbox2 enn omvendt;) det virker mest logisk.. Hvis M$ skal få solgt konsoller så må de ha exclusives på boxen sin. Haddde jeg eid enten ATI eller nVidia så ville jeg heller vært respektert for det firmaet som lager det beste grafikkkortet for PC'er enn å ha en GPU i en konsoll som er pasé etter et år.

 

Det er godt mulig at denne XGPU'en ikke blir utviklet fra bånn av, men basert på et prosjekt ATI allerede er i gang med (R500?), slik det var med Nvidia og NV2A. Jeg tviler på at NV2A er hovedgrunnen eller en stor grunn overhodet til at NV30 ble så forsinket.

Selvfølgelig blir det ikke utviklet fra 'bunn av'. ATI ble jo valgt nettop for hva de har vist de siste årene og da ville det jo være ganske teit å begynne med en helt ny arkitektur nå. Alle de GPU'ene fra disse produsentene er jo bygget på de samme prinsipper fra forgjengeren.

Hvis man skulle begynne fra 'scratch' hver gang så hadde de hvert tom for penger for leeeenge siden. R&D koster masse penger OG tid.

Lenke til kommentar

Vel, både nvida og ATI kommer til å være opptatt av Xbox 2 hvis disse påstandene er korrekte. ATI med grafikk og nVidia med Nforce-chipsett :shrug:

Så, begge selskaper vil være opptatt av sitt og egentlig ikke IMO "tape" så mye til motstanderen.

Men jeg syns det er litt rart at microsoft bare "dilter" etter det som er det hotteste på markede. Så når nvidia slipper sitt neste grafikk-kort, skal MS da hoppe over til nvida igjenn? :shrug:

Lenke til kommentar

MS valgte ATI denne gangen da det de kunne tilby trolig var mere i tråd med hva MS ønsket ut av X-Box-2.

 

Når det gjelder utviklingskostnader m.m, så bør ikke de være så store, X-Box er jo tross alt bare en PC innpakket i en bestemt utformet box, og X-Box-2 vil nok være lik.

 

Så det mest sannsynlige er at ATI vil basere chip'en på R500 eller noe tilsvarene, og dermed ikke bruke enorme summer eller tid på utviklingen.

 

Hvem som skal lage de andre delene av X-Box en grafikkdelen er vel ikke spesifisert noe sted, så om det blir NVidia, ATI, intel eller noen andre gjennstår å se.....

 

 

Trolig vil X-Box-2 være veldig likt med DirectX 10, og utvikling av spill for X-Box-2 og PC vil i store trekk trolig være en og samme prosess.... noe som er bra for ATI, da flere spill vil bli utviklet mot DX10 og på ATI hardware.

Lenke til kommentar

Ehem.., det er vel en selvfølge at ATI skal lage brikkesettet også, og det står jo forresten i overskriften også. Noe annet ville både ha økt prisen og utviklingstiden. Sett fra MS' synspunkt ville det nok fort ha blitt et mareritt å koordinere utviklingen med både ATI og nVidia involvert.

Lenke til kommentar
Hvis du tror at en GPU i en konsoll vil få like mye eller mer PR enn det beste GPU'en på PC så tror jeg du tar du feil.

 

Det har jeg heller ikke sagt, men hvis Xbox2 blir en stor suksess med skyhøye salgstall så vil nok et ATI logo på Xbox2 ha stor PR verdi.

 

Denne gpu'en kommer garantert til å bruke directx og siden det er brukt av ALLE kort i dag så kan jeg ikke se at det skulle bli så mye mere developer support. Det er vel heller motsatt nå som pc arkitekturen har gjort sitt inntog i konsollverdenen med xbox. Tror nok mere på PC ports til xbox2 enn omvendt;) det virker mest logisk..

 

Poenget mitt var (som kom litt dårlig frem) at med Xbox2 kan det bli fordelaktig for dem som utvikler et spill til både PC og Xbox (som det skjer mye av idag) å bruke hovedsaklig ATI hardware som utviklings plattform. Nå idag er det Nvidia som har desidert mest developer support, ikke at Xbox alene har har "skylden" for det.

 

Selvfølgelig blir det ikke utviklet fra 'bunn av'. ATI ble jo valgt nettop for hva de har vist de siste årene og da ville det jo være ganske teit å begynne med en helt ny arkitektur nå. Alle de GPU'ene fra disse produsentene er jo bygget på de samme prinsipper fra forgjengeren.

Hvis man skulle begynne fra 'scratch' hver gang så hadde de hvert tom for penger for leeeenge siden. R&D koster masse penger OG tid.

 

Vel, selv om NV30 ikke er bygd opp helt fra "scratch" så er det ganske store arkitektur messige forskjeller fra NV20, bl.a med sin spesielle pipeline konfigurasjon.

Det er ikke utenkelig at ATI utvikler en GPU til Xbox2 med ganske store forskjeller fra dems andre prosjekter, med f.eks eDRAM som er fordelsaktig på konsoller pga dems lave framebuffer størrelse.

Lenke til kommentar
Ehem.., det er vel en selvfølge at ATI skal lage brikkesettet også, og det står jo forresten i overskriften også. Noe annet ville både ha økt prisen og utviklingstiden. Sett fra MS' synspunkt ville det nok fort ha blitt et mareritt å koordinere utviklingen med både ATI og nVidia involvert.

 

Jeg _TROR_ også at ATI vil lage det meste her... men har ikke fått lest/bekreftet det noe sted ennå, derfor jeg ikke skrev det i postingen over.

Lenke til kommentar

Det er noen viktige faktum dere overser i diskusjonene deres, en av grunnen til at m$ velger ati for xbox 2 skyldes lite trolig at ati er i trend nå.

 

Men heller det at microsoft har problemer med avtalen de har med nvidia i dag, m$ vil gjerne betale mindre for nvidia sine deler i xboxen men nvidia mener de allerede ikke tjener nok og vil ha mer pr del dem selger.

Det har en vært en god del "små" problemer mellom ms og nvidia i starten og for en liten tid tilbake (hvis jeg husker riktig)...

 

Det eneste som holder dem sammen nå til dags er at de har en kontrakt og at de trolig ikke vil kunne bytte grafikk prossesor i xboxen uten å oppleve problemer med å lage spill som støtter begge xbox "1" med evt ati og nvidia grafikk prossesor.(Dette har vært diskutert for en tid tilbake)

 

Et er av grunnen til dette er jo at m$ konstant prøver å være billigere en ps2, dette er jo på grunn av at de frykter at folk kommer til å kjøpe ps2 ovenfør xbox hvis ps2 er billigere.

Og når m$ allerede taper penger pr console dem selger, så blir ikke dette bedre av at presser prisene ned i hytt og pine....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...