Gå til innhold

ASUS M5A99X EVO er det noe til overklokking?

LMH1

Anbefalte innlegg

ASUS M5A99X EVO, Socket-AM3+

ATX, 990X+SB950, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16 hvordan er denne til overklokking?

God eller dårlig? Sammenlignet med andre AMD hovedkort?

Nå har jeg denne, så jeg lurer på om den er failed omtrent som bulldozer, eller om man kan klare en del før hovedkortet begynner å bli ustabil?

Nå har den 2x 4 pins kabel på hovedkortet, så helt elendig er denne nok ikke.

Men om den kan måle seg mot de beste, har jeg lite tro på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet jo ikke 100% er dette 4/1 eller 8/4 kort?

klarer den maks 130 watt prosessor eller opp mot 200 watt effektforbruk?

4/1 eller 8/4?

Du mener ikke VRMs da? Det er bare å sjekke ASUS' produktside.

ASUS Dual Intelligent Processors 2 with DIGI+ VRM :

ASUS TPU :

- Auto Tuning

- TurboV

- TPU switch

ASUS EPU :

- EPU

- EPU switch

ASUS Digital Power Design :

- Industry leading Digital 6 +2 Phase Power Design

- ASUS DIGI+ VRM Utility

ASUS Exclusive Features :

- MemOK!

- AI Suite II

- Ai Charger+

- Front Panel USB 3.0 Support

- ASUS UEFI BIOS EZ Mode featuring friendly graphics user interface

ASUS Quiet Thermal Solution :

- Stylish Fanless Design Heat-pipe solution

- ASUS Fan Xpert

ASUS EZ DIY :

- ASUS Q-Shield

- ASUS O.C. Profile

- ASUS EZ Flash 2

- ASUS MyLogo 2

- Multi-language BIOS

6+2 vil si 6 for CPU + 2 for minnekontroller. 6 faser er godt for ca 180-190W under overklokking, som er godt nok for alt du klarer på luftkjøling og litt til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, er det direkte løgn å si at allle 8 Pins hovedkort (CPU) har 6+2?

pcie8index.jpg

Eller alle hovedkort av nyere dato?

Siden jeg merker jo på en del hovedkort at overklokking svekker hovedkort/prosessor over tid.

en syns jeg ikke får god forklaring på det.

Nå vet du ikke hva slags kabinett jeg har, jeg kunne f.eks hat veldig luftig kabinett med mange vifter.

Så det betyr jeg klarer X6 1055T @ 3.6 Ghz greit?

Så hvis prosessoren blir mere og mere ustabil med tiden så er det prosessoren som er svak og ikke hovedkortet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk, er det direkte løgn å si at allle 8 Pins hovedkort (CPU) har 6+2?

Eller alle hovedkort av nyere dato?

Ja

Ja

Siden jeg merker jo på en del hovedkort at overklokking svekker hovedkort/prosessor over tid.

en syns jeg ikke får god forklaring på det.

Nå vet du ikke hva slags kabinett jeg har, jeg kunne f.eks hat veldig luftig kabinett med mange vifter.

Så det betyr jeg klarer X6 1055T @ 3.6 Ghz greit?

Så hvis prosessoren blir mere og mere ustabil med tiden så er det prosessoren som er svak og ikke hovedkortet?

Det finnes ingen god forklaring på at overklokking svekker hovedkort/prosessor annet enn at du eventuelt svir kretser på kortet og øker motstanden.

I prinsippet vil 6+2 klare en 1055T @ 3.6GHz greit ja.

Hvis prosessoren blir mer og mer ustabil over tid har du en dårlig overklokk på et slikt hovedkort eller prosessoren degraderes grunnet for høy spenning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener altså måten jeg overklokker på er dårlig? Enten for lav volt over tid svekker prosessoren eller at noen av delene er av dårlig kvalitet?

Nå har jeg hatt veldig lav volt sammenlignet hva andre har, men på en annen side kan jeg være uheldig med delene.

Jeg tror nok det er en grunn for overklokking frarådes, det er nok fordi enkelte tilfeller tåler ikke delene for hastigheten over tid.

Noen tilfeller kan en CPU klare kanskje 4 Ghz i visse perioder så og bli svekket over tid.

Men ja har selv aldri opplevet en prosessor går i stykker med det første, er vel heller bluescreen blir raskere lagt merke til.

Har også merket f.eks når windows 7 lastes så slutter virtuelle effekter å vises på skjermen det bare står "starting windows" uten noe windows logo.

Lenke til kommentar

Overklokking uten research kan føre til skade over tid. Det virker heller som om du har gjort dette.

Du har rett i at levetiden reduseres under overklokking, men dette utjevnes vanligvis av bedre kjøling under vanlig overklokking. Under ekstrem overklokking kan man derimot oppleve at brikker dør plutselig siden de blir stresset langt utenom det vanlige.

Jeg gidder ikke å svare på dine teorier om hva som kan skje under overklokking for disse er uten noe grunnlag i data.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du skrive på en måte som gjør det mulig å forstå hva du mener, LMH1?

Hvordan kan du påstå at overklokking frarådes når både Intel og AMD går ut med prosessorer med åpen multiplikator og faktisk reklamerer med dette?

Det samme gjør hovedkortprodusentene, skjermkortprodusentene lanserer til og med kort som er overklokket allerede fra fabrikken.

Endret av Lacim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kan si samme om dere, er ikke alltid så lett å forstå.

Men tempraturene er fine, under kritisk punkt vertfall.

Så eneste jeg kan ha gjort feil, må være på hovedkortet volt for nord/sør delen av hovedkortet, men så sant man er innen for voltverdien Asus skriver (Min/Max) burde det gå bra.

Nå kan det bare være slik å resete bios gjør maskinen stabil igjen, men er ikke sikkert siden om man overklokket litt og maskinen blir ustabil kan jo maskinen skades.

Når produsentene opplyser om overklokking er det nok bare salgstriks.

Men problemer er nok hvis man først skal bruke garantien er det neppe så enkelt å få nye deler hvis prosessoren blir ustabil.

Alltid på intel kan man kanskje overklokke 300 mhz greit uten merkbar levetid reduksjon.

Men om man overklokker 1 Ghz f.eks eller over det tror man burde merke forkortning eller ytelse problemer over tid?

Problemer å bruke google kan man vel få treff f.eks at core i7 950 tåler 1.9 volt greit på 5.4 Ghz uten å skade prossessoren. Noe den størst sansynlig gjør.

Så man må jo være litt ops hvis man ikke har kunnskaper en gang.

Nå holder jeg meg under 1.3 volt så det burde være mindre skadelig over tid.

Men det kan jo være at prosessorene nesten mister sin effekt over 4 ghz. Så det er grunnene til prosessoren ikke er helt stabil, eller om prosessoren er av dårlig kvalitet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mye synsing fra din side her : )

Videre forklarer du problemene/utfordringene dine med overklokking på en veldig ubeskrivende måte. Det er umulig å kunne komme med tilbakemeldinger på hva du kan gjøre annerledes med mindre du kommer med konkret informasjon.

Nå orker jeg ikke svare mer i tråden med mindre du kommer med et eller annet som bekrefter de merkelige teoriene dine, slik som denne.

Alltid på intel kan man kanskje overklokke 300 mhz greit uten merkbar levetid reduksjon.

Men om man overklokker 1 Ghz f.eks eller over det tror man burde merke forkortning eller ytelse problemer over tid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...