Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gul/hvit guffe på peilepinnen


muummi

Anbefalte innlegg

Skulle peile olja i dag, og til min store forskrekkelse så var hele peile pinnen full av hvit/gul guffe... Har toppakningen tatt kvelden?

 

Kikka oppi påfyllingslokket, men der var olja slik den skal være.

 

Prøvde å kjøre en tur med bilen, slik at den ble god og varm. Peila olja igjen, og da var dette hvite guffet nesten borte, men det var litt igjen nederst på pinnen.

 

Volvo V40 2.0 1998

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok pakningen ja. Verksted.

Flott, 20-30.000 ut av konto!

 

 

Sjekk nivå av kjølevæske. Har det minket?

Bobler det i ekspansjonstanken når bilen sviver og er varm?

Ser kjølevannet unormalt ut?

Ryker bilen unormalt hvit?

Sjekk veivhusventilasjonen, er den tett?

 

Sjekk disse tingene, og gi en tilbakemelding :)

 

Ville ikke revet av toppen pga litt guff på peilepinnen jeg hvertfall!

Lenke til kommentar

Det kan være kondens. Prøv å skift olje så ser du fort hvordan oljen ser ut. Olje som har vann i seg blir gråaktig.

Og, hvis du skifter olje, så står bunnpluggen nederst, så hvis det er vann i olja, så vil dette komme ut først, for som alle vet så er olje lettere enn vann, så vannet vil legge seg i bunnen- se på det første som kommer ut av bunnpluggen =)

Lenke til kommentar

Er nok pakningen ja. Verksted.

Flott, 20-30.000 ut av konto!

 

 

Sjekk nivå av kjølevæske. Har det minket?

Bobler det i ekspansjonstanken når bilen sviver og er varm?

Ser kjølevannet unormalt ut?

Ryker bilen unormalt hvit?

Sjekk veivhusventilasjonen, er den tett?

 

Sjekk disse tingene, og gi en tilbakemelding :)

 

Ville ikke revet av toppen pga litt guff på peilepinnen jeg hvertfall!

 

Er enig i at alt dtte bør sjekkes før man går i gang. Her er det bare å vente på trådstarter for kommentar. Hissig motorvask kan også få vann i oljen.

 

Trådstarter skulle kommet med bilde + oppgi antall kilometer. Min erfaring er at toppakninger ikke varer evig. Byttet selv nylig på min 98 A3 TDi. Var mye arbeid. Vi også poengtere at det er viktig med nok kjølevæske for å forhindre korrosjon, da toppakning også kan korrodere.

 

Overhaling av topp må også vurderes. Problemet er at reparasjonen vil overstige bilens verdi. finn.no link. (Skal si disse går billig! )

Lenke til kommentar

Er nok pakningen ja. Verksted.

Flott, 20-30.000 ut av konto!

 

 

Sjekk nivå av kjølevæske. Har det minket?

Bobler det i ekspansjonstanken når bilen sviver og er varm?

Ser kjølevannet unormalt ut?

Ryker bilen unormalt hvit?

Sjekk veivhusventilasjonen, er den tett?

 

Sjekk disse tingene, og gi en tilbakemelding :)

 

Ville ikke revet av toppen pga litt guff på peilepinnen jeg hvertfall!

 

Kjølevæsken ser helt normal ut og den har ikke minket noe særlig etter det jeg kan se.

Ikke ryker bilen hvit, og det bobler ikke i ekspansjonstanken.

 

Jeg skal bytte olje i morgen, så da ser jeg vel på oljen om det er noe unormalt med den.

 

Men når det skal sies, så tror jeg nok det bare er snakk om litt kondens. Snakket med en som hadde greie på disse bilene og han sa det var veldig normalt at det ble litt kondens på peilepinnen ved småkjøring. Og så lenge hele peilepinnen fra bunn til topp var dekket med dette guffet, så regner jeg med at jeg har med kondens å gjøre. Det tøyt jo nesten ut av der pinnen sitter.

 

Etter at jeg tørket det bort, så har jeg faktisk kjørt en langtur på 20 mil, og merket ikke noe unormalt. Det er heller ikke antydning til hvitt på peilepinnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...