Gå til innhold

Antirus-programmer. Er det egentlig nødvendig?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt fra en del folk som sier at antivirus-programmer bare er tull og slikt og at det ikke r noe vanlige folk trenger, hovedsaklig fra anonyme brukere på forum jeg ikke aner hvem er.

Ble også litt inspirert av dette innlegget jeg kom over http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=609342

Her er hva noen sier i det innlegget.

Om du har litt it-forståelse så er antivirus ganske så unødvendig. I løpet av de 3 siste årene har jeg hatt ett enkelt virus karakterisert som "Low risk".

Microsoft Security essentials med Windows 7s innebygde firewall holder i massevis for de aller fleste.

Men er dette sant? Jeg har lest fra diverse pc-ekspeter, stort sett fra sider som har med data å gjøre som sier at det er viktig å beskytte pc-en og slikt. Mange anbefaler å ha et bra antivirus-program som koster penger inkludert både anti-spyware og ccleaner og diverse plugins for nettleser som noscript og adblock .

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal tro for hører så mye forskjellig.

Noen sier også at windows innebygde brannmur er dårlig. Stemmer det?

Antar at det sikkert er en del her med en del peiling og kunne vært fint å høre hva dere mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har internett forbindelse og/eller legger inn tvilsom programvare etc. så er det naturligvis ikke behov for verken antivirus eller firewall.

Bruker selv MSE, mens jeg kjører 3dje part programvare brannmur (Comodo firewall). Men strengt tatt er vel dette unødvendig.

Bruker i tillegg til disse 2 Spybot og superantispyware.

Finner sjeldent noe skummelt på pcen min bortsett fra en og annen tracking cookie elns.

Så det å innstallere noen eller alle disse programmene er en vurderings sak etter min mening

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Vil vel tro at det største faren er når det oppdages sikkerhetshull som rekker å bli brukt av ondsinnet programvare før de blir tettet. For i de groveste tilfellene har det bare vært nok å surfe på bestemte sider for å bli infisert.

Angående Windows sin egen brannmur og antivirus så var ikke det mye å skryte av i starten husker jeg, men de har begynt å få noen år på baken nå og har blitt langt bedre enn det en gang var. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...