Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Scenario 1: Sett at jeg kjøper en ekstern harddisk. Etter ca. ett år slutter denne plutselig å fungere, helt av seg selv, altså den har en mangel. Jeg har vært en idiot, og har derfor ikke tatt backup av innholdet på disken. Jeg bestemmer derfor for å åpne kabinettet, for å prøve og redde innholdet. Dette gjør jeg selv om jeg da bryter en garantiforsegling, og det står i bruksanvisningen til harddisken at kabinettet for all del ikke må åpnes. Det viser seg at selve disken er kaputt, så jeg får ikke reddet noe som helst. Jeg tar uansett med harddisken der hvor jeg kjøpte den, for å reklamere. Det er ingen som reparerer harddisker, derfor er retting uaktuelt. Det påfører i alle fall selger en urimelig kostnad å skulle forsøke dette. Da sitter man igjen med to alternativer, nemlig omlevering eller heving. Selger mener i midlertid at siden jeg ikke har hørt på bruksanvisningen og åpnet produktet, har jeg tapt retten til omlevering og heving. Selger mener at så lenge garantiforseglingen er brutt, så vil ikke produktet lenger kunne leveres tilbake i vesentlig samme stand som når jeg mottok den. Den egentlige årsaken til dette er at selger ikke får returnert disken til leverandør for å få den kreditert dersom garantiforseglingen er brutt. Scenario 2 Samme som det første, men i stedet for å åpne disken for å redde innholdet, tar jeg med meg disken til selger med én gang. Jeg forklarer til selger at jeg har en del innhold på harddisken som er svært viktig, og som jeg gjerne vil ha reddet dersom mulig. Selger tilbyr at butikkens PC-verksted kan åpne kabinettet, ta ut disken, og forsøke å redde data, mot at jeg betaler et gebyr. Selger sier samtidig at dersom de skal gjøre dette, bortfaller reklamasjonsretten. Jeg sier OK, og gir grønt lys til at butikken skal forsøke å redde dataene mine. Butikken finner etter hvert ut at disken er kaputt, og å redde data er umulig. Jeg sier da at jeg uansett gjerne vil ha disken omlevert, ellers så vil jeg heve kjøpet. Selger nekter dette, og refererer til at jeg godtok at reklamasjon bortfaller da jeg leverte disken. Har selger rett i disse to tilfellene? Endret 30. november 2011 av Slettet-IBL5Pam9QB Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Uten å påberope meg at jeg har rett så mener jeg at selger har rett i dette tilfellet. Det som jeg vet er en pussig regel rundt slike eksterne disker er at reklamasjonsretten kun følger komplett enhet. Det som skurrer er at alle diskprodusenter gir 5års reklamasjonsrett på sine disker, men er den fabrikkmontert i et eksternt kabinett så følges ikke denne regelen. Hvis man vil ha full reklamasjonsrett på disk og kabinett så må man derfor kjøpe begge deler løst og montere de selv, da har du minst 5års reklamasjonsrett på begge deler. Ulogisk?? Yup. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Scenario 1: Du bryter forseglinga på en vare for å prøve å fikse selv = Du har ikke krav på omlevering. Scenario 2: Selger informerer jo om at du mister omleveringsretten hvis de skal bryte forsegling og prøve å hjelpe deg med problemet. Du godtar = Du har ikke krav på omlevering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Dersom jeg åpner en harddisk, og bryter en garantiforsegling, da mister jeg selvfølgelig garantien. Men hvorfor har dette noe å si i forhold til reklamasjonsretten? Selvfølgelig såfremt min åpning av kabinettet ikke har forårsaket mangelen? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Fordi produsenten sier at det er sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Men min reklamasjonsrett er jo mot selger. Hvilke avtaler selger og leverandør/produsent måtte ha seg i mellom er da vel irrelevant? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Såfremt produsenten spesifiserer at garantien brytes hvis du spretter seglet så er det akkurat samme forhold selger må forholde seg til hvis ikke må selger dekke tapet av egen lomme. Du har reklamasjonsrett såfremt du ikke bryter seglet. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Garantibetingelser har ingen betydning for reklamasjonsrett. Kravet i forbrukerkjøpsloven til tingens tilstand er at den er i vesentlig samme stand som da du kjøpte den. Hvorvidt pc'en er i vesentlig samme stand når du har brutt garantilappen, er det som må vurderes. Det er verken ulovlig eller unormalt å åpne en pc - bla for å ettermontere div deler. Da jeg mener dette er å anse sin normal bruk, vil ikke en åpning av kabinettet i seg selv medføre bortfall av reklamasjonsrett. At du ødelegger en klistrelapp burde ikke være vesentlig forringelse av en pc. Jeg mener derfor at du fortsatt har reklamasjonsrett. Ang spm 2. forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Dvs man kan ikke avtale at den bortfaller. Såfremt gjenopprettingsforsøket ikke ødelegger noe vesentlig, så skal du fortsatt ha reklamasjonsrett sin ved spm 1. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Nå var det en ekstern harddisk det var snakk om i dette tilfellet, og ikke en PC. Men om det strengt tatt har noen betydning vet jeg ikke. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hva herr Rspy måtte ha av meninger rundt saken er fryktelig irrelevant. Det er vanlig praksis at produsenter av elektronikk legger føringer på hva kunden kan gjøre med et gitt produkt, det være seg service eller ettermontering av deler. De er i sin fulle rett til å sette slike føringer og sålenge forbruker følger disse så taper man ikke retten for reklamasjon. Eksterne harddisker er ofte forseglet av produsent og det opplyses ettertrykkelig at om man bryter seglet så mister man alle rettigheter. Acer har slike regler for ettermontering av minne og bytte av disker. Hvis man ikke liker at det er sånn så får man la vær å kjøpe produkter som omfattes av slike regler og heller kjøpe fra en leverandør som tillater slike ting. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Hva herr Rspy måtte ha av meninger rundt saken er fryktelig irrelevant. ....... De er i sin fulle rett til å sette slike føringer og sålenge forbruker følger disse så taper man ikke retten for reklamasjon. Nå tror jeg du gikk glipp av et vesentlig poeng. Jeg refererte til forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. Dvs at den kan ikke fravikes ved avtale. Dersom du synes at norsk lov er irrelevant, så er det en annen diskusjon. Man er da nødt til å forholde seg til lovens bokstav og ikke hva en produsent måtte skrive av betingelser. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Her var det mye tull. Jeg kan anbefale særlig vidarkri, men også rspy om å faktisk sette seg inn i hva Forbrukerkjøpsloven sier. vidarkri: Det du sier om at produsenter/firmaer kan ha egen praksis mhp. reklamasjon er bare tull. Forbrukerkjøpsloven sier helt klart at det ikke er adgang til å gi dårligere rettigheter enn loven tilsier, og hvis en slik avtale ingås er den ugyldig. Dette står i lovens paragraf 3. Ved bruk av Garanti derimot er det opp til produsent/selger å bestemme regler, men kjøper kan selvasgt alltid reklamere (og dermed ignorere garantibestemmelser). Med andre ord, alt vidarkri har skrevet gjelder garanti og er derfor totalt irrelevant i denne tråden som omhandler reklamasjon. rspy: Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at varen skal være i vesentlig samme stand som da du kjøpte den. Du blander nok med angrerettsloven som sier noe sånt for at angreretten skal være gyldig. Det loven derimot sier, er "Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side...", mao. så bortfaller reklamasjonsretten hvis feilen skyldes forbrukeren. Så spørsmålet er om det BU2B har gjort er skyld i feilen. FUT (Forbrukertvistutvalget) har klargjort at selger må begrunne og sannsynliggjøre at brukers oppførsel er skyld i feilen. Gjør selger ikke dette, er reklamasjonsretten gyldig. Nå har jeg ikke gått inn på om det BU2B har gjort gir selger grunnlag for å sannsynliggjøre at feilen skyldes bruker. Jeg skjønner egentlig ikke hva fakta egentlig er. BU2B snakker om en ekstern harddisk, men påning av kabinett - en ekstern hardisk er jo utenfor kabinettet, så dette gir ikke mening. Hvis det BU2B mener er at han har en intern harddisk og har åpnet kabinettet uten å egentlig gjøre noe med harddisken, ser jeg ikke hvordan selger kan kreve bortfall av reklamasjonsrett - de vil helt klart tape sak i FTU på et så generelt grunnlag. Men mer opplysninger fra BU2B om hva han egentlig har gjort, ville være bra. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Kjære theniceone, du vrøvler. Jeg har aldri påstått at leverandørene prøver å redusere reklamasjonsretten. Det som er scenarioet er at produsenten nekter kunden å forta åpning av varen på egenhånd. Gjør du det så er vilkårene for reklamasjonen brutt. Dette er helt vanlig praksis på en mengde varer. Prøv å åpne en disk så du har akksess til platelageret, sett den sammen igjen også prøver du å reklamere så får du se hvor langt du kommer. Produsenten har som sagt full rett til å gjøre dette og det har strengt tatt ingenting med reklamasjonsretten og gjøre. Det spørsmålet dukker først opp hvis du er idiot nok til å bryte et segl på en slik enhet. Har du gjort det kan da bare kaste dritten i søpla for du får nemlig ikke levert den tilbake til hverken selger eller produsent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Igjen, dette er snakk om en ekstern harddisk. Denne består som kjent av et kabinett eller en boks om du vil, som det stort sett sitter en helt standard intern s-ata disk inni. Jeg snakker ikke om å åpne selve disken for å få tilgang til platene, men åpning av boksen for å ta ut harddisken. Denne boksen har da altså en garantiforsegling. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Det har null niks å si. Produsenten sier at DU IKKE har noe inni der å gjøre. Hvis du allikevel velger og åpne det så har du med vitende valgt bort rettighetene dine. Det er nøyaktig samme scenario som om du åpnet selve disken. Hvis du har driti deg ut og gjort dette så må du bare ta tapet og huske dette til en annen gang og heller velge deler fra produsenter som ikke har slike regler. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Igjen, dette er snakk om en ekstern harddisk. Denne består som kjent av et kabinett eller en boks om du vil, som det stort sett sitter en helt standard intern s-ata disk inni. Jeg snakker ikke om å åpne selve disken for å få tilgang til platene, men åpning av boksen for å ta ut harddisken. Denne boksen har da altså en garantiforsegling. Det er 100% irrelevant. Siden du tydeligvis har skjønt scenarioet med disken så tipper jeg du skjønner dette også. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Hva produsenten sier om produktet har ingenting å si for reklamasjonsretten Garantien frafaller ved åpning av produktet, derimot så må selger påvise at det er åpningen av produktet som har ført til at det ikke fungerer for at reklamasjonsretten ikke skal gjelde. Det har vært masse saker på dette med datamaskiner, der blandt annet komplett forseglet sine maskiner, og nektet rep om de var åpnet. Dette går, som FTU kom frem til, kun på garanti, og har ingenting med reklamasjonsretten å gjøre. Så lenge det ikke er åpningen som er årsak til at produktet ikke fungerer, så har åpningen ingenting å si. 5 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Det er 100% irrelevant. Siden du tydeligvis har skjønt scenarioet med disken så tipper jeg du skjønner dette også. Han prøver bare å forklare hva han har gjort, da verken theNiceOne eller rspy ser ut til å vite hva en ekstern harddisk er. 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 (endret) Kjære theniceone, du vrøvler. Jeg har aldri påstått at leverandørene prøver å redusere reklamasjonsretten. Det som er scenarioet er at produsenten nekter kunden å forta åpning av varen på egenhånd. Gjør du det så er vilkårene for reklamasjonen brutt. Dette er helt vanlig praksis på en mengde varer. Nå må du bestemme deg. Kan leverandørene redusere rettighetene eller ikke? Hvis de ikke kan det (som paragraf 3 i loven klart sier), kan de heller ikke lage generelle regler om at reklamasjonsretten bortfaller hvis tingen åpnes. Et kjent eksempel er Xbox360 og PS3. Begge har bestemmelser om at det er fordbudt å åpne dem, men det kan allikevel gjøres uten bortfall av reklamasjonsrett - siden forbrukerkjøpsloven krever at feilen skal skyldes forbrukeren. Jeg siterte faktisk forbrukerkjøpsloven, så hvis du mener jeg vrøvler når jeg siterer den, må du komme opp med noe annet enn egen synsing. Prøv å åpne en disk så du har akksess til platelageret, sett den sammen igjen også prøver du å reklamere så får du se hvor langt du kommer.Som jeg skrev i forrige post, svarte jeg generelt, uten å ta stilling til hva BU2B hadde gjort - siden du skriver ganske generelle svar om hva produsenter kan gjøre, som er generelt feil. Men jeg kan være enig i at å åpne en harddisk gjør det lett for selger å sannsynliggjøre at det er kjøpers feil. Men det er helt avhengig av hva du åpner og ikke en generell regel. Produsenten har som sagt full rett til å gjøre dette og det har strengt tatt ingenting med reklamasjonsretten og gjøre.Dette er bare tull. Som jeg har sitert krever loven at feilen må skyldes bruker, og sier ingenting om regler lagd av produsent, men sier derimot at produsent ikke har lov til å innskrenke loven. Vennligst vis til lovtekst eller vedtak i FTU i stedet for å komme med generell synsing. Endret 1. desember 2011 av theNiceOne 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Igjen, dette er snakk om en ekstern harddisk. Denne består som kjent av et kabinett eller en boks om du vil, som det stort sett sitter en helt standard intern s-ata disk inni. Jeg snakker ikke om å åpne selve disken for å få tilgang til platene, men åpning av boksen for å ta ut harddisken. Denne boksen har da altså en garantiforsegling. Takk. Jeg lurte på om du blandet harddisk og kabinett, slik som en del ukyndige databrukere gjør, men det gjorde du ikke. Jeg bygger selv PC og tar da (selvsagt) ut/inn interne disker osv, og det påvirker ikke reklamasjonsretten i det hele tatt, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal skje med en ekstern harddisk heller. Produsent/selger har da plikt til å vise til hva som er feil og sannsynliggjøre hvorfor dette skyldes din åpning, så jeg vil anbefale deg å be dem om å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå