Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Har nylig flyttet ut av en leilighet, der depositumet ble betalt inn til en av leiers konti som han disponerer. Nå har den situasjonen oppstått, at utleier nekter å utbetale depositumet pga. et forhold i leiligheten som han mener jeg er ansvarlig for. Jeg er selvfølgelig helt uenig i utleier sitt krav, og har gjort det klart at jeg motsetter meg dette. Nå mener jeg at dette kravet er uansett irrelevant, da depositumet ikke er behandlet i tråd med husleieloven, og jeg har dermed krav på å få det utbetalt samme hva utleier mener. Har sendt skriftlig krav til utleier ang. dette, men det har ikke blitt tatt til følge. Nå er jeg i ferd med å sende klage til forliksrådet. Det jeg lurer på i den forbindelse, er om jeg har krav på forsinkelsesrenter, og i såfall når det kan regnes fra. Nå la jeg ikke frem noe krav til utleier om utbetaling av depositum før leieforholdet var avsluttet, men jeg kunne jo i teorien ha krevd å få det tilbakebetalt med det samme jeg betalte det inn? Kan jeg i såfall kreve forsinkelsesrente helt fra innbetalingsdatoen? Hva med vanlige sparerenter som jeg hadde fått dersom beløpet hadde stått på en depositumskonto? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Dersom du fortsatt har noen husleier igjen å betale, kan du anse som innbetalingen til utleiers konto som forskudd på leie. Men antar det ikke er tilfellet siden du akkurat har flyttet ut. Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Sparerentene skal du ha krav på hvis dette er et depositum og ikke et forskudd..(Vil anbefale deg å i fremtiden kreve at dep. skal på en depositumskonto i en bank..) Nå er ikke jeg noen ekspert her på området, men tror nok ikke du kan kreve forsinkelsesrenter fra tiden før påkravet. Med fare for at jeg misser noen særregel her, så er dette snakk om en påkravsrente (siden dere ikke på forhånd har avklart en forfallsdato..) og da er vel regelen at forsinkelsesrenten begynner å løpe en måned etter påkravet. Tenker nå på forsinkelsesrenteloven § 2..(Correct me if Im wrong!) Lykke til iallefall Endret 4. desember 2011 av leonthine Lenke til kommentar
apebongo Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 Bare for å få ting på det rene angående dette. Depositumet skal stå på en sperret depositumskonto i bank i leietakerens navn. Utleier skal betale gebyret for å opprette kontoen. Det er ikke lov å avtale noe annet. Hvis dere gjør noe annet, kan leietakeren kreve forsinkelsesrenter fra depositumet ble betalt, noe som kan koste utleieren dyrt. For å finne ut hvor mye renter man eventuelt har krav på kan man bruke en forsinkelsesrente kalkulator. Renten ligger på 9,5%, og om man har betalt mye i depositum, kan det koste utleier langt mer enn hva det egentlig koster å opprette en depositumskonto. Man kan forresten når som helst i leieforholdet kreve depositumet utbetalt, med renter da selfølgeligfor så å sette de på en depositumskonto. Lenke til kommentar
Katta_82 Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Er oppi akkurat det samme styret med min utleier. Der jeg hadde tingene mine stående i EN uke og sov ikke der en natt engang fordi toalettet på jentebadet ned ikke fungerte, noe jeg fikk vite om på visning, men det ble også sagt at dette skulle fikses. Så da dro jeg med mine foreldre hjem å bodde hos de fordi vi tenkte at hun sikkert ville fikse det innen kort tid, jeg hadde ca. en mnd ferie også så ihvertfall innen den tid. Da min far ringte å spurte hvordan det gikk hisset hun seg opp og sa hun ikke hadde råd. Hun eier og leier ut leiligheter i en hel bygård. Bare i denne leil. er det 5 rom til 5500kr. Jeg tror ikke en do koster så mye å få byttet ut. Så siden det ikke ville bli fikset sa min far til henne at jeg ikke kan bo der, da hisset hun seg opp å sa at neivel da kansellerer vi hele husleiekontrakten. Der var helt greit for min far. Han prøvde å gi henne løsninger om at han kunne hjelpe henne og fikse det for henne, ringe noen som kunne komme å se på det, men nei det var ikke aktuelt. Dette gir meg følelsen av at hun har råd, men så lenge de som bor der godtar det, så vil hun ikke bruke penger på det. Jeg er student og skal leve på lærlinglønn i to år nå, så for meg er 5500kr utroolig mye penger!!!! jeg synes det er ufattelig dårlig gjort av henne!!! Å alt det vi gjorde for henne før jeg fikk flyttet inn!! Rommet måtte vi vaske ned for det var skikkelig skittent og ekkelt, dette ble det ikke sagt noe om på visning. jeg så det var litt støv i vinduskarmen liksom, men tenkte at det blir det fort og tenkte ikke noe mer over det. men da vi begynte å åpne skuffer og skap og flytte om på møblene så vi at her var det ikke sett over, grundig ihvertfall. Vi tok bilder av hvor skitne klutene vi brukte ble for å ha bevis hvis det skulle bli noe problem. Å det ble det jo. I tillegg fikk min far tømt doen som var breddfull av vann!! I tillegg ommøblerte vi rommet så det virkende mye større og mye koseligere. senga var ødelagt så min far skrudde på beina og så at det var flere knekte planker som han gjerne skulle ha fikset hadde han hatt utstyr med seg. Vi ryddet og kastet papp og søppel, for de "ryddige" leietakerne jeg skulle dele med var visst ikke så ryddige allikevel.. Da jeg ringte banken for å høre om depositumkontoen fikk jeg høre at det ikke var noen depositumkonto i mitt navn der, og jeg fikk beskjed om å anmelde forholdet. Jeg er så fortvilet og skal endelig få levert fra meg nøklene i dag, noe jeg føler hun har utsatt litt med vilje å ta imot. men rommet står åpent så det er bare å ha visninger har jeg gitt henne beskjed om, så hun ikke kan skylde på meg å si at hun ikke har fått hatt visning pga nøklene. Jeg har fått beskjed om å bare anmelde det av henne, hun driter i det tydeligvis, for jeg ville helt ikke gjøre det å håpet på en fredelig løsning. men nå blir det husleietvisteutvalget eller hva det heter og hele pakka, for jeg gir meg ikke. hadde det vært et rimelig krav og jeg virkelig hadde ødelagt for henne så skulle jeg godtatt det, men hun kunne fått seg ny leietaker fra 2.juli. For det er derfor hun skal ha en mnd husleie for jeg har ødelagt hennes muligheter for en ny leietaker, med i disse dager er det jo flust som ønsker å leie, vi er i studentbyen Bergen liksom!! Å hvorfor har hun forandret leiedatoen til det 15.7 hvis hun er så ivrig etter å få inn noen?? Er det ikke så nøye nå for hun tar mine penger i stedet. jeg ser på dette som et ran og føler meg skikkelig utnytta!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå