Special P Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hei. Hvor er enkleste måten å ta fag som privatist. Jeg tenker da på sånn at jeg bare melder meg opp til eksamen til sommeren og så leser jeg på alt hjemme. Ikke noe undervisning. Har gått to år på videregående og to år i lære og nå fått meg et fagbrev. Skal begynne på forkurs til høsten og tenkte jeg skulle ta norsk og engelsk som privatist før den tid for å lette litt på arbeidet. Og hvordan vet jeg at det er riktig norsk/engelsk jeg tar? På forhånd takk Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Hei. Hvor er enkleste måten å ta fag som privatist. Jeg tenker da på sånn at jeg bare melder meg opp til eksamen til sommeren og så leser jeg på alt hjemme. Ikke noe undervisning. Har gått to år på videregående og to år i lære og nå fått meg et fagbrev. Skal begynne på forkurs til høsten og tenkte jeg skulle ta norsk og engelsk som privatist før den tid for å lette litt på arbeidet. Og hvordan vet jeg at det er riktig norsk/engelsk jeg tar? På forhånd takk Det letteste, og ikke minst billigste må vel være å ta dette via videregående? Med tanke på hva som er riktig norsk/engelsk skjønner jeg ikke helt hva du tenker på som riktig? Men jeg ville tatt dette ved hjelp av VGS på en allmennfaglig linje Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Finnes vel flere "nivåer" med norsk. Tenker da at jeg ikke må ta barneskolenorsk når det f.eks. er vgs norsk jeg skal ha. Satt litt på spissen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 https://www.privatistweb.no/prweb/start.action Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Du er ferdig med yrkesfaglig engelsk (ENG1003). Du har fått en avsluttende karakter på VG2. Du mangler derimot norsk, siden du ikke har tatt VG3 allmenn påbygg. For å få en "ferdig vare", da må du ta norsk hovedmål (NOR1211), norsk sidemål (1212), og norsk, muntlig (NOR1213). Dersom du har fullført norsk fagene over da skal det visst være mulig å ta fritak i norsk på forkurset dersom du kan dokumentere tilsvarende kompetanse. Jeg anbefaler deg i å lese Her. Det må også opplyses om at det er ikke bare å "hente" en god karakter på privatisteksamener. Jeg har fullført VG1, VG2 og VG3, de fagkodene for norsk og engelsk som jeg har oppgitt er de samme som står på mitt vitnemål for yrkesfag. Jeg vil heller anbefale deg i å legge vekt på matematikk, (1T+R1+R2) og gjerne skaffe deg Sinus Forkurs og Cosinus Forkurs (matematikkbøker på forkurset). Begynn gjerne å arbeide i denne boka, da fjerner du stor belastning i ditt tyngste fag. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Du er ferdig med yrkesfaglig engelsk (ENG1003). Du har fått en avsluttende karakter på VG2. Du mangler derimot norsk, siden du ikke har tatt VG3 allmenn påbygg. For å få en "ferdig vare", da må du ta norsk hovedmål (NOR1211), norsk sidemål (1212), og norsk, muntlig (NOR1213). Dersom du har fullført norsk fagene over da skal det visst være mulig å ta fritak i norsk på forkurset dersom du kan dokumentere tilsvarende kompetanse. Jeg anbefaler deg i å lese Her. Det må også opplyses om at det er ikke bare å "hente" en god karakter på privatisteksamener. Jeg har fullført VG1, VG2 og VG3, de fagkodene for norsk og engelsk som jeg har oppgitt er de samme som står på mitt vitnemål for yrkesfag. Jeg vil heller anbefale deg i å legge vekt på matematikk, (1T+R1+R2) og gjerne skaffe deg Sinus Forkurs og Cosinus Forkurs (matematikkbøker på forkurset). Begynn gjerne å arbeide i denne boka, da fjerner du stor belastning i ditt tyngste fag. Takk for bra svar. Blir norsk eksamen kun muntlig, slik som jeg har hørt? Når det kommer til matten så har jeg vurdert å begynne å jobbe med den, men tror det blir vanskelig å lære nok til at det vil gi en betydningsfull avkastning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Norskeksamen vil ikke bli kun muntlig, du må opp i alle tre som er nevnt ovenfor, og du må dessuten presentere et særemne under den muntlige eksamen + ordinære spørsmål fra pensum. Matematikk kan være lurt å forberede, særlig 1T, da vil det gjøre det lett å gå over på R1, noe som fort vil skje. Husk at Sinus Forkurs er en stor fagbok med 18 kapitler, der de første er 1T, deretter R1 og R2. Ja matematikk vil begynne fra grunnen av, men det vil gå i ekspressfart, og hvis du havner for langt bak da er det "Game Over", siden du ikke klarer å hente deg inn igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå