Gå til innhold

Boligtanker - Smart eller idiotisk

Nickless

Anbefalte innlegg

Hei.

Leker litt med følgende tanke:

Jeg er selv leietaker av en leilighet, men vurderer nå å kjøpe en egen. Tingen er at ved kjøp av leilighet vurderer jeg å leie denne ut til andre, og fortsette å bo der jeg bor nå. Med andre ord vil de som leier leiligheten jeg da har kjøpt betale ned på lånet.

Kommer også til å pusse opp leiligheten siden jeg ser det trengs på enkelte punkter, og på denne måten få den opp i verdi.

Er dette en smart tanke, eller er det bare dumt?

Endret av Nickless
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du skal pusse opp leiligheten FØR du leier den ut?

Oppussing koster mye, så jeg håper du har tatt høyde for dette.

Hvorvidt det lønner seg å leie ut en leilighet du eier kommer an på hvor mye lån du har og hvor høy leieinntekt du har. Husk at du også må skatte av leieinntektene.

Så din tanke er både smart og dum - helt avhengig av det økonomiske. Ta også høyde for at leietaker plutselig kan flytte, og du kan risikere at du har null leieinntekter en periode.

Lenke til kommentar

Dersom du selv ikke bor i leiligheten du kjøper, må du betale skatt av inntektene. Du vil til gjengjeld kunne trekke fra utgifter (som oppussingen og sånn). Husk også risikoen for at noe skjer, som at leietaker flytter ut eller at det må gjøres arbeider på leiligheten. Hvis du har økonomi til å kjøpe leilighet kan det være en idé å kjøpe 3-roms og leie ut det ene soverommet, men å kjøpe for å leie ut er ikke en god idé.

Lenke til kommentar

... men å kjøpe for å leie ut er ikke en god idé.

Det blir feil å konkludere slik uten å vite forutsetningene.

Jeg er enig i at det stort sett kan være lite å tjene på det, men jeg har selv veldig god erfaring med å leie ut leiligheter. Alt avhenger av lokasjon, målgruppen og leieinntekter.

Det var likevel i perioden hvor 1-2 roms leiligheter i Oslo kostet kr 160'-250' hvor dette virkelig var lukrativt. Hadde man 5 leiligheter man leide ut kunne man da forholdsvis enkelt ha ca 30' i leieinntekt og rundt 7-8' i renteutgifter (pr mnd).

Den tiden var husleia gjerne 1.5'-2' for de som eide, så netto fortjeneste (før skatt) var ofte 10-12' pr mnd.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Hadde du eid ditt eget tak over hodet hadde jeg nok sagt kjør på. Men det er mer å hente på å faktisk eie ditt eget kontra leie. Den du leier ifra betaler 28% skatt på utleie => Du betaler dette i praksis. Eier du selv blir det 0%...

Edit: Og boble eller ikke, se her:

fig01-bpi.gif

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Hadde du eid ditt eget tak over hodet hadde jeg nok sagt kjør på. Men det er mer å hente på å faktisk eie ditt eget kontra leie. Den du leier ifra betaler 28% skatt på utleie => Du betaler dette i praksis. Eier du selv blir det 0%...

Edit: Og boble eller ikke, se her:

fig01-bpi.gif

Ja, det er et godt poeng. Lurer egentlig litt på om dette er en boble som kommer til å sprekke eller ikke :)

Er mest vanlig at en bolig går over eller under takst? Noen som har noen peiling på det?

Lenke til kommentar

Warren Buffett pleier å si noe om at det ikke er noen klokker på veggen og at alle ønsker å være med helt til den siste dansen. Er klokka 24, 02.00 eller 04.00? jeg vet ikke, men det kortet du ønsker å spille har alt blitt spilt av så mange de siste 10 årene at jeg hadde vært bekymret.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ja, det er et godt poeng. Lurer egentlig litt på om dette er en boble som kommer til å sprekke eller ikke :)

Er mest vanlig at en bolig går over eller under takst? Noen som har noen peiling på det?

At boligprisene kan synke eller stabilisere seg kan nok skje men noe boble er det ikke.

Synes det er alt for mange som feilaktig bruker ordet boligboble, spesielt er det media da de vil skape overskrifter.

En boble er ett symbol på noe som sprekker og blir til ingenting og det skjer ALDRI.

Tviler i det hele tatt på at boliprisene vil synke over ett helt år de neste 3 årene og UANSETT om vi får en nedgang i boligprisene over tid vil det ta maksimalt 3-4 år før prisene er hentet inn igjen.

Det er ihvertfall slik jeg ser det.

Hvorfor du vil kjøpe for å leie ut og leie annet selv skjønner jeg ikke!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...