Gå til innhold

Er det bare meg som ikke er ovverasket?

Anbefalte innlegg

ABB ble ærklært utilregnelig i gjerningsøyeblikket pga at han er høyst sannsynlig paranoid schizophren. Jeg har lest igjennom ALT jeg har kommet over om ABB, og dette var min menigmannskonklusjon og, da hans "manifest" bærer et stort preg av slik "tankegang" man ser i paranoide sinnslidelser. ABB's virkelighetsoppfatning har ikke akkurat vært i trå med hva en frisk person oppfatter.

Men det er en hærskare intervjuer med pårørende og offer hvor alle er så overrasket, og stortingspolitikkere som vil overprøve dette, men hvis jeg en så langt ifra utdannet psykolog/psykiater kan gjennkjenne en sinnslidelse på en mann jeg ikke har snakket med så burde ikke profesjonelle ta feil?

hva med dere andre??

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sørgelig hele greiene. Jeg tror mannen kanskje er både smart og lur. Om han kommer unna med dette så beviser han veldig mye av hva som er feil med Norge.

Appropos det med skole og sånn (bloggen din) så synes jeg elever burde spille mer :)ref clicky

Mest sannsynlig vil psykriatrisk tvangsbehandling være til de grader mye verre enn fangsel, husk på at å sitte i fengsel involverer mye skolegang og aktiviteter, mens farlige og sinnsyke mennesker blir satt i isolat og ofte benslet fast til senge sin. Og under tvungen psykriaterisk helsevern er den potensielle straffen livet ut, til og med etter at ABB er erklært "frisk" vil kriminalomsorgen kunne holde han på ubestemt tid fram til de mener han ikke er en trussel for seg selv og andre.

ABB slippe rpå ingen måte unna med noe som helst, dette er ikke USA der man kan ærklæres utilregnelig, tilbringer 48 timer på en institusjon og blir ærklært frisk av en godt betalt psykriater. Med tanke på hvilken samfunnsinteresse det er å holde ABB innesperret kommer få eller ing psykriatere til å be om hans løslatelse.

Off topic: jeg har ikke blogget siden i sommer, men må si at "mer spilling" ikke akkurat er en løsning på de utfordringene som er i skolen :p

-frank

Lenke til kommentar

ABB ble ærklært utilregnelig i gjerningsøyeblikket pga at han er høyst sannsynlig paranoid schizophren. Jeg har lest igjennom ALT jeg har kommet over om ABB, og dette var min menigmannskonklusjon og, da hans "manifest" bærer et stort preg av slik "tankegang" man ser i paranoide sinnslidelser. ABB's virkelighetsoppfatning har ikke akkurat vært i trå med hva en frisk person oppfatter.

Men det er en hærskare intervjuer med pårørende og offer hvor alle er så overrasket, og stortingspolitikkere som vil overprøve dette, men hvis jeg en så langt ifra utdannet psykolog/psykiater kan gjennkjenne en sinnslidelse på en mann jeg ikke har snakket med så burde ikke profesjonelle ta feil?

hva med dere andre??

-frank

Er heller ingen psykolog,men med litt logisk tanke gang,skjønte jeg mannen var spik spenna gal,på den aktuelle dagen det skjedde.Sier seg vel selv at ingen normale mennesker gjør slik...og att enkelte er blitt overrasket over dette utfallet..ja det overrasker meg STORT.Så jeg hadde ikke ventet annet.Men skremmer meg litt når jeg leser tråder i div forum,om mennesker som på død og liv vil "ta" jævelen...forstålig,men det gjør jo bare den personen som vil kvitte seg med mannen for godt...like ond som jævelen sjøl kanskje? Og snakker ikke da om å få han sperret inne,men har sett ymse,med skjulte meninger om att de helst så mannen død.Sikkert en legitim tanke gang,men gjør deg minst like ond som Breivik.Forsvarer jeg Breivik...NEI så absolutt ikke...men vil ikke være med på og være like sprø som han,og ønske mannen død osv.Døden er ingen straff,en befrielse det...da svir bevaring mer.

Endret av Jan Erik Engan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest manifestet var jeg rimelig trygg på at dette ville bli konklusjonen. Jeg tror mye av det at folk ble overrasket er at de ikke forstår hva tvunget psykisk helsevern betyr eller at de tror at en psykisk syk er en person som går å snakker med seg selv på gata og er veldig anderledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Helt utrolig hvordan folk reagerer - som noen over her sier - det er vel ingen tvil om at mannen er gal!

Tror folk overreagerer - har man hørt på hva de som vet hva dette betyr - så vil han aldri bli sluppet ut - det blir jo det samme hvor han er innesperret om det heter fengsel eller sykehus.

Men dette er jo typisk media - trekke frem gud og hvermann som skal mene noe om dette uten å vite helt hva det betyr......

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Normal" er et definisjonsspørsmål. Man kan ha politisk ukorrekte meninger uten å være sinnsyk.

Definitivt ugler i mosen. Virker som et desperat forsøk på å kontrollere hvilken informasjon han kan formidle til overdenen.

Skulle likt å sett et direktesendt, usensurert intervju med Breivik. Men vi vet alle at det ikke kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over at Norge hadde så mange psykologer som etter at den kjennelsen ble offentliggjort. Greit nok at andre psykologer uttaler seg, men jeg får litt fnatt når Børre som jobber ekstravakt på Supern' skal motbevise psykologer med +20 års erfaring.

Jeg tror kanskje at det hele stammer en del fra misforståelser. For det første er det nok enkelte som tror at siden han er utilregnelig vil han bare bli sluppet på gata. Dette er selvfølgelig feil. De tror muligens også at en psykiatrisk institusjon er full av pleiere som duller med pasientene og alt er fryd og gammen. Dette er også feil. Sist, og dette har blitt nevnt litt ovenfor, når noen hører begrepet "psykisk syk" ser de kanskje for seg en person som diskuterer høylydt med seg selv o.l. Du kan ikke se om noen er paranoid, det må studeres over tid.

Endret av Patrick123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Enda mer sjokkerende er hvor mange som tror det er "ferie" å bli lagt inn på psykiatrisk.

Selvsagt er det ikke ferie, men det finnes jo 3 forskjeller måter å behandle slike folk på:

nr 1

Fengsel med tvangstrøye og tvangsremmer der legene gir personen mat og medisiner.

Og personen får sprøyte hvis personen ikke oppfører seg.

Nr 2

Normal fengsel, med jevnlig legebesøk og undesøkelser.

nr 3

totur: Saw (Behandle folk på dårlig måte å få vett i hodene dems).

Er det andre måter psykiatrisk kan fungere på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...