Gå til innhold

Toppkortet i kepler-familien kommer mot slutten av 2012

sannheten_666

Anbefalte innlegg

Lenke til artikkelen

Er det jeg som misforstår noe her, eller står det virkelig at toppkortet i Kepler-familien kommer mot slutten av 2012? Hvis AMD kommer med sitt toppkort i begynnelsen av 2012, så er jo dette helt på jordet ... Uheldigvis er nVidia eneste alternativ for oss som bruker kortet til andre ting mer enn bare spilling :hrm:

EDIT: Jeg tror jeg ser en sammenheng ...

Dette er muligens en fornuftig strategi. Det virker som at 28nm blir en suksess for nVidia slik det fremkommer i artikkelen, og de velger vel å gjøre ting slik de ser best. Bare utrolig kjedelig for oss som har likt nVidias "no holds barred" - massive chips med masse ytelse og lite hensyn til strømregning :p.

AMD skal ikke konkurrere mot Intel i toppsegmenter, nVidia skal fòre de små og mobile først, delvis slik AMD gjør, ARM er det nye store osv ... #(¤"?! så kjip tid vi lever i :p

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD skal ikke konkurrere mot Intel i toppsegmenter, nVidia skal fòre de små og mobile først, delvis slik AMD gjør, ARM er det nye store osv ... #(¤"?! så kjip tid vi lever i :p

Dette er egentlig en spennende tid vi lever i. Disse endringene kan gi store konsekvenser fremover:

Vi får kanskje se en HD 4870-lignende prosessor med "nok" ytelse til en hyggelig pris. Phenom II endte opp slik, men var jo aldri laget for å nå dette målet.

Endrer Nvidia markedsstrategi får vi mer konkurranse i pris/ytelse. ATI/AMD har jo praktisk talt dominert her de siste tre årene.

ARM kommer nok ikke til å erstatte x86, etterhvert som vi går mot lavere produksjonsteknikker blir mer og mer av strømforbruket transistorlekkasjer, jeg mener å ha lest at 40% av strømforbruket på 32nm er lekkasjer.

Jeg tviler på at Nvidia vil gå fra bunn til topp hele veien og at et high-end Kepler produkt vil komme så seint. Nvidia har aldri brukt GPU kodenavn på et skjermkort slik dem her antyder med GK110, så ta det med en klype salt.

Vi får se over tid, jeg tror det er gode muligheter for at NVidia skal gjøre dette:

Det profesjonelle markedet dominerer de. Her trenger de ikke lansere noe nytt med mindre AMD lanserer et killer-produkt i form av GCN.

De sliter med store, dyre og strømslukende brikker. Et fokus på å designe og lansere mindre brikker først vil sannsynligvis løse disse problemene, så får de heller slite med å skalere oppover.

Lenke til kommentar

Jeg kan se at Nvidia vil få ut nye strømgjerrige GPU'er til neste laptop generasjon med Ivy Bridge, jeg kan derimot ikke se at Nvidia vil overlate high-end markedet til AMD fordi de er redd for å lage store high-end brikker som gir små profitt marginer og liten fortjeneste, for det er noe det alltid har vært, "small-die" strategi eller ikke. Dette er et nisje marked som går mer på prestisje enn noe annet.

Nå har jeg gått utifra at 28nm prosessen er moden nok for high-end GPU'er på nyåret, men vi får nå se om det faktisk er tilfelle. Det er litt rart at vi ikke ennå har sett noen 28nm "pipe-cleaner" GPU'er.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig en spennende tid vi lever i. Disse endringene kan gi store konsekvenser fremover:

Vi får kanskje se en HD 4870-lignende prosessor med "nok" ytelse til en hyggelig pris. Phenom II endte opp slik, men var jo aldri laget for å nå dette målet.

Endrer Nvidia markedsstrategi får vi mer konkurranse i pris/ytelse. ATI/AMD har jo praktisk talt dominert her de siste tre årene.

ARM kommer nok ikke til å erstatte x86, etterhvert som vi går mot lavere produksjonsteknikker blir mer og mer av strømforbruket transistorlekkasjer, jeg mener å ha lest at 40% av strømforbruket på 32nm er lekkasjer.

Moro at du tok det jeg skrev 100% seriøst, til tross for en tullete utrykksmåte fra min side. jeg gir jo klart utrykk for at nVidia nok vet hva de driver med. Kommentaren min om ARM er nettopp at ARM er en mobil, strømgjerrig CPU- altså kjedelig! (Den er også veldig "på moten" for tida.) Ikke at ARM erstatter x86 ...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...