Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

akutte psykiske problemer

trespiser

Anbefalte innlegg

Det du burde få gjort ganske fort er å få legen in til å sende en rekvisasjon til en psykolog for samtaler rundt dette. Det du burde prøve på i mellomtiden er å få fokus bort så godt det lar seg gjøre. Sett på musikk,trekk for gardiner eller se film hvor du stenger ute lyden av regn så godt du kan.

Om forklarer hvor intenst det er for deg til lege så kan det hende han gir deg en resept på noe beroligende. Evnt vær veldig påståelig på at du trenger noe for å roe deg ned med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du at jeg prøver å få stilt en diagnose her??

Du får ikke stilt diagnoser på et nettforum. Gjør som andre har foreslått: Be fastlegen din om å henvise deg til psykiater.

Jeg skjønner du er redd/usikker/nervøs, men å svare på den måten du gjør hjelper ingen. Hvis du vil bli tatt seriøst, og beholde tråden åpen for nye svar, foreslår jeg du dropper de spydige og frekke svarene og navnekallingen, og tenker deg om et par ganger før du svarer.

Høres ut som det bare er meg du sikter til. Jeg starta tråden seriøst og forventet derfor å få seriøse svar og jeg trodde at useriøse svar ikke ble akseptert og spesielt ikke på forumets helsedel.

Har du sett på de svarene som jeg har fått da? synes du at det er rart at jeg blir forbanna over det?

Er ikke bare meg det gjelder og hvis du hadde hatt litt greie på det du snakker om så hadde du også skjønt at jeg er i en sårbar periode akkurat nå og blir lettere frustrert.

Jeg tviler på at du har lest alt.

Lenke til kommentar

Er ikke bare meg det gjelder og hvis du hadde hatt litt greie på det du snakker om så hadde du også skjønt at jeg er i en sårbar periode akkurat nå og blir lettere frustrert.

Hvis du er så sårbar at du ikke takler å få negative svar, burde du holde deg langt unna Internettet.

Du kan få svar her i tråden som virker seriøse, men du har ingen mulighet til å kvalitetssikre svarene, eller finne ut om brukeren bak svaret faktisk vet hva han snakker om. Hvordan vet du hvem av oss som er seriøse og hvem som tuller? Det kan gå veldig galt hvis du følger feil råd fra feil person.

Lenke til kommentar

Det du burde få gjort ganske fort er å få legen in til å sende en rekvisasjon til en psykolog for samtaler rundt dette. Det du burde prøve på i mellomtiden er å få fokus bort så godt det lar seg gjøre. Sett på musikk,trekk for gardiner eller se film hvor du stenger ute lyden av regn så godt du kan.

Om forklarer hvor intenst det er for deg til lege så kan det hende han gir deg en resept på noe beroligende. Evnt vær veldig påståelig på at du trenger noe for å roe deg ned med.

Ja, 6-8 ukers ventetid på å komme til legen og som sagt tidligere i denne tråden så har jeg snakka med legen om det men han misforstod og skulle absolutt ha det til at det var på grunn av noe som skjedde i barndommen min på grunn av at jeg var alene hjemme når jeg var 12 år og det var et tordenvær som var så voldsomt at strømmen gikk, alt elektronisk utstyr ble ødelagt, det begynte å brenne og jeg satt ikke der som en tulling og venta på at det skulle gå over av seg selv men det er jo ikke det og alt dette var uten forvarsel.

Jeg skal ikke ha beroligende fordi jeg kommer til å være like bevisst på hva som skjer uansett. Jeg tenker det samme og så lenge jeg veit det jeg vet så er det ingenting som kan gjøre meg frisk. Som sagt så er det ikke meg men været som er sykt. Jeg er jo egentlig helt frisk men i 2011 så har det vært så mange unormale klimahendelser som jeg har opplevd at jeg er ekstremt bekymra.

Jeg vet hva konsekvensene er og hva det innebærer.

Det eneste jeg vil ha er cannabis på resept. Aldri har jeg vært så avslappet, konsentrert, fokusert, presis og nøyaktig med jobben min som ukene etter jeg kom hjem fra Holland.

Lenke til kommentar

Jaha.

Du høres ut som om du har angst og lettere paranoide vrangforestillinger.

Men hei, jeg har ikke kompetanse til å stille noen diagnose.

http://mentalhelse.no/hjelpetelefonen

Løft av røyret og ring dem.

De kan sikkert hjelpe litt, kanskje med å få fortgang for å komme til lege eller slikt.

Når det er sagt så er det litt du kan gjøre for å hjælpe deg selv også.

Deriblandt:

* Ikke synes synd på deg selv

* Forsøk å roe deg ned

* Finn på noe gøy som distraherer deg og tar fokuset vekk fra andre ting

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du er så sårbar at du ikke takler å få negative svar, burde du holde deg langt unna Internettet.

Du kan få svar her i tråden som virker seriøse, men du har ingen mulighet til å kvalitetssikre svarene, eller finne ut om brukeren bak svaret faktisk vet hva han snakker om. Hvordan vet du hvem av oss som er seriøse og hvem som tuller? Det kan gå veldig galt hvis du følger feil råd fra feil person.

Det virker som dere også sliter med å takle spydighet, kallenavn og negative kommentarer som også er en del av internettet så der kan du se hvor langt ned du klarte å synke.

Gir man negative svar så må man regne med å få negative svar i retur og hvis du/dere ikke tåler det så hold dere borte fra nettet. Neida, nettet er stort nok til at alle har en plass så det ville jeg aldri ha sagt til noen så tenk på det du sier.

Når jeg går til en handling så tenker jeg både på negative og positive konsekvenser og hvilke alternativer jeg har. Jeg får hele tiden signaler om det jeg leser, hører og gjør. Det er ikke noe jeg vet og ikke vet men jeg klarer å kjenne signalene veldig tydelig og kan derfor lett sile ut unødvendig og useriøs informasjon. Det er ting fra underbevisstheten min. Jeg kan meddele at i mitt virkelige liv så oppdager jeg og jeg tenker over mye som ingen andre gjør og oppdager. Når jeg prater med folk så må jeg hele tiden vri og vende på det jeg sier for at folk skal forstå det jeg mener og sier. Det er bare noen få folk som jeg bare kan prate rett ut til som ikke misforstår meg og det er godt.

Egentlig så er jeg likegyldig og det vil si at jeg evner å se hver sak fra flere kanter og tar ikke til meg informasjon på en emosjonell måte så jeg ser veldig fort om det er seriøst eller ikke.

Det er selvfølgelig mange andre aspekter men jeg forstår det ikke helt selv.

Det er sånn at dersom man får flere forslag så kan man velge

Eksempel:

Jeg spurte om noe jeg ikke visste på et forum og får 3 forslag:

Gå ut i skogen å spis bark fra en Gran

Gå ut i skogen å spis bark fra en Furu

Gå ut i skogen å spis bark fra en Bjørk

Alle forslagene er i prinsippet det samme men forskjellen er abstrakt. Jeg synes at alle forslagene høres helt idiotiske ut og fortsetter å lete etter en løsning.

De neste forslagene er for eksempel:

Gå på kjøkkenet å spis Ibux

Gå på kjøkkenet å spis Paralgin Forte

Gå på kjøkkenet å spis en appelsin

Her er også alle forslagene det samme i prinsippet men forskjeller er abstrakt men ikke fullt så abstrakt som de 3 første. Da får jeg signaler om at jeg skal gå å spise appelsinen på kjøkkenet.

Sånn er det for meg hele tiden bare at det er mye mer komplisert så derfor klarer jeg det.

Jeg klarer å skille mellom mye mer enn bare fantasi og virkelighet så jeg er tilregnelig hvis du mot formodning har andre formeninger og dømmer meg ut fra det.

Lenke til kommentar

Jaha.

Du høres ut som om du har angst og lettere paranoide vrangforestillinger.

Men hei, jeg har ikke kompetanse til å stille noen diagnose.

http://mentalhelse.no/hjelpetelefonen

Løft av røyret og ring dem.

De kan sikkert hjelpe litt, kanskje med å få fortgang for å komme til lege eller slikt.

Når det er sagt så er det litt du kan gjøre for å hjælpe deg selv også.

Deriblandt:

* Ikke synes synd på deg selv

* Forsøk å roe deg ned

* Finn på noe gøy som distraherer deg og tar fokuset vekk fra andre ting

Der ja! Nå er det litt mer kommunikasjon på banen her. Takk for at du hadde noe å bidra med. Det setter jeg stor pris på.

Jeg vil jo ikke ha det slik som det er så jeg synes aldri synd på meg selv. Og selvfølgelig forsøker jeg å roe meg ned. Det er ikke så lett å bare gå å finne på noe gøy når det blåser så mye at du kjenner at huset rister eller at det regner så mye at det renner elv rundt huset og det som har skjedd i 2011 så langt har aldri skjedd før og det burde gi folk sterke signaler om at det er dramatisk men neida.... sånn er det så klart bare jeg som har det.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å bare gå å finne på noe gøy når det blåser så mye at du kjenner at huset rister eller at det regner så mye at det renner elv rundt huset og det som har skjedd i 2011 så langt har aldri skjedd før og det burde gi folk sterke signaler om at det er dramatisk men neida.... sånn er det så klart bare jeg som har det.

Det er nok mange som har det vanskelig i mørketiden.

Og det er helt klart mange gode grunner til å bekymre seg for fremtiden og tingenes tilstand osv..

Men det der med å bekymre seg, er ikke konstruktivt. Det er du som må ta styringen over dine egne tanker, og pensle dem inn på et mer oppbyggende spor. Fylle hodet ditt med ting som du liker, og som gir deg noe positivt.

Jeg tror selv at noe av greia med livet, er at vi egentlig alle har ansvar for å finne vår egen mening, og bestemme oss for å drite litt i ting vi uansett ikke kan gjøre noe med.

Bruke kreftene på ting vi har noe igjen for.

Så mitt forslag er at du rett og slett begynner litt smått, med å leite etter ting å gjøre og kanskje tenke på, som fungerer som en grei avveksling fra andre tanker som du kanskje bruker mer tid på enn du trenger.

Det er noe med det derre "In every life we have some trouble. When you worry you make it double. Don't worry, be happy.". :thumbup:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har det ikke ekstra vanskelig i mørketiden for den har jeg funnet svært gode løsninger på å takle.

Jeg sitter ikke å bekymrer meg hele tiden og aldri med vilje.

Men jeg blir redd når det er noe jeg ikke vet noe konkret om som jeg ser på som en trussel og det fremkaller psykiske plager og reaksjoner.

Men hvorfor er det ingen som er enig med meg at klimaet har endra seg? Hvorfor er det så få mennesker som tar det seriøst?

Jeg har styring over mine tanker men som sagt ikke når det skjer noe som ikke er konkret.

Kan jo sammenlignes med at det kommer en gal mann inn i huset ditt. Men du sitter vel bare der å venter til han har gått ut igjen for politiet bruker 30 min på å komme mens det tar 20 sekunder å drepe deg og 5 minutter før huset ditt er overtent og ikke kan reddes pga brann.

Akkurat sånn føler jeg det. bare at her så varer været i alt fra noen timer til flere dager og minst 2 mnd før jeg kan få noe skikkelig hjelp... MEN JEG SIER DET IGJEN::: DET ER IKKE MEG MEN KLIMAET SOM ER SYKT OG DERE MÅ FÅ FINGERN OPP FRA JORDA OG VÆRE MER TILSTEDE.

Dersom klimaet hadde vært normalt så hadde jeg heller ikke hatt problemer... ER det så forbanna vanskelig å forstå det?

Jeg kan tilpasse meg etter naturlige forhold men ikke sånn som klimaet har utvikla seg til å bli.

Se på kalendern... DET ER FØRSTE DESEMBER I MÅRRA OG DET ER 10 VARMEGRADER, IKKE NOE SNØ, STORE NEDBØRSMENGDER NESTEN HVER DAG. TENK NÅ PÅ KONSEKVENSENE.

VINTERN HAR IKKE KOMMET ENDA OG NÅR DEN FØRST KOMMER SÅ BLIR DET FORBANNA KALDT OG DA ER DET IKKE SIKKERT AT DERE OVERLEVER.

DET ER JO NESTEN BARE IDIOTER HER JO.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det kan være provoserende for deg at du får negative tilbakemeldinger her. Det er unødvendig, men det er også viktig at du ikke hisser deg opp av slike kommentarer. Det er ikke så lett å forstå hverandre over internett, misforståelser skjer, og da hjelper det ingen at kommunikasjonen går over i en destruktiv bane. Du kan ikke oppføre deg som en apekatt selvom andre gjør det.

Samtidig er jeg overrasket over hvor krasse flere er mot TS (unntatt whateverw - stor credz til deg). Forstår dere ikke at dette er en person i psykisk krise? Slike personer er da ikke dumme, de forstår sarkasme og ironi fint, men tar det ekstra tungt fordi de er psykisk skjøre. Argumenter om at "tåler du ikke det får du holde deg unna internett" blir for banalt. Leser man et innlegg fra en person man burde skjønne er forstyrret, så tråkker man litt varsomt.

Og til TS. Selv om du oppfatter miljøtrusselen som reell, så er den nok ikke så stor som du føler. Angsten og hodet ditt har gjort den større enn den egentlig er. Det er dette en psykolog kan hjelpe deg med - å få ned angsten din slik at du slipper å være så redd for ting som kanskje ikke er så reelle likevel. Kanskje er både du og klimaet syke? Det er ingen skam å være psykisk syk. Det er ikke din skyld at du føler det som du gjør nå, men det er du som må ta den tøffe jobben og jobbe sammen med en psykolog slik at du ikke trenger å være redd regnet. For regnet i seg selv er absolutt ikke en negativ ting.

Edit: Jeg tror at du har et stort psykisk problem TS, og det må du få behandlet. Det er ikke alltid så lett å merke selv fordi man er så vant til det, og hjernen tror at det man føler er ekte, men ofte er det slik at vi ikke klarer å se vår egen sykdom.

Endret av Anaio
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk!

Anaio +1

Jeg er vel ikke direkte syk men selv om klimaendringene fortsatt er "små" for mange så er det egentlig svært mye. Jeg har nå en sommer bak meg hvor det var regn og bygevær i 2 mnd i strekk og det førte til store lokale problemer som flom og jordras. Det hindret meg i å utføre det meste av det jeg hadde planlagt og jeg kunne ikke ha den herlige sommerlivet som jeg liker å leve.

Jeg ble gradvis mer redd for jord og steinras jo mer det regnet og det regnet bare mer og mer og bygene ble mer og mer intense og kraftige. Veldig mange lokale og ekstreme byger i sommer som har ført til store lokale skader som folk ikke tenker på i det hele tatt om dem ikke er berørt og det får lite oppmerksomhet i media.

en av de siste bygene jeg opplevde i sommer er den kraftigste jeg har opplevd. Jeg har søkt mye på nett for å finne dokumentasjon på lignende regnvær men har ikke funnet noe som er i nærheten en gang. Det var helt ekstremt, regndråpene var på 3-4 desiliter og hele jordet ble fylt med vann på en time som samlet seg i bunn og ble til en 2,5 meter dypt vann med lengde på ca 70 meter og bredde på 20 meter. Sier det litt om hvor mye det regnet? og det kom på EN TIME!!!

Det skal svært lite til å forstyrre en syklus og det er det klimaet vårt er. Det er/var en stabil syklus. Det er som en stor snurrebass som snurrer nesten helt perfekt og jevnt på et lite område. Det er nesten ingenting som skal til for å forstyrre og en liten forstyrrelse vil føre til at det blir kjempe forstyrrelser i runddansen og kommer bare fortere og fortere ut av spill før den velter.

Global oppvarming er ingenting å spøke med. Det har veldig mye med at når det blir mer varme så blir det mer energi når varmen møter kaldfrontene. Det varme blir varmere og det kalde blir kaldere da luftmassene blir presset mer sammen på grunn av mer varme og de kalde områdene blir stadig mindre. Mer varme fører naturligvis til mer fordampning som igjen fører til enda mer varme som igjen fører til mer energi.

Det er også store temperaturøkninger i atmosfæren og jo høyere varmen går og jo varmere det blir jo mer nedbør blir det.

Dette er en prosess som har begynt og den går ikke over av seg selv og det går ikke an å stoppe den. Det er for sent og det hjelper ikke med forurensningskutt og så lenge det handler om penger så er alt mulig og ustoppelig. Det eneste som går an er å begrense energi tilførselen og den kommer fra sola og det bør være mulig å få til det selv om det kan være krevende.

Det er vel ikke så vanskelig å forstå hvordan klimaet på jorden fungerer for oss som har levd en stund.

Det er i hvertfall lite som skal til for å ødelegge en syklus.

Lenke til kommentar

Greia er jo at du må lære deg å leve med det, eller flytte bort. Vi mennesker har gjennom evolusjon blitt slik vi er, og det er ingenting du kan gjøre med det. Alle kan selvfølgelig bidra litt, men det er begrenset hva vi kan gjøre globalt sett.

Det er nytteløst å la været gå utover psyken, det vil til slutt ødelegge deg både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar

Er nok en form for eller kombinasjon av angst,fobi du sliter med ja..om det er spesielt regnet så er det faktisk et ord for det. Nemlig Pluvio Phobia...om det er noe du har vet en jo ikke før en rekke samtaler hos psykolog.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Er nok en form for eller kombinasjon av angst,fobi du sliter med ja..om det er spesielt regnet så er det faktisk et ord for det. Nemlig Pluvio Phobia...om det er noe du har vet en jo ikke før en rekke samtaler hos psykolog.

Det er ikke selve regnet jeg er redd for så det har jeg ikke. Det er konsekvensene og hva det medfører som gjør meg "sjuk"

Har du ikke lest skikkelig? Eller var det noe som du ikke skjønte?

Lenke til kommentar

trespiser:

Tror du du kunne fått noe ut av å prate om problemet ditt? Om du hadde fått hjelp til å sortere frykten din litt, hadde det blitt lettere å leve med den?

Har du tenkt over hvorfor du føler deg tryggere andre steder?

Sånn som jeg forstår det så er dette et stort problem for deg, og det er bra at du tør å starte denne tråden. Ikke la deg provosere av de krasse svarene, det hjelper jo ikke.

Når jeg tenker på vær, og værforandringer, så vet jeg at skikkelig uvær det kan ha store konsekvenser, både lokalt og globalt. Jeg vet også litt om hva man vet kan skje, og hvordan man planlegger for å håndtere flommer, ras, og andre værfenomen.

Ikke langt unna her jeg bor, er det en stor elv. Den har jeg respekt for, og jeg vet at den kan være farlig. Min farmor mistet familiemedlemmer i et ras ved denne elven, på andre siden av det stedet ved elven vi bruker å tenne på bål og kose oss. Det er jo rart at denne elven som har tatt mange liv og slukt store bygninger, nå er en hyggelig plass der vi kan slappe av.

Ved denne elven har de fylt på med stein langs kantene der det kan rase for å være sikker på at den ikke tar flere hus. Vi vet at når det regner mye og den flommer over, så må vi passe på båten vår, og ikke dra på fisketur.

Tror du det kunne hjelpe deg å føle deg litt tryggere om du visste hva slags tiltak som ble gjort rundt deg for å sikre i mot skader som følge av vannet?

Lenke til kommentar

Er ikke første gangen det har vært jordras ol som har drept mennesker her i Norge. Kansje du har en reel frykt for å være redd? hvordan er det der du bor?

Postet av anonym: 5af1508803dc481865cf4c323afeb207

Det er bratt og mye fjell. Det jeg er redd for er at det kan gå et større ras på grunn av store mengder grunnvann som ble tilført av regnet i sommer. Jeg er ingen geolog eller hydrolog eller ekspert men jeg vet at mye vann kan bløyte opp og før til større ras. Grunnvannet har vel aldri vært så høyt som nå eller i sommer og det må jo renne et sted og det er nedover.

På den delen av landskapet huset mitt står er det et skjær / skår som skiller det ut fra enda brattere terreng og det er ned i det skåret som alt vannet har sunket ned i og jo mer vann som samler seg ned i bakken der jo større frykt får jeg. Det tyder også på at det renner sakte ut igjen så det er begrensninger men det jeg ser så synker vannet lett ned i jorden i det skaret.

Håper du skjønte det. Har det meste i hodet men vanskelig å forklare alt mulig og særlig hvis det er første gang jeg forklarer noe.

Jeg stoler ikke på at det er trygt her og jeg vil jo gjerne slå meg til ro å bo resten av livet mitt på et sted så lenge det lar seg gjøres men jeg mener at det skal svært mye til å bo i et dalføre i 50 år på samme sted uten at det kommer et ras eller kampe steiner.

Det som er helt sikkert er at det har regnet ekstremt mye over normalen i år og de siste årene så har det også vært mye nedbør og alt vannet må samle seg da det renner saktere ut enn det kommer inn. Jeg vet også at alt av fjell og jord kommer til å rase ut en gang. Er bare tidsspørsmål om når det skjer og i takt med at det blir mer og mer nedbør så blir det fler og større ras.

Det kan også komme tilfeldige jordskjelv som også kan utløse ras og mye vann i jorda er en faktor som har svært mye å si. Jo mer vann i jorda jo mindre jordskjelv skal til for å utløse et ras.

Jeg føler meg absolutt ikke trygg og jeg hater å være hjemme og bo her jeg bor nå og jeg føler meg bare misforstått og ingen som bryr seg eller skjønner hva som skjer.

Jeg klarer ikke å sitte å vente på at det skal gå ras men jeg er svært resurssvak og ingen muligheter og en diagnose fra legen hjelper jo ingenting og folk sier at jeg skal få beroligende men det jeg veit er det ikke mange piller som kan ta fra meg og så lenge jeg veit det jeg veit og været er helt unormalt så blir ikke jeg "frisk".

Lenke til kommentar

trespiser:

Tror du du kunne fått noe ut av å prate om problemet ditt? Om du hadde fått hjelp til å sortere frykten din litt, hadde det blitt lettere å leve med den?

Har du tenkt over hvorfor du føler deg tryggere andre steder?

Sånn som jeg forstår det så er dette et stort problem for deg, og det er bra at du tør å starte denne tråden. Ikke la deg provosere av de krasse svarene, det hjelper jo ikke.

Når jeg tenker på vær, og værforandringer, så vet jeg at skikkelig uvær det kan ha store konsekvenser, både lokalt og globalt. Jeg vet også litt om hva man vet kan skje, og hvordan man planlegger for å håndtere flommer, ras, og andre værfenomen.

Ikke langt unna her jeg bor, er det en stor elv. Den har jeg respekt for, og jeg vet at den kan være farlig. Min farmor mistet familiemedlemmer i et ras ved denne elven, på andre siden av det stedet ved elven vi bruker å tenne på bål og kose oss. Det er jo rart at denne elven som har tatt mange liv og slukt store bygninger, nå er en hyggelig plass der vi kan slappe av.

Ved denne elven har de fylt på med stein langs kantene der det kan rase for å være sikker på at den ikke tar flere hus. Vi vet at når det regner mye og den flommer over, så må vi passe på båten vår, og ikke dra på fisketur.

Tror du det kunne hjelpe deg å føle deg litt tryggere om du visste hva slags tiltak som ble gjort rundt deg for å sikre i mot skader som følge av vannet?

Nå har jeg akkurat skrevet et innlegg der jeg forteller om hvordan det er her og det er svært få tiltak. Det eneste er å vente. Blir det like ille til neste år så går det ras her også. Det er ikke noen elver her men jeg skriver at store mengder vann trekkes ned i jorden og har liten plass til å renne ut på så det renner ut mindre enn det som tilføres.

Det som får meg til å føle meg helt trygg er å være på et sted hvor JEG ser at det ikke kan gå ras på flere hundre år og det er enkelte steder på fjellet som står stødig på det jeg kaller for fast grunn og det har ingen indikasjoner på at større deler av landskapet kan skli ut på minst 500 år. Jeg føler meg også trygg i noen storbyer. Stockholm, Malmö og København for å nevne noen. Oslo er for utsatt og jeg vet at det er leiregrunn og at det har gått store ras på østkanten og jeg vet at det er områder i Oslo som kan rase når som helst. Men ikke hele Oslo men flere steder er utsatt og jeg vil jo kunne bevege meg fritt og så mange som vil le av meg når jeg sier at jeg ikke vil være her og der på grunn av fare for ras så ser jeg ikke bort i fra at det fører til sosiale problemer fordi vennene mine var naive.

Det at jeg føler meg trygg er også noe med at det er fler mennesker rundt meg og husene i byer er mye sterkere og det går ikke så lett ras fordi alt er asfalt og betong og alt vannet renner bort uten å skade "landskapet".

Konsekvensene av unormale værforhold burde være en selvfølge at folk forstår.

Edit: Jeg har ikke hatt noen å prate med på snart et år så det hadde vært godt. Eneste jeg har hatt av samtaler er et par legetimer, et par møter på NAV og folk som jeg har møtt når jeg har vært ute å reist... Eller flyktet for å føle meg trygg.

Jeg kan igjen si at jeg veit hva jeg er redd for og jeg er ikke det med vilje men det er min forståelse av naturlig fysikk som gjør at jeg veit litt mer enn det jeg burde og det skremmer meg skikkelig :c

Å ha noen å prate med om alt når jeg selv ønsker det og så svake relasjoner som mulig til den personen kunne gjort svært mye godt for meg. Det ville ha vært en stor lettelse for meg. Når jeg har vært hos legen min så er jeg så heldig at det er han som prater og jeg som lytter og jeg blir bare avbrutt hvis jeg åpner kjeften...

Etterhvert som jeg har vært mye alene og ble vant til å ikke ha noen som helst å snakke om det jeg trenger så har jeg også fått endret den sosiale adferden min så det er ikke alltid jeg har lyst til å prate med noen men bare gjøre akkurat det jeg selv har lyst til men noen ganger så blir jeg forstyrret av angsten min som igjen fører til at jeg blir deprimert og får mer ustabil psyke i ettertid. Jeg har alltid kontroll på det jeg gjør og jeg får til akkurat det jeg vil men når jeg begynner å unngå sosialt liv så mye som jeg har gjort i det siste året så ringer det hos meg. Kunne sikkert ha bestilt en ny time hos legen men det som skjer er at vi har en kort samtale og at jeg sier litt også skal han si mye også kanskje 4-6 uker senere så kan jeg få en ny time hos legen min men før de ukene har gått så føler jeg meg så utrygg at jeg må forlate mitt hjem og når jeg kommer tilbake (hjem) så er jeg så sliten at jeg bare gjør det jeg må og så sulten på interessene mine at jeg glemmer alt som er viktig.

Endret av trespiser
Lenke til kommentar

Typisk tvangstanker.

Folk som har det, har en tendens til å hele tiden søke "svar" og bekreftelse på forum.

Da er det bedre for deg om du kommer deg til en psykolog og kommer inni en situasjon hvor du har med å høre etter, og ikke bare kan sitte og hisse deg opp og velge og vrake hva du vil høre på og hva du vil snakke om og hvor mye du vil si og så fortsetter du bare.

Psykolog.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...