Gå til innhold

SSD + ekstern harddisk?

1i1i1i1i1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er greit med interne disker er at du kan lagre spill på de.

Det fungerer dårlig å ha spill på eksterne.

Det eneste du vinner med å ha spill installert på SSD er raskere loading tid.

Så intern er nok det beste, ja

Ok. Kan jeg kan begynne med en SSD, så sette i en intern senere?

Lenke til kommentar

Det kan du :)

Men hvis du kun skal ha en SSD, bør du velge en med 100GB+ slik at du får plass til saker og ting.

64GB kan bli litt knappt om du har planer om å installere spill og lagre filmer osv der.

Jo, er sant det.

Men den SSDen jeg ser på er utsolgt i 128GB utgaven. Ser ut til at den ikke er på lager på en stund heller. Så tror jeg begynner med en 64GB, så installerer jeg inn en mekanisk etterhvert.

Og hvor mye plass tar operativsystemet med alt av det nødvendige installert ca?

Lenke til kommentar

Er ikke alt som lagres som du har kontroll på ser du.

C: forelskelsen i Windows kan ødelegge for deg, programmer elsker å lagre i AppData mappen som du ikke ser til vanlig for eksempel.

Ok, men hvor mange GB vil dette ta ca.

Har tenkt å kjøpe med en vanlig disk om 2-3 måneder, så håper jeg får plass til 3-4 spill, inntil den tid. :)

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Hvor mange GB dette vil ta? Uvisst.

Dette varierer fra program til program, Sins of a Solar Empire kan raskt knaske i seg 20Gb eller mer.

Og dette er ett program, eneste som hjelper er å huske å se i denne mappen og finne synderen for å så sjekke om du kan fjerne "rasket"

Lenke til kommentar

Hvor mange GB dette vil ta? Uvisst.

Dette varierer fra program til program, Sins of a Solar Empire kan raskt knaske i seg 20Gb eller mer.

Og dette er ett program, eneste som hjelper er å huske å se i denne mappen og finne synderen for å så sjekke om du kan fjerne "rasket"

Ok, da spør jeg om det går an å sette inn SSD senere, og begynne med vanlig disk? Men da får jeg vel ikke operativsystemet inn på SSDen?

Lenke til kommentar

Du bare kjøper en større SSD istedet for å vente. Velg en annen en den du har tenkt deg, ytelsen på 120gb ssd'er er relativt lik, samme med prisen. 64gb er lite for å ha 2-3 spill på, de tar fort en 10gb, og Windows spiser også mye. Da er 64gb borte fort.

Når det gjelder å først kjøpe mekanisk og så gå over til SSD når den er på lager, så vil det fungere fint. Problemet er vel bare at du må formatere for å ta den i bruk, med mindre du styrer skikkelig for å få det til, og ut fra postene dine antar jeg at du ikke har forsøkt deg på slikt før :yes:

Lenke til kommentar

Du bare kjøper en større SSD istedet for å vente. Velg en annen en den du har tenkt deg, ytelsen på 120gb ssd'er er relativt lik, samme med prisen. 64gb er lite for å ha 2-3 spill på, de tar fort en 10gb, og Windows spiser også mye. Da er 64gb borte fort.

Når det gjelder å først kjøpe mekanisk og så gå over til SSD når den er på lager, så vil det fungere fint. Problemet er vel bare at du må formatere for å ta den i bruk, med mindre du styrer skikkelig for å få det til, og ut fra postene dine antar jeg at du ikke har forsøkt deg på slikt før :yes:

Ja, jeg er ikke så flink med PC ennå. Men håper det kommer seg etter jeg skal fikle litt med PC nå. :!:

Så du vil anbefale meg og først kjøpe SSD, så mekanisk senere? Jeg har ikke fått bestilt harddisk ennå, men har tenkt å bestille de nærmeste dagene, da skal de ha fått inn.

Men så er det dette med pris. Har egentlig bare 900,- å bruke på harddisk nå. Mens en SSD 128GB koster 1499,- den jeg har bestemt meg for.

64GB utgaven av samme SSDen koster derimot 899,- som er en grei pris.

Det er snakk om denne disken: http://www.dustinhome.no/samsung-830-series-64gb-ssd-sata-600-mlc-desktop-kit/product/5010610468

EDIT: Hvilken andre disker til maks 1500,- anbefaler dere?

Vil ikke ha trøbbel, som noen av SSDene har.

Er denne noe? http://www.dustinhome.no/ocz-agility-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010594231

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Jeg ville skydd OCZ, tommelfinger regel for problemfri SSD er Crucial M4 eller en Intel disk.

Mener å ha lest at Intel diskene er treg?

Ellers så selger de ikke Crucial på Dustinhome. :ermm: Er Corsair eller kingston noe gode SSDer da?

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Jeg ville skydd OCZ, tommelfinger regel for problemfri SSD er Crucial M4 eller en Intel disk.

Ellers så selger de ikke Crucial på Dustinhome. :ermm: Er Corsair eller kingston noe gode SSDer da?

Et godt valg de har på dustin er samsung 830

Lenke til kommentar

Et godt valg de har på dustin er samsung 830

Ja, det var Samsungen jeg egentlig skulle ha. Men hele norge kjøper den, så er ikke lett å få tak i nå. :roll:

Men ser ut til at jeg bare går for 64GB Samsung 830. Noen som kan bekrefte at dette er en stabil disk? Får bare håpe jeg får plass til 1-2 spill, til jeg får kjøpt meg en harddisk til senere.

EDIT: Hvor mange sekunder raskere er Crucial kontra en Intel 320? Er det snakk om mye tregere, eller kun 2-3 sekunder mer i oppstart? Jeg får 80GB Intel for samme pris som Samsung 64GB, men Samsungen er litt raskere.

Hva ville dere valgt?

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Hvor mye tregere er Intel kontra Crucial/Samsung?

Er det snakk om flere sekunder i oppstart, eller omtrent ikke merkbart?

Intelen får jeg 80GB for samme pris som Samsungen som er på 64GB, det er jo greit. :yes:

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Hvor mye tregere er Intel kontra Crucial/Samsung?

Er det snakk om flere sekunder i oppstart, eller omtrent ikke merkbart?

Intelen får jeg 80GB for samme pris som Samsungen som er på 64GB, det er jo greit. :yes:

intel 320

lese: 270MBs

Skrive: 90MBs

crucial M4

lese: 415MBs

Skrive: 175MBs

Samsung 830

lese: 520MBs

Skrive: 160MBs

men dette er hva produsentene sier selv da

men hvis du ser på det så er samsungen nesten dobbelt så rask som intel 320, mens crucial M4 er litt etter samsung 830.

Edit: glemte å legge til crucial M4

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...