Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hei, denne tråden lager jeg fordi jeg lurer på om det er noen der ute som kan hjelpe meg med å lære meg huske teknikker for å huske ting, f. eks hvis jeg har lest en bok, hvordan skal jeg huske det jeg leste..? Jeg har lese- og skrive problemer på nivå med dysleksi, og det som er problemer med det er at jeg glemmer det jeg leser. Men er det noen av dere som vet om husketeknikker? Btw hørte jeg om dette herfra: http://www.nettavisen.no/tjenester/article2806259.ece Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Jeg ville ha skrevet et kort sammendrag av boken (på fem linjer eller noe), men det er kanskje også et problem? Endret 29. november 2011 av Anskar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ja fordi jeg husker jo ikke så godt det da. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hvis du noterer stikkord fra hvert kapittel du er i? Da tenker jeg for eksempel i skjønnlitterære tekster med mange kapittel. Dersom det er lærestoff, så har jeg min egen teknikk: 1 - Les igjennom. Ikke bry deg om du ikke forstår noe spesielt. 2 - Les igjennom igjen, denne gangen tar du fatt i ord og betydninger som du ikke forstår. 3 - Les igjennom, noter underveis. Se igjennom notatene dine, husker du mer av betydningen? Hvis ikke, prøv å koble stikkordene i notatene dine hvis du leser enda en gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Hvis du noterer stikkord fra hvert kapittel du er i? Da tenker jeg for eksempel i skjønnlitterære tekster med mange kapittel. Dersom det er lærestoff, så har jeg min egen teknikk: 1 - Les igjennom. Ikke bry deg om du ikke forstår noe spesielt. 2 - Les igjennom igjen, denne gangen tar du fatt i ord og betydninger som du ikke forstår. 3 - Les igjennom, noter underveis. Se igjennom notatene dine, husker du mer av betydningen? Hvis ikke, prøv å koble stikkordene i notatene dine hvis du leser enda en gang. Skal forsøke, er ikke noe fra skolen, men det er noen bøker jeg har fått i gave jeg vil bli ferdig med, og forstå betydningen av. Den jeg holder på med nå btw heter 'Stalins Hevn'. Og nei, jeg vet veldig mye om hvem Stalin var, men jeg vet ikke så mye om folke forflyttelsen på slutten av 2. Verdenskrig. Endret 30. november 2011 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Bump, en gammel tråd er gøy å bumpe! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Nei det er ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå