Gå til innhold

Spotify på linux

spamex

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er helt ny på Linux og har installert Ubuntu 10.10(tror jeg). Jeg hadde tenkt til å installere spotify men jeg skjønte ikke hva jeg skal gjøre. Det var noe jeg skulle skrive en plass men har ikke peiling hvor.

Det jeg skal skrive er: Debian

# 1. Add this line to your list of repositories by

# editing your /etc/apt/sources.list

deb http://repository.spotify.com stable non-free

# 2. If you want to verify the downloaded packages,

# you will need to add our public key

sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 4E9CFF4E

# 3. Run apt-get update

sudo apt-get update

# 4. Install spotify!

sudo apt-get install spotify-client-qt

Er det noen som kan hjelpe meg?

Og dere kan gjerne komme med noen tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne terminalen og skriv sudo gedit /etc/apt/sources.list. Da får du opp en tekseditor som åpner filen sources.list som inneholder informasjon om hvor systemet ditt kan hente programvare og oppdateringer fra. Kopier "deb http://repository.spotify.com stable non-free" og legg det til i filen. Lagre filen og lukk teksteditoren. Så skriver du "sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 4E9CFF4E" (Uten " på start og slutt). Denne legger til en nøkkel som godkjenner programmer fra Spotify på systemet ditt. Så skriver "sudo apt-get update" som oppdaterer informasjon om hvilke programmer og oppdateringen som er tilgjengelige. Så avslutter du med "sudo apt-get install spotify-client-qt" i terminalen som installerer Spotify. Om alt går bra vil du få opp Spotify på menyen, eventuelt i Dash om du bruker Unity som de nyeste Ubuntuversjonene bruker som standard.

Dette kan finfint gjøres utenom terminalen og, men det er litt enklere å forklare hvordan det gjøres i terminalen :)

Endret av hakonvl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du tar musa på venstre side så får du opp en dock med programsnarveier. Den er der også om du minimerer alle programmer tror jeg. Om du ser et terminalaktig ikon der så klikker du på den, om ikke kan du trykke på det øverste ikonet som åpner dash. Om jeg husker riktig tror jeg du bare kan søke på Terminal der, også åpner du den. Mulig det står Gnome-terminal, husker ikke helt. Der vil du også finne Spotify når du har installert det. Om du drar ikoner bort på docken så vil det legge seg som en snarvei der slik at du slipper å søke opp hver gang :)

Lenke til kommentar

For å finne terminalen kan du trykke på superknappen (windowstasten), og skrive terminal.

Etter du har skrevet kommandoen

sudo gedit /etc/apt/sources.list og skrive passordet ditt. (mens du skriver vil det ikke komme opp noen stjerner eller dotter. Det vil altså ikke vise noe, du må skrive passordet ditt og trykke enter).

Deretter får du opp en tekseditoren. Skroll nedover i vinduet og kopier inn

deb http://repository.spotify.com stable non-free

trykk på lagre, og lukk editoren.

Deretter er du tilbake i terminal, kopier inn:

sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 4E9CFF4E

og trykk enter.

Når denne er ferdig, kopierer du inn

sudo apt-get update

og trykker enter.

Den siste kommandoen du trenger å skrive i terminal er:

sudo apt-get install spotify-client-qt

Etter dette kan du trykke på supertasten og skrive spotify for å åpne det.

---

Edit:

Hvis noen kommer over denne tråden, som har brukt linux litt mer enn trådstarter annbefaller jeg guiden til haakonvi. +1 til haakonvi!

Endret av fredrik-fyksen
Lenke til kommentar

Da har du nok tullet litt etter du fikk opp teksteditor programmet, altså må du skrive:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

Deretter skrive inn passordet ditt.

Nå får du opp teksteditoren din. I linje 2, har du ant. Kommet borti og skrevet noe feil.

Husket du å kopiere inn den riktige teksten.

Det står "Typen «2» er ukjent i linje 1 i kildelisten /etc/apt/sources.list", altså er det en feil i linje en. Det er oppgitt en feil i hvilke pakkebrønner han henter pakker fra i addressen som står linje en, antar han mangler en e i "non-free" om han la Spotify øverst, bare for å pirke litt :tease: Var uansett en forvirrende error han fikk, eller i allefall uvant på norsk.

Trådstarter: Bare kopier filinnholdet hit så skal vi se på det om du ikke finner det selv :)

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Lycantrophe har skrevet en kommando som skal kunne bare pastes inn i terminalen og gjøre alt for deg. Innlegget hans finner du her.

sudo echo 'deb http://repository.spotify.com stable non-free' >> /etc/apt/sources.list && sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 4E9CFF4E && sudo apt-get update && sudo apt-get install spotify-client-qt

Lenke til kommentar

VenaTio: Prøv gjerne kommandoen til Lycantrophe, men pass på å fjern alle endringer du har gjort. Om ikke kan det hende Spotify blir lagt til to ganger i /apt/sources.list, og det tror jeg kan bli krøll. Om ikke blir det i allefall ikke spesielt pent :p

Off-topic:@Bytex: Terminalbruk i Linux er egentlig ganske enkelt, men til forskjell fra GUI så er det noe man må lære seg, og læringskurven kan være litt bratt i starten. "UNIX is very simple, it just needs a genius to understand its simplicity"-Dennis Ritchie. Oversett Genius som at man må ha tålmodighet til å faktisk lære seg noe :)

Lenke til kommentar

Det er og en ting. Enda en ting er at mange definerer Linux som vansklig på grunn av at det forbindes med terminalen. Det betyr at GUI er enkelt, og dette kunne fint blitt gjort i GUI. Det er bare at i praksisk så er det enda vanskligere om man først forstår prinsipper med terminalen.

Lenke til kommentar

Hvis du tar musa på venstre side så får du opp en dock med programsnarveier. Den er der også om du minimerer alle programmer tror jeg. Om du ser et terminalaktig ikon der så klikker du på den, om ikke kan du trykke på det øverste ikonet som åpner dash. Om jeg husker riktig tror jeg du bare kan søke på Terminal der, også åpner du den. Mulig det står Gnome-terminal, husker ikke helt. Der vil du også finne Spotify når du har installert det. Om du drar ikoner bort på docken så vil det legge seg som en snarvei der slik at du slipper å søke opp hver gang :)

På Ubuntu 10.10 ligger terminal i Applications->Accessories-menyen. Hvis det er snakk om 11.10 ligger ikke terminal i dock-bar'en til Unity i utgangspunktet, det enkleste er å starte via Ubuntu-startknappen øverst på dock'en og skrive "term" i søkefeltet.

Lenke til kommentar

Og dette er samme folkene som mener Linux er enkelt :D

Her er det nok Spotify som har bomma. Det er ikke noe enklere å gjøre tilsvarende i Windows, der hadde du måttet legge inn informasjonen manuelt i registry isteden. Oups, Windows har jo ikke noe pakkesystem å gjøre tilsvarende oppsett i. Synd for Windows.

Spotify burde kaste et blikk på hvordan Google har gjort det med Chrome, mulig de kommer dit en vakker dag, når de får rodd seg ut av den evigvarende beta-perioden sin. I mellomtiden burde de kanskje ha opplyst om hvordan man kan sette opp pakkebrønnen deres med gui-verktøyene til Ubuntu. Selv syns jeg kommandolinja er enklest, men that's just me ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...