RamGuy Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Jeg er på utgikk etter gode alternativer som HD mottaker til en Canal Digital Satellitt bruker som begynner å gå lei Canal Digital sine "offisielle" mottakere som stadig blir begrenset med dårlig firmware og oppdateringer, eller rett og slett har dårlig maskinvare som eksempelvis Sagem HD PVR-en som Canal Digital har levert i en årrekke nå. Personlig har jeg aldri satt meg inn i markedet og utvalget av tredjeparts mottakere tidligere, men etter at Canal Digital bestemte seg for å forskjellsbehandle kabel og satellitt kunder med å gi forskjellige starttilbud på deres nye ADB 5720 SX mottaker og det samtidig rapporteres om endel begrensinger og frustrasjon rundt Canal Digital sin programvare / firmware på denne så tenkte jeg at tiden er moden for å vurdere andre alternativer for Canal Digital fortjener ikke nye 3'500kr fra min lommebok med denne kundebehandlingen som de bedriver for øyeblikket. Kravene mine fra en HD mottaker er ikke allverden, men tydeligvis for store til at Canal Digital selv klarer å tilfredsstille dem. Jeg har ikke behov for noe fancy funksjoner og finesser som muligheten for mediacenter, DNLA og slike ting da jeg allerede har en HTPC / mediasenter løsning som fungerer gull fra før av. Samtidig så har jeg en dedikert server som deler både musikk og videobiblioteket mitt så det jeg ser etter i en HD mottaker er som følger: - Bildekvalitet. Dette er det viktigste aspektet med en HD mottaker for min del, når jeg ser på TV så ønsker jeg best mulig bildekvalitet fra min Pioneer Kuro LX5090H. Muligheten for passthrough av video så TV-en kan ta seg av oppskalering skader aldri, men ingen ser ut til å tilby dette? - Stabilitet, stabilitet og enda mer stabilitet. Det finnes ikke noe mer frustrerende enn at HD mottakeren skal fryse, henge, hikke, bråke som et uvær eller rett ut feile fullstendig midt under et opptak eller midt under fotballkampen, favorittserien, hopprennet osv.. I 2011 forventer jeg at ting rett og slett skal fungere de gange jeg faktisk bruker produktet og en HD mottaker er intet unntak. Her leverer ikke Sagem HD-PVR for fem flate øre.. - Ytelse. Oppstartstid er ikke så nøye, syntes Sagem HD-PVR med sine knappe to minutter oppstartstid, etterfulgt av tredve sekunder hvor fjernkontroller ikke responderer er litt på kanten. Men så lenge HD mottakeren starter opp på under ett til to minutter så er jeg fornøyd, er ikke så utålmodig når det kommer til akkurat den slags. Det jeg dog misliker sterkt er HD mottakere som henger under navigering, som du konstant må vente på om du bare zappe mellom kanaler, åpne EPG eller gudene vet hva. Her er ikke Sagem HD-PVR det verste jeg har vært borti, men sitter alltid igjen med et ønske om en HD mottaker som responderer på sekundet som jeg faktisk trykker på fjernkontrollen, hvor det er min egen navigering som skal bestemme hvor lang tid ting skal ta og ikke at jeg må sitte å vente på at mottakeren skal henge med i svingene. Så jo raskere mottakeren er, jo høyere ytelse, jo bedre! - Canal Digital kompatibilitet. Jeg er temmelig oppegående når det kommer til data og teknologi, så det å måtte fikle litt her og der med ymse løsninger skal nok gå. Men jeg ser helst at mottakeren skal mer eller mindre ha god støtte for Canal Digital sine satellitt kort og kanalpakker uten at jeg må leke rakettforsker for å få inn alle kanalene mine. Vil helst også unngå at for eksempel TV2 Sport 2 plutselig er borte i det jeg skal se en fotballkamp og jeg plutselig må bruke en halvtime på å peile den inn igjen. Jeg ønsker heller ikke stadige scenarioer hvor en tredjeparts mottaker fører til tapte kanaler som nærmest umulig å få inn, at HD-kanaler ikke fungerer eller faller ut osv.. Har Canal Digital sin entertain pakke og TV2 Sport kanalpakken og jeg ønsker at alle kanalene, inkludert HD-kanalene skal fungere uten alt for mye fikling og rot. - Opptakfunksjon. PVR-biten må være pålitelig og til å stole på. Med Sagem HD-PVR så hender det stadig at opptakene feiler, at bilde blir grønt under avspilling, ikke vil spille seg av eller kanskje mottakeren rett og slett hang seg midt under opptak så hele skiten gitt at skogen osv.. Dette ønsker jeg ikke om jeg investerer i en tredjeparts HD mottaker. Her skal opptakene gå sin gang, de skal kunne bli spilt av og alt burde fungere tilnærmet perfekt og optimalt. Serieopptak er kanskje vanskelig ettersom jeg forstår at tredjepartsløsninger sliter en smule med automatisk EPG? Og uten EPG så blir kanskje serieopptak vanskelig, selv om du forhåpentligvis kan få mottakeren til å ta opp til faste tidspunkt, til faste dager osv..? Men en god, solid og pålitelig PVR-løsning er ikke å forakte. Så der har dere kravene og forventningene jeg ønsker fylt av en HD mottaker. Prislappen bryr meg egentlig ikke så alt for mye, jeg er villig til å betale endel for noe som faktisk vil fungere og levere de resultatene jeg ønsker. Så et pris tak på rundt 7'000 - 10'000 kr. PS: Det trenger ikke å være en mottaker som er tilgjengelig umiddelbart, jeg kan godt vente på nye modeller som er rundt hjørnet om det er hensiktsmessig. Kom gjerne med linker osv til anbefalinger, med priser osv.. Endret 29. november 2011 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå