avp Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hei! Vi holer på å lære om landskap dannet av isbreer. I læreboka står det "Når botnbreene graver seg inn i et fjellmassiv fra flere sider samtidig, blir det til slutt bare stående igjen isolerte tinder og smale egger". Spørsmålet mitt er da; Hva er botn, egger og tinder?? Takk så mye for svar! Lenke til kommentar
LFL Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) http://geografi-ny.cappelendamm.no/c470443/slideshow/vis.html?tid=230876 Se på bilde nummer 10 Endret 29. november 2011 av LFL Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Jeg har nettopp hatt prøve om dette så jeg kan gjerne hjelpe deg, •Botnebre Botnebreer er den vanligste typen småbreer i fjellet. Små isbreer danner seg i fjellsiden der hvor det samler seg mest snø over flere år. Når breene vokser, blir de ofte til botnebreer. Botnebreer ligger i skålformede forsenkninger med bratte skrenter på siden og bak. • Botn Dannes når botnebreer smelter. Botnebreene har erodert seg inn i fjellsiden og har laget en skålform. • Egg Hvis to botnebreer angriper et fjellparti fra hver sin side, kan det bli dannet en skarp egg. • Tind Hvis tre eller flere botnerbreer angriper et fjellparti fra forskjellige sider, kan det bli dannet en spiss topp kalt tind. Endret 29. november 2011 av Tsjuden Lenke til kommentar
avp Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Tusen tusen takk!! :!: :!: :!: :!: :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå