runerask Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Driver å starter opp firma, tenker litt å gå på økonomi-kurs. Men har litt lyst å tyvstarte med å innhente informasjon med denne tråden. Noen vet hva man må gjøre, føring og arbeid ang. moms? Takker på forhånd :-D Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ta kontakt med Skatteetaten og Brønnøysundregistrene så får du et presis svar. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Og altinn.no https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/ Lenke til kommentar
runerask Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Jepp, vet om dem etatene. Tenkte bare å få litt info om noen har erfaringer her xD Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hva slags info tenker du på? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Hva slags info tenker du på? Hvordan andre gjør den økonomiske delen, med tanke på moms o.l. Litt greiere å få andres folks erfaringer, ikke bare hva regel-rytterene sier det skal være. Teori og praksis er ofte veldig ulikt... Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hvordan andre gjør den økonomiske delen, med tanke på moms o.l. Litt greiere å få andres folks erfaringer, ikke bare hva regel-rytterene sier det skal være. Teori og praksis er ofte veldig ulikt... Det er vanlig å sette bort regnskapet til et regnskapskontor, om du vil føre det sjøl er det en hel del å sette seg inn i. 1 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Hvordan andre gjør den økonomiske delen, med tanke på moms o.l. Litt greiere å få andres folks erfaringer, ikke bare hva regel-rytterene sier det skal være. Teori og praksis er ofte veldig ulikt... Det er vanlig å sette bort regnskapet til et regnskapskontor, om du vil føre det sjøl er det en hel del å sette seg inn i. Akkurat den delen jeg ønsker å få litt informasjon om her. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Akkurat den delen jeg ønsker å få litt informasjon om her. Det er ingen som anbefaler å føre regnskap sjøl, og det er for at 1) Det er veldig mye å sette seg inn i, du må forstå regnskapsføringens grunnleggende oppbygging 2) Lover og regler endrer seg hele tiden, og derfor vanskelig å holde seg oppdatert på Men om du driver et lite firma og har god oversikt, så lar det seg jo gjøre. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 jeg har ført regnskap selv de siste 3 årene. Hvor vanskelig det er kommer an på hva slags foretak det er, hvorvidt du hadde bedriftsøkonomi på skolen, og hvor mye du har glemt siden den gang. Det er endel regler som forandrer seg, men hvis det er snakk om en enkel bedriftsform er det ikke så mye, og det er overkommelig å gjøre dette selv. Det finnes også mange regnskapsprogrammer på markedet som helt sikkert forenkler jobben, hvis du er villig til å betale. Jeg bruker et excel-regneark, og er fornøyd med det, uten at jeg egentlig kan anbefale det videre. Mange kjøper også en pakkeløsning der det også følger med fakturaprogram. Det er påkrevet at man har et fakturasystem med automatisk nummerering av faktura. Jeg bruker nettfaktura.net. Det er helt gratis så lenge du sender fakturaene over epost (hvis ikke kan du jo bare lage de der, printe de ut og sende de selv, så sparer du noen kroner), og jeg er helt fornøyd med det. Moms er noe du er pålagt hvis du i løpet av en 12 måneders periode (uavhengig av kalenderåret) har en momspliktig omsetning på over 50.000kr. Frem til dette skjer har du ikke lov til å legge moms på varer og tjenester du selger. Når dette innføres blir regnskapet ditt straks dobbelt så omfattende. For meg skjedde dette en del seinere, da det meste av min omsetning er av en karakter som ikke skal betales moms for. Hvis din virksomhet er av en type der du vil måtte gjøre dette første året vil jeg anbefale at du setter bort regnskapet. Det blir rett og slett for mye å sette seg inn i på én gang, og timene du bruker på å få det til vil ikke føles verdt det i forhold til pengene du sparer. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Takker så mye for svar. Det er slike innlegg jeg vil ha xD Hvis andre har flere erfaringer, så venter jeg på dere også :-D Takker så mye Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Det hadde hjulpet om du skrev hva slags firma du skal starte, bransje etc. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hvis du ikke snakker om enkeltmannsforetak, kan du sende meg en innboks. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Snart ferdig med første året på Økonomi og Administrasjon på BI, etter dette året får man tittelen bedriftsøkonom og føler at jeg har en vis innsikt i økonomi og styring av en mindre bedrift! Det er mange skoler som tilbyr kveldsskole og kursing du trenger, dette er sikkert ikke dumt da dette også innebærer markedsføring, forettningsjus, statestikk, organisasjonslære og ledelse, bedriften, enkel matte og finans og økonomistyring. Dette er noe jeg kan andbefalle om planen er å drive på selv over lengere tid! Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Første året på BI var nok for meg, det var egentlig bortkastet tid tbh. Livets skole ga meg meg innsikt og erfaring. Jeg startet et foretak for 4 år siden, satt da som direktør/daglig leder, nå sitter jeg som eier og styreformann, og har pr. dags dato 34 fulltidsansatte, og ca. 60 tilsammen i sesongene. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Outsource det økonomiske, det er min anbefaling. Da slipper du baksmeller etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå