AndersT2 Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 leste i manualen hvordan jeg skal gjøre dette, men den er litt uklar, når jeg har kortsluttet det manualen sier, skal jeg sette på strømmen eller ikke, mener jeg leste det her at jeg ikke skal sette på, bare sette jumperen tilbake igjen. er dette riktig? Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Dette stod d i manualen at eg skulle gjora. Plugg ut strommen ta ut batteri bytte om pa jumperene vente 10 sek bytte tilbake batteri inn igjen plugge i strommen Men en trenge vel strengt tatt ikkje ta ut batteriet? Lenke til kommentar
joorus Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Er bare å flytte jumperen et hakk så du kortslutter og sette den tilbake igjen. Slå på strømmen og det skulle være greit Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Men en trenge vel strengt tatt ikkje ta ut batteriet? Jeg gjør ikke det. å det funker :wink: Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Da e me enige at det strengt tatt ikkje e nodvendig Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Men en trenge vel strengt tatt ikkje ta ut batteriet?Da kortslutter du batteriet. Er greitt nok at CMOS blir nullstillt, men batteriet varer nok ikke så lenge etter slik mishandling. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Då e me enige om å ta ut batteriet først Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. august 2003 Forfatter Del Skrevet 16. august 2003 tror vel ikke at du kortslitter batteriet, høres litt dumt ut, man sender jo strømmen ett annet sted slik at den får ett signal om å legge inn default cmosen. hva er forskjellen mellom cmos og bios? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 hva er forskjellen mellom cmos og bios? CMOS = Complimentary Metal-Oxide Semiconductor Referanse dels til materiale og teknologien som anvendes til fremstilling av integrerte kretser som bruker svært lite strøm. CMOS-minnet i en PC er et lite minne-chip som tar vare på informasjonen som legges inn i BIOS-oppsett-programmet (bl.a. harddisktype og maskinoppsett). Et lite batteri sørger for at informasjonen i CMOS-minnet ikke forsvinner når PCen slås av. . BIOS: Basic Input/Output System. Et grunnleggende sett av programrutiner som vanligvis ligger lagret i ROM-minne i PCen. BIOSen inneholder bl.a. programkoden som først startes opp når du slår på PCen, og som sørger for å laste inn PCens operativsystem, osv. Programvare kaller ofte opp funksjoner i BIOS for å utføre ulike oppgaver, f.eks. lese inn en ny sektor fra harddisken, skrive ut noe på skjermen, osv. . Her . Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 tror vel ikke at du kortslitter batteriet, høres litt dumt ut, man sender jo strømmen ett annet sted slik at den får ett signal om å legge inn default cmosen. Det er lov å tro hva man vil. Men dette hørtes i alle fall helt dumt ut. :wink: Tips: bruk et voltmeter og mål på de to pinnene (med strømmen av). Når du måler 2.5 - 3 Volt, så er det god grunn til å anta at disse pinnene er koblet rett over batteriet. Det er altså snakk om en memory krets som slettes når det ikke er strøm på. Det holder ikke bare å ta ut batteriet, det sitter en kondensator som holder på spenningen (strømforbruket er ekstremt lite), så man kortslutter med en jumper. I BIOS er et program som sjekker innholdet i CMOS under oppstart. Hvis det finner at minnet er tomt så blir default verdier lagt inn. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Sleit med det på en gammel IBM Aptiva en gang... endte med at vi pellte av både bios og batteri (ingen jumper der, nei...), og lot de ligge ute en natt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå