MickieSF Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg lurer på om den betalingsoppfordringen jeg har fått bryter en del lover og regler. Jeg fikk en purring/betalingsoppfordring. Husker ikke om det var gebyr på den, for finner ikke fakturaen akkurat nå. Men betalingsfristen var 18. november. Glemte den en liten stund, men betalte den 21. november. Reiste bort en stund, kom tilbake og fant ut at 22. november hadde inkassoselskapet sendt ut en "betalingsoppfordring" der de hadde slengt på 305 kroner i "utenrettslige omkostninger". Tror jeg har lest en plass at det ikke kan settes på gebyrer før det har gått 14 dager etter betalingsfrist, men det er mulig jeg tar feil. Uansett, regnet nå med at jeg bare kunne glemme den siden regningen var betalt, men i dag fikk jeg beskjed at de sperrer abonnementet mitt hvis jeg ikke betaler. Vet ikke hva som skjer. Har sjekket nettbanken, og regningen står oppført som betalt. Det var først og fremst det med reglene for gebyrer jeg lurte på, men også om jeg nå blir nødt til å betale denne betalingsoppfordringen (altså betale regningen to ganger, + gebyrer fordi de trodde jeg ikke hadde betalt den). I såfall har dette firmaet mistet en kunde som alltid (med unntak av denne ene gangen) har betalt regningene sine til punkt og prikke... Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg klarer ikke å se at de har gjort noe galt ut fra det du skriver. Opprinnelig faktura og betalingspåminnelse hadde begge forfalt før du betale regningen. Kravet ble da oversendt til inkasso, og inkassobyrået tar inkassokostander for å kreve inn betalingen. For enkle krav opp til 2500 kroner er dette beløpet 305 kroner. Da kan du enten gi beskjed til kreditor om at kravet er betalt, og høre om de kan trekke inkassosaken, noe som ofte gjøres, eller du kan kontakte inkassobyrå og gi beskjed om at hovedkravet er betalt, og kun betale restbeløpet til de. Dette med 14 dagers frist før gebyrer kan illegges gjelder ved utsending av betalingspåminnelse fra kreditor, og sier at de ikke kan ilegge deg gebyr for forsinket betaling med mindre betalingsfristen på det opprinnelige kravet har utløpt. Det står litt informasjon om dette på forbrukerportalen.no. 1 Lenke til kommentar
MickieSF Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 Jeg bestemte meg for å sende melding til dem etter at jeg fikk varselet. Skrev at jeg hadde betalt regningen, hvilken dato jeg hadde betalt, osv. I dag fikk jeg svar om at siden de hadde registrert betalingen min samme dag som de sendte brevet, så bestemte de seg for å avslutte saken Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Mange bedrifter løser sakene slik, og de får alle et stort pluss i margen fra meg. 1 Lenke til kommentar
MickieSF Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Ja, jeg kan love deg at den bedriften har fått mange pluss i margen fra min side Tusen takk for svarene dine, forresten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå