vipone Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hei! Kom over noen bilder med en ganske kul effekt, og lurte på om noen kanskje kunne fortelle meg hvordan jeg får det til? Bildene er her: http://500px.com/photo/812481 http://500px.com/photo/670353 Jeg skjønner at man må bruke lang lukkertid, men jeg får ikke til lengre enn 30 sekunder på mitt 550D, og lurte også på om det er mulig med det kameraet? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Du må sette kameraet på Manual, og skru lukkertiden forbi 30 sekunder. Da får du BULB, som er en modus som lar deg bruke så lang lukkertid som du vil. Du vil nok ha behov for en fjernkontroll/snorutløser som er kompatibel med BULB. Endret 29. november 2011 av KSunhill Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 I M-modus kan du sette lukkertid over 30s - den går over i Bulb-modus, hvor du den eksponerer til du trykker på utløseren igjen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Ingen problemer du må lese brukermanualen Sett kameraet i M og juster blender forbi 1/30 sec. Husk og bruk stativ, speil opp funksjonen, timerfunksjonen, kan også være en fordel å finne en plass som ikke er forurenset av lys. Edit: har du ikke en fjernutløser kan du ta noe svart kartong og plassere foran objektivet før du trykker på utløserknappen for å avbryte fotograferingen, et tips til sett gjerne på Cn-Fn "long exposure noice reduction" så slipper du utbrente piksler. Endret 29. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 jada, det går fint, du har en egen innstilling på hjulet som heter B (bulb) der lukkeren er åpen så lenge du holder knappen inne. snorutløser anbefales sterkt. Lenke til kommentar
vipone Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 I M-modus kan du sette lukkertid over 30s - den går over i Bulb-modus, hvor du den eksponerer til du trykker på utløseren igjen. Altså jeg trykker en gang, venter så lenge jeg vil, og trykker igjen får at bildet skal bli tatt? Eller trykker, holder nede knappen så lenge jeg vil at lukkertiden skal vare? Og noen som vet om noen konkrete fjernkontroller kompatible med BULB? Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Du må skru den forbi 30s slik at du får bulb. Tenkte jeg bare skulle si det, ser ingen andre som har sagt det enda. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Du må sette kameraet på Manual, og skru lukkertiden forbi 30 sekunder. Sett kameraet i M og juster blender forbi 1/30 sec. Du må skru den forbi 30s slik at du får bulb. Tenkte jeg bare skulle si det, ser ingen andre som har sagt det enda. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 jada, det går fint, du har en egen innstilling på hjulet som heter B (bulb) der lukkeren er åpen så lenge du holder knappen inne. snorutløser anbefales sterkt. Nei - det er ikke et eget program på 550D. Det du gjør er derimot at du setter hjulet i M, og så setter lukkertiden på over 30s. Lenke til kommentar
vipone Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Noen som kan linke til en butikk som selger snorutløser/fjernutløser eller hva det nå er som anbefales for å ta slike bilder? Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hehe, jada. det er to til også. Måtte bare bemerke det Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ebay eller Norsk butikk ? Lenke til kommentar
FKnoph Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det er ikke alltid at en ekstremt lang lukkertid er å foretrekke. En ganske vanlig teknikk er å ta flere bilder og så sette dem sammen etterpå. Dette skal etter sigende redusere støyen som oppstår når bildebrikken er aktiv over lang tid. Her kan du lese litt om teknikken: http://www.digital-photography-school.com/4-steps-to-creating-star-trails-photos-using-stacking-software Og her er et anerkjent program for å sette bildene sammen: http://www.startrails.de/ Ellers er det bare å google "star trail photography" eller noe slikt. Lykke til! Lenke til kommentar
to88he Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Slik Fknoph nevner vil jeg tro at disse bildene er satt sammen av mange bilder over lang tid. Tipper disse bildene er satt sammen av mange bilder tatt på omlag 20-30s lukkertid. Denne teknikken brukes for å minske støyen i bildet. Du får kjøpt fjernkontroller der du kan stille inn lukkertiden og intervallene mellom bildene. For å få til slike bilde er det om å gjøre å ha kort intervall mellom hvert enkelt bilde. Endret 10. desember 2011 av to88he Lenke til kommentar
Marius Wallin Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 For å oppnå et slikt bilde i utgangspunktet må du også speide etter et sted som egner seg. Ser at alle har nevnt hvordan, så trenger ikke repetere det Når du først skal bruke en del tid så finn deg et sted hvor du mener du kan oppnå det du ønsker og et bilde du selv ville blitt stolt av. Lykke til! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 JP selger Hama utløser til 350 uten snor, som er veldig enkel å bruke. Nikon selger med snor til 2500,-, noe jeg regner med Canon også gjør. Lenke til kommentar
vipone Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Heisann, lenge siden jeg har vært innom denne tråden nå! Jeg har et spørsmål ang. snånn fjernutlæser / fjernkontroll, og det er: hva er egentlig forskjellen mellom en fjernkontroll og fjernutløser? Tenkte å stikke innom en FotoVideo butikk for å kjøpe det der, men på hjemmesidene er det en egen kategori for hver av de, noe som åpenbart betyr at må være en forskjell. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Fjernutløser bruker en trådløs utløser mens fjernkontroll er en kablet utløser, ser det ut som i følge siden til FV. Endret 9. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Om du har litt peiling på kva du held på med, så er dette ein mulighet for å få intervallometer/lengre lukketid. http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki OBS: Ikkje orginal programvare fra Canon, kan skape problem. Har brukt det sjølv på eit par startrails-bilete, blandt anna: Der er det totalt 25minutt med eksponering(50x30sek), ser eg burde hatt enda lengre tid for å få enda lengre spor.. Lenke til kommentar
vipone Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Fjernutløser bruker en trådløs utløser mens fjernkontroll er en kablet utløser, ser det ut som i følge siden til FV. Men bortsett fra det så er begge like, og brukes til samme formål? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå