Gå til innhold

Drammenser-klær.


Anbefalte innlegg

Når Falk og Mathisen skreiv den sangen på 80-tallet, stemte det veldig bra. Drammen hadde et "skittent" stempel helt gjennom 90-tallet, mest pga en papirfabrikk som lagde vond lukt og forurenset elva veldig. Gamle slitne bygninger hjalp heller ikke på imaget. Herodes Falsk er fra Drammen selv, og bygde karrieren sin etter Prima Vera med standup-komedie, der mye gikk på å snakke skit om hjembyen sin. Det er nok mye derfor den har et slikt harrystempel. "Alle" har hørt showet der han beskriver Drammen som et høl i asfalten, og veggene i huset han bodde i var så tynne at når naboen skrelte løk, grein de hos han.

 

Men de siste årene har de faktisk pusset opp store deler av byen, lagd svære parker med fontener, og ryddet opp i bunnen av elva så den er trygg å fiske og bade i. Det er også bygget lange promenader langs hele elva, med en badestrand på ene siden, midt i byen. De prøver å bygge opp et image som "Elvebyen Drammen" siden den store elva deler byen i to med broer i mellom bydelene. Vi har bl.a. en elvefestival i August med masse vannbaserte sporter å se på, f.eks. superbåt-racing, og masse konserter i flere dager.

 

Nå er fabrikken nedlagt og inneholder et gigantisk bibliotek, og en del er blitt Union Scene, konsertplass.

 

Harrystempelet fra 80-tallet er egentlig saga blott. Det at en tulling fra Drammen vant Paradise Hotel for et par år siden betyr ikke at alle herfra ser ut som blenda-blekede bolere med halvlangt hår og tribal tattiser.

 

I sommer hadde byen 200-års jubileum.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
et rykte som ikke er fortjent

where there's smoke there's fire

Jeg har alltid hørt at trøndere har bart og bruker skinnvest, men kan ikke si jeg har sett mange med den kombinasjonen når jeg har vært i Trondheim. På samme måte hadde jeg et bilde av at Asker-folk var pripne sossekladder da jeg flyttet til Asker, noe som heller ikke viste seg å stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...