Populært innlegg AnonymDiskusjon Skrevet 29. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 29. november 2011 Hei. I disse dager er det mange store oppslag om voldtekter rundt om i landet, og jeg mener det er viktig å belyse at det skjer slik at vi kan gjøre noe med det. Det er helt klart at du skal være rimelig skrudd i hodet om du faktisk begår en voldtekt – spesielt overfallsvoldtekt. Det som er min situasjon er at jeg har blitt siktet for en voldtekt jeg ikke har gjort. Jeg er en vanlig fyr. Ryktet om slike ting går jo, så jeg regner med de fleste rundt meg vet det: dette er veldig stigmatiserende. Saken i mitt tilfelle ble henlagt – jeg fikk aldri den frikjennelsen jeg ville ha, og som jeg følte var riktig. Det som er resultatet av dette ble da at jeg aldri kan banke i bordet med ”jeg ble frikjent”, selv om de jeg kjenner godt vet at jeg aldri kunne gjort noe slikt. Igjen: du skal være rimelig skrudd i hodet for å faktisk gjøre noe slikt. Saken er at livet mitt har totalt endret kurs og jeg er deprimert, har sosial angst og er egentlig ganske trist mye av tiden. Dette går i perioder, men jeg er avhengig av å trene regelmessig for å være oppegående. Det er helt jævlig å gå igjennom dette, mye verre en jeg noen gang kunne forestilt meg. Jeg føler jeg har skuffet foreldrene mine, søstrene mine, min lillebror og alle jeg kjenner. Jeg hadde det ganske klart for meg at jeg ikke skulle la deg gå inn på meg, da dette rett og slett egentlig ble for dumt, men det er tydelig lettere sagt enn gjort. For ikke å snakke om min seksualitet: jeg har ikke klart å gjennomføre et seksuelt samleie etter at dette skjedde. For ikke å snakke om mediepresset, da det kom oppslag om alle mulige spekulasjoner rundt meg – var utrolig belastende for meg som person. Er rimelig håpløst for tiden, og jeg tenker at det vil bli lettere med tiden… Likevel er jeg svært bitter for hvordan dette skulle vise seg å bli, og det føles ekstremt urettferdig. Budskapet er vel egentlig: hold deg unna psykisk syke damer. Postet av anonym: 2d505fed6adfef8deb0c6f554aaa5528 23 Lenke til kommentar
Populært innlegg logaritmemannen Skrevet 29. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 29. november 2011 Budskapet er vel egentlig: hold deg unna psykisk syke damer. Spørsmålet er jo hvordan man finner ut om dama er slik før det er for sent. 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bytex Skrevet 29. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 29. november 2011 (endret) En slektning av meg prøvde seg på å lyve at hun var blitt voldtatt. Det gikk såklart mye lengre enn hun sannsynligvis hadde sett for seg, da det ble førsteside-artikkel i byens lokalavis, og etter flere avhør hos politiet måtte hun innrømme at hele historien var bare oppspinn for å få oppmerksomhet, tider og forklaringer samstemte ikke overhodet. Vel, oppmerksomhet fikk hun jo, ved å spille på offerrollen som voldtektsoffer i noen uker. Endret 29. november 2011 av Bytex 17 Lenke til kommentar
Populært innlegg Zepticon Skrevet 29. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 29. november 2011 En slektning av meg prøvde seg på å lyve at hun var blitt voldtatt. Det gikk såklart mye lengre enn hun sannsynligvis hadde sett for seg, da det ble førsteside-artikkel i byens lokalavis, og etter flere avhør hos politiet måtte hun innrømme at hele historien var bare oppspinn for å få oppmerksomhet, tider og forklaringer samstemte ikke overhodet. Vel, oppmerksomhet fikk hun jo, ved å spille på offerrollen som voldtektsoffer i noen uker. Hadde det vært jeg som uriktig ble annklaget hadde jeg dratt hora for retten for falsk forklaring og injurier.... 23 Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg forstår at dette må være vanskelig. Desverre er det slik i dag at det er mye vanskeligere å fjerne mistanker enn det er å skape de. Hvis du har mistet litt lysten på livet kan det være lurt å finne seg en hobby, gjerne en som krever litt motorikk og som er teknisk krevende, da ser du fremgangen på en flott måte. Du bør forøvrig sosialisere deg selv så mye du bare kan, selv om det kan virke dritt. Forhåpentligvis ordner det seg på kort tid, lykke til! 3 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Budskapet er vel egentlig: hold deg unna psykisk syke damer. Virkelig ufine greier, det mener jeg altså. Men hvis du selv synes det er tungt å bli stigmatisert, burde du vel kanskje holde deg unna å stigmatisere andre. Og inb4 noen overhodet tenker tanken at jeg støtter falske anklager. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg whateverw Skrevet 1. desember 2011 Populært innlegg Del Skrevet 1. desember 2011 Men hvis du selv synes det er tungt å bli stigmatisert, burde du vel kanskje holde deg unna å stigmatisere andre. Leste du kun "damer" der det stod "psykisk syke damer"? 16 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg forstår at dette må være vanskelig. Desverre er det slik i dag at det er mye vanskeligere å fjerne mistanker enn det er å skape de. Dessverre? Det er da på sin plass at det skal være enkelt å bli kvitt falske anklager enn det er å skape dem. Misforstår jeg deg? Det er viktig å slå hardt ned på falske voldtektsanklager. Uskyldige menn blir rammet av dette og som trådstarter sier, er det svært belastende, selv om saken henlegges til slutt. Enda verre er det hvis uskyldige blir straffet. I tillegg er falske anklager sløseri av politiets tid og ressurser. Det er også ødeleggende for folk som faktisk er blitt voldtatt, da det svekker troverdigheten deres. Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg forstår at dette må være vanskelig. Desverre er det slik i dag at det er mye vanskeligere å fjerne mistanker enn det er å skape de. Dessverre? Det er da på sin plass at det skal være enkelt å bli kvitt falske anklager enn det er å skape dem. Misforstår jeg deg? Det er viktig å slå hardt ned på falske voldtektsanklager. Uskyldige menn blir rammet av dette og som trådstarter sier, er det svært belastende, selv om saken henlegges til slutt. Enda verre er det hvis uskyldige blir straffet. I tillegg er falske anklager sløseri av politiets tid og ressurser. Det er også ødeleggende for folk som faktisk er blitt voldtatt, da det svekker troverdigheten deres. Tror du misforsto ja,for dere er enig i denne saken her! Det han sier er at det er vanskelig å fjerne mistanke og at det er dumt! Aaah,er faktisk ordentlig grusomt! tenk å ødlegge noen sitt liv på denne måten! :S 5 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Leste du kun "damer" der det stod "psykisk syke damer"? Nope. Skulle det være bedre å sette alle damer som lider av en psykisk sykdom i bås, altså? Man er ikke automatisk kaninkoker selv om man sliter mentalt. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Nei, men er man i tillegg kvinne, er man langt nok på vei. 7 Lenke til kommentar
akselme Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 En slektning av meg prøvde seg på å lyve at hun var blitt voldtatt. Det gikk såklart mye lengre enn hun sannsynligvis hadde sett for seg, da det ble førsteside-artikkel i byens lokalavis, og etter flere avhør hos politiet måtte hun innrømme at hele historien var bare oppspinn for å få oppmerksomhet, tider og forklaringer samstemte ikke overhodet. Vel, oppmerksomhet fikk hun jo, ved å spille på offerrollen som voldtektsoffer i noen uker. Ikke noe imot vennen din, men hun burde virkelig ha fått en stor bot eller straff for det hun gjorde? Å beskylde folk for å ha voldtatt dem når de bevisst vet det ikke er sant burde hatt like stor straff som ordentlig voldtekt. Vi snakker om å totalt ødelegge det eneste livet den personen noen gang vil få. Hvis hun bare fikk en liten advarsel må jeg si meg skuffet over systemet vårt. 5 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 En slektning av meg prøvde seg på å lyve at hun var blitt voldtatt. Det gikk såklart mye lengre enn hun sannsynligvis hadde sett for seg, da det ble førsteside-artikkel i byens lokalavis, og etter flere avhør hos politiet måtte hun innrømme at hele historien var bare oppspinn for å få oppmerksomhet, tider og forklaringer samstemte ikke overhodet. Vel, oppmerksomhet fikk hun jo, ved å spille på offerrollen som voldtektsoffer i noen uker. Ikke noe imot vennen din, men hun burde virkelig ha fått en stor bot eller straff for det hun gjorde? Å beskylde folk for å ha voldtatt dem når de bevisst vet det ikke er sant burde hatt like stor straff som ordentlig voldtekt. Vi snakker om å totalt ødelegge det eneste livet den personen noen gang vil få. Hvis hun bare fikk en liten advarsel må jeg si meg skuffet over systemet vårt. Burde ha vært samma straffen for å beskylde noen for en voldtekt som å voldta. 6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Hei. Er hyggelig å få tilbakemeldinger, og forståelse. Takk! Jeg forstår at dette må være vanskelig. Desverre er det slik i dag at det er mye vanskeligere å fjerne mistanker enn det er å skape de. Dessverre? Det er da på sin plass at det skal være enkelt å bli kvitt falske anklager enn det er å skape dem. Misforstår jeg deg? Det er viktig å slå hardt ned på falske voldtektsanklager. Uskyldige menn blir rammet av dette og som trådstarter sier, er det svært belastende, selv om saken henlegges til slutt. Enda verre er det hvis uskyldige blir straffet. I tillegg er falske anklager sløseri av politiets tid og ressurser. Det er også ødeleggende for folk som faktisk er blitt voldtatt, da det svekker troverdigheten deres. Dette du sier her mener jeg er utrolig viktig. Leste du kun "damer" der det stod "psykisk syke damer"? Nope. Skulle det være bedre å sette alle damer som lider av en psykisk sykdom i bås, altså? Man er ikke automatisk kaninkoker selv om man sliter mentalt. Jeg gikk kanskje litt hardt ut der - er en del følelser involvert for min del. Jeg generaliserte, jeg er ikke ute etter å gå hardt ut mot jenter (eller psykisk syke jenter) som en gruppe i det hele tatt. Likevel er det jo et (viktig) underliggende poeng: Det ligger som regel et underliggende behov for oppmerksomhet (eller noe annet) på en eller annen måte for en person som gjør noe slikt. På den andre siden så har jeg store problemer med å forstå hvordan "vanlige" jenter kan gjøre noe slikt mot en annen person - de må da skjønne at det er en svært alvorlig ting å anklage noen for? Jeg har lettere å forstå at det kan handle om at de er desperate etter oppmerksomhet. Er jo klart at det kan vere mange grunner til at en person vil gjøre slikt på falskt grunnlag. For eksempel pga en emosjonell grunn - f.eks at en person har vært utro, for så å påstå at de ble voldtatt fordi at de fikk dårlig samvittighet og at det ville true for mye i deres liv. (altså de handlet før de fikk tenkt seg om) Eller andre grunner til at de angret på et samleie med en annen person. Innser mens jeg skriver at det gjerne ikke er så mye poeng i å spekulere i dette.. Vil bare klargjøre til slutt: budskapet mitt er ikke at du ikke skal anmelde en voldtekt dersom det faktisk har skjedd. Jeg ønsker bare å belyse/snakke ut om de gangene det er anmeldt en voldtekt uten at det har forekommet noe kriminelt. Det som derimot er budskapet mitt er at personer (jenter) tar ansvar for sine handlinger. Samtidig er det kanskje en lur ide å bli kjent med hverandre før man går til sex - men her begynner det å bli komplekst med en gang - det skjer da utrolig mange ons hver eneste helg. Dette er jo vanlig og naturlig. Merker det blir vanskelig å si noe konkret på et generelt nivå når en snakker om noe som er så spesielt. Tror de kloke ord koker ned til: vær litt bevisst, og føl etter om noe føles feil. - Trådstarter Postet av anonym: 2d505fed6adfef8deb0c6f554aaa5528 2 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Ta kontakt med advokat, bruk gjerne noen tusenlapper på en samtaletime hvor du forklarer situasjonen og eventuelt vurderer om du bør gå til sivilt søksmål for å kunne "renvaske deg" og på en eller annen måte få stadfestet at du er uskyldig, politiet klarer jo ikke en drit. Eventuelt har Gaidaros på forumet sikkert greie på det juridiske, h*n virker som en med peiling på jus Forøvrig, vurder psykolog. Håper det ordner seg for deg. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Leste du kun "damer" der det stod "psykisk syke damer"? Nope. Skulle det være bedre å sette alle damer som lider av en psykisk sykdom i bås, altså? Ja? Ingen vil ha ei crazy bitsj, burde gjøre som med biler, følge med servicehefte i fra tidligere eigere. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Men alså. For å ta saken for seg, hadde en onkel som ble tiltat for det samme for noen år siden. Han ble anklaget for en voldtekt mens han var på sjøen og dama var i land. Politiet brydde seg ikkje engang med å sjekke opp at han faktisk ikkje var fysisk til stede, dei tok historia til ho dama for god fisk og arresterte han på kaia, faktisk. Etter å ha sittet 3 uker i varetekt så fekk jo endelig advokaten klart og overbevise politiet om at det faktisk er fysisk umulig å være 2 steder samtidig. Da trekte jo ho dama såklart anklaga og saken blei henlagt. Problemet er, båten for fra kai tidligere den dagen, alså før voldtekten "skulle" ha skjedd. Så han ble jo aldri reinvasket. Han gikk til siviltsøksmål og krevde at siden ho dama faktisk la inn ei falsk detaljert anklage med hannes navn der ho brukte hannes navn og sværtet det skulle straffes, politiet var lite interresert og sa faktisk. "Det her kan gjøre at andre ikke ønsker å anmelde voldtekter" Men så kom straffeloven sin §208 i bordet. § 208. Den som beskylder noen for å ha overtrådt §§ 192-197, 200 tredje ledd eller 205, kan ikke gjøres rettslig ansvarlig for beskyldningen etter bestemmelsene i straffeloven kapittel 23 eller skadeserstatningsloven § 3-6 dersom beskyldningene er fremsatt a) i en anmeldelse, eller b) av den som hevder å være fornærmet eller en av hennes eller hans nærmeste i en fortrolig samtale med en person som det er naturlig å betro seg til, for å bearbeide konsekvensene av handlingen. Anmelderen eller den som hevder å være fornærmet, kan likevel gjøres rettslig ansvarlig dersom det var grovt uaktsomt å legge til grunn at opplysningene var sanne. Den nærmeste kan gjøres rettslig ansvarlig dersom det var uaktsomt å legge til grunn at opplysningene var sanne. Så ho kom relativt ustraffa i frå det. Møkka kjærringer. Ble også anmeldt for legemsfornermelse hjemme, mens eg var i statene på jobb, ble også etterforska selv om dei hadde opplysninger om at eg ikkje befant meg i landet. Var ganske lol. 4 Lenke til kommentar
whateverw Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Leste du kun "damer" der det stod "psykisk syke damer"? Nope. Skulle det være bedre å sette alle damer som lider av en psykisk sykdom i bås, altså? Trenger du hjelp av pappa til å få ting forklart nå? 2 Lenke til kommentar
whateverw Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 For å ta saken for seg, hadde en onkel som ble tiltat for det samme for noen år siden. ... Da trekte jo ho dama såklart anklaga og saken blei henlagt. ... ...ho dama faktisk la inn ei falsk detaljert anklage med hannes navn der ho brukte hannes navn og sværtet det skulle straffes ... § 208. Den som beskylder noen for å ha overtrådt §§ 192-197, 200 tredje ledd eller 205, kan ikke gjøres rettslig ansvarlig for beskyldningen etter bestemmelsene i straffeloven kapittel 23 eller skadeserstatningsloven § 3-6 dersom beskyldningene er fremsatt a) i en anmeldelse, eller ... Så ho kom relativt ustraffa i frå det. Does not compute. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Trenger du hjelp av pappa til å få ting forklart nå? Pappa er psykisk syk, så jeg tror ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå