Okeblol Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Har tenkt å kjøpe meg en ny pc (med pc-byggern til komplett) Den skal brukes til spilling og jeg har tenkt å bruke ca 10000 (har OS, skjerm, HD, mus, tastatur og høyttalere) På pc byggeren er det fryktelig mye rare forkortelser og slikt jeg egentlig ikke skjønner bæret av, så jeg lurte på om noen kunne forklare de for meg for eksempel : Hovedkort Abit IC7-G S478/800mhz, SATA I875P, ATX, GbLAN, Dua-DDR, Firewire, Raid Hva er alle disse spesifikasjonene og hvordan påvirker de PCn ? Jeg så at dette hovedkortet var et av de dyrere og anbefalt i et annet inlegg, derfor valgte jeg det En kompis sier at det vanskeligste/viktigste med å kjøpe seg ny pc er å finne hovedkort og RAM som passer sammen. Hvor sant er dette, og er dette noe problem så lenge jeg bygger PC ved hjelp av kompletts bygger ? Lenke til kommentar
Pirka Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Du må skrive hvilken processor vil du kjøppe og til hva skal du brukke PCen din. Kompisen din har delvis rett. Det er viktig å velget "de" spesielle hk-er og minner hvis du skal overklokke litt. Ellers så skal du ha pc uten noen justering så minne spiller liten rolle. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Har tenkt å kjøpe meg en ny pc (med pc-byggern til komplett) for eksempel : Hovedkort Abit IC7-G S478/800mhz, SATA I875P, ATX, GbLAN, Dua-DDR, Firewire, Raid Abit = Merke på Hovedkortet IC7-G = Modellnavnet S478 = Socket 478 = hvilken standard den har, dvs det passer bare med cpu som er socket 478 = ikke putt et Socket A prossesor i den. 800 mhz = 800 mhz bus hastighet SATA = Serial ATA = Støtter den nye standarden SATA (harddisk) I875P = Intel 875P = Brikksett, noe du strengt tatt ikke trenger å ta hensyn til når man tenker på hvilken komponenter som passer, men har noe å si om ytelse og stabilitet osv... ATX = Standard størrelsen på kortet, da må du ha et ATX kabinett GbLan = Støtter GigaByte Lan, dvs teoretisk max overføringshastighet over LAN er 1000mbit Dua-DDR = Støtter Dual DDR dvs du kan få litt bedre ytelse hvis du kjøper 2 like RAM brikker FireWire = En standard for... ja, kjekt å ha hvis du skal koble til f.eks. en mp3 spiller eller digital kamera Raid = Du kan ha flere HardDisk og kjøre forskjellige Raid moduler, dvs. raskere Harddisker eller dobell lagring for å sikre data. Hvis du søker på forumet kan du sikkert finne bedre forklaringer... Lenke til kommentar
bernini Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Her står de fleste data-forkortelser bra forklart. - gordito Edit: Ser at han over forklarte det ganske bra. Av og til lurt å oppdatere siden iblant :wink: Lenke til kommentar
EggeN Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Med pc-byggeren til komplett skal alle komponentene passe sammen.. De setter den jo sammen for deg og installerer alt så jeg tror ikke du risikerer og få en 'ukompatibel' pc i posten.. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 GbLan = Støtter GigaByte Lan, dvs teoretisk max overføringshastighet over LAN er 1000mbit <pirkemodus> GbLan=Gigabit Lan </pirkemodus> :-? Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 15. august 2003 Forfatter Del Skrevet 15. august 2003 Glemte jeg å skrive hvilken prosessor ? Skal ha en intel 2.8 ghz tenkte jeg, den var ikke så værst rimelig i forhold til de 2 bedre Intel PEntium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 512kB "northwood" kunne velge mellom PC533 og PC800, antar da at 800 er best ? Under valg av kasse til pcn står det AMD bak de aller fleste valgene, betyr dette at kassa bare funker sammen med et AMD-hovedkort ? Jeg har lyst på et stort tårn men de eneste valgene uten AMD i beskrivelsen er 3 medium-tårn ? Jeg har heller ikke tenkt å overclocke, bør jeg da gå for ASUS deler i stedenfor Abit ? Mener å ha lest en plass at Abit var bra for overclocking men ASUS var mer stabilt Lenke til kommentar
Exxonsen Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Mht kabinett: med et HK for en Intel P4 processor bør (må?) du ha en egen strømkontakt i kabinettet. Mht Abit IC7-G: har ds HK selv, og er MEGET fornøyd. Mener jeg leste en gang at for d HK er det på d sterkeste anbefalt med 800 MHz RAM. HKet er stabil, og har endel finesser du kan "skru på"........ Lykke til! Lenke til kommentar
unwill Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 GbLan = Støtter GigaByte Lan, dvs teoretisk max overføringshastighet over LAN er 1000mbit <pirkemodus> GbLan=Gigabit Lan </pirkemodus> :-? Beklager, det var litt sent på natta da jeg skrev det der. Men jeg skrev jo 1000 mbit da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå