Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Makroøkonomi - spm. om basispengemengden

Anbefalte innlegg

Hei der!

Jeg har følgende spørsmål og svar:

- Hva skjer med basispengemengden når sentralbanken selger (kjøper) valuta?

Svar: Øker? (reduseres?)

- Hva skjer med basispengemengden når sentralbanken selger (kjøper) verdipapirer (obligasjoner)?

Svar: Den reduseres (øker)

- Hva skjer med basispengemengden når Norges Bank kjøper (selger) norske kroner?

Svar: Den reduseres (øker).

Motsatte tilfeller er i parentes.

Svarene jeg har på de to siste spørsmålene er basert på tidligere A-besvarelser til eksamen, men det er ikke dermed sagt at de er riktige. På det siste spørsmålet er det også kommentert "M0 synker, såkalt markedsoperasjon, reservene øker", og det får ikke jeg helt til å rime, jeg trodde M0 skulle øke dersom reservene øker? Så, er disse svarene riktige? I så fall, kan noen forklare meg kort hvorfor det er slik?

Hadde vært flott om jeg kunne fått svar på dette i løpet av kvelden. :)

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å hjelpe deg litt på vei:

Når Norges Bank kjøper norske kroner vil de da f.eks kjøpe kroner av meg og jeg får f.eks dollar i retur for mine kroner. Dette vil da føre til at de kronene Norges Bank kjøper av meg vil plasseres i Norges Banks reserver og det vil være færre norske kroner i omløp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å hjelpe deg litt på vei:

Når Norges Bank kjøper norske kroner vil de da f.eks kjøpe kroner av meg og jeg får f.eks dollar i retur for mine kroner. Dette vil da føre til at de kronene Norges Bank kjøper av meg vil plasseres i Norges Banks reserver og det vil være færre norske kroner i omløp.

Takk for hjelpa, det gjorde det mer forståelig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...