Gå til innhold

Asus P6X58D-E + core i7 950 maks overclocking

LMH1

Anbefalte innlegg

Fikk lyst på Thermalright ULTRA120 Extreme Copper vet ikke om den er like bra som kjøleribbene på Noctiva, men problemer blir hvis jeg flytter maskinen så risikerer man å ødlegge hovedkortet så er litt kjedelig å se etter noe slikt.

Har noen andre tips? Vannkjøling kan være noe, så opp mot Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler må jeg for å kunne måle seg mot noctiva?

Ser her:

http://www.hardware.no/artikler/corsair_hydro_h100/101640/4

Testresultater_.png

Skuffene saker folkens.

Best pris 800 kr

Finnes det slangeforenger her, så kan jeg plassere denne under skjermkortet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da ikke sjans for å ødelegge hovedkortet om man fester kjøleren med et godt fjærbelastet system som de fleste gode kjølere bruker. Det er faktisk utrolig vanskelig å skade et hovedkort fysisk gjennom stress fra vekt og bevegelse, da jeg var 8 år klarte jeg ikke å brekke et hovedkort som var ubrukelig engang.

Angående slangeforlengere: du ser på et lukket system, lukket betyr at løsningen kommer som den er og du ikke kan gjøre en døyt med lengden på slangene eller utvide.

Thermalright ULTRA120 Extreme Copper ser ut som en rimelig dårlig kjøler med tanke på monteringsmetode. Da kjøper du heller en Thermaltake FRIO eller NH-U12P SE2. Det er en grunn til at Noctua anbefales ofte, og det er det nydelige monteringssystemet.

Lenke til kommentar

Eneste man er redd for når det gjelder tunge kjølere og vekten så er ikke problemet flytting, men mer flytting ved varm maskin eller hyppige oppvarminger og avkjølinger (Av og på skruing av maskinen) hvor hovedkortet vil utvide og trekke seg tilbake.

Dette var hva som tok knekken på Xbox 360'n og RROD, ved at det ikke var noen støtte bak hovedkortet og over tid ødela dette loddingene til CPU og GPU.

I en PC derimot så sitter CPUen i utkanten og ikke i sentrum, dette gir ekstra styrke mot dette fenomenet, men ekstra mye vekt kan være skadelig over lengere tid om man ikke stiver av skikkelig.

En bakplate på hovedkortet hjelper av med dette problemet ganske drastisk, men som sagt, problemet kan nok oppstå om du beveger kjøleren kraftig opp og ned når hovedkortet er varmt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt en NH-D14 kjøler på komplett, virket grei pris det.

Men nå lurer jeg litt på plass, regner med den kjøleren er ganske så god, eneste er consair H100 som er litt bedre.

Er det noen vits å øke viftene? Eller burde selve kjøleren som den er gi topp effekt?

Er den fremtidsrettet på sokkel 2011? antar det ikke er noe problem.

Siden er lei å bytte ut hele maskinen, så nå vet jeg ikke om jeg gidder å kjøpe noe nytt på en stund før det ryker.

Lenke til kommentar

Gjennoppretter denne tråden igjen.

Angående tempraturer har disse gått noe ned, ca 65 grader på hard belasting.

Men det jeg lurer på nå, er det fysisk mulig under tidligere overklokking til 4.16 Ghz, at noen transistorer har ryktet? Derfor klarer jeg nå ikke lengere en 3.89 Ghz stabilt på samme voltinstillingene som tidligere uten bluescreen? Er det slik som skjer under normal overklokking over tid?

I følge wikipedia skulle den ha Transistors: 731 million. Hvordan kan man sjekke at alle disse virker?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om noen av transistorene har røket har jeg vanskelig for å tro at prosessoren hadde fungert. En dårlig overklokk kan skade prosessorens levetid mer enn temperaturer over 90C, men jeg tviler på at dette har skjedd. Mest sannsynlig har du stresstestet for dårlig tidligere, om du nå tester med IntelBurnTest eller Prime95 + riktige FFTer. Tviler veldig sterkt på at du har klart å slite på en Bloomfield, disse tåler vanvittig mye juling relativt sett.

Det er sikkert noen redundante transistorer på brikka, men om disse fungerer eller ikke tror jeg er vanskelig å sjekke. Eneste måten er om du får BSODs på stock er det noe galt.

Lenke til kommentar

Kan noen gi meg eksempeler, og statestikk på hva dere tror er årsaken til degradering av cpu?

Kan det være f.eks for lav volt over tid eller for høy volt i de fleste tilfeller? Eller tror dere i mitt tilfelle jeg har fått en prosessor av normal kvalitet, altså det er hvor mye overklokking jeg har gjort som er årsaken, kvaliteten er slik forventet?

Vet noen om hvis det er tilfeller med degradering av min prosessor, tror dere det også vil skje gravis? Altså nå i det siste går det greit på 3.87 Ghz, men sliter å overklokke mere da prime 95 henger seg og slutter å svare. Hadde 1.2956 volt og ha lavere en det hjelper lite ved øke FSB mere fordi da blir maskinen ustabil.

Nå har jeg satt ned til 1.26 volt (3.87 ghz) fordi jeg ikke kommer lengere så da håper jeg har prosessoren lengst mulig.

Så er nok definitivt degradering av enten hovedkort/prosessor.

Er litt kjedelig/sent hvis prosessoren ryker 24 desember da fleste butikker og slik er stengt, heldigvis har jeg flere pcer, men kun 1 jeg bruker som spillpc.

Kjedelig om jeg må bruke en core E6600 + 4 GB DDR2 til spilling frem til januar hvis jeg er maksimalt uheldig. Nvidia GTX 570 skal nok overleve til sommeren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det trygt å ha alt på auto? om jeg har prosessoren på 3.87 ghz?

Siden jeg da har null kontroll på hva volten vil stile opp mot. Vet ikke om den tar standard spenning og øker det med hvor mye volt prosessoren er overklokket, da man man ende med 1.8 volt på DDR3 ram som er veldig mye for auto instillinger.

Må i minstefall sette volt på prosessor + ram for ungå disse ryker i så fall, ellers er jeg ikke glad for defekt hovedkort, da er det bedre å holde seg på nivået jeg er nå.

Du kan ikke senke Core voltage samtidig som du øker CPU clock

Er det derfor hvis jeg gjør for mye instillinger i bios, på en gang, så får jeg svart skjerm og maskinen vil ikke starte opp, den slår seg av også blir alt svart ved oppstart. Så da må jeg ta ut bios batteriet og trykke på powerknappen når strømkabelen er ute.

Trodde det var en bios bugs men kan nok være som du sier.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Stopp overklokking nå, du har ikke den fjerneste anelse, lærelyst eller tegn til tålmodighet som kreves for å kunne overklokke.

Jeg vil tippe du har brukt flere titalls timer på denne overklokkingen. Hadde du fulgt en av de mange guidene folk har linket deg hadde du fått et optimalt resultat i løpet av 5-6timer med jobb.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...