LMH1 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hva tror dere om: Asus P6X58D-E med core i7 950 og 24 GB ram fordelt på 6 ram brikker. Tror dere jeg burde klare mere prosessor overklokking en: core i7 950 @ 4.14 på 1.2922? Har prøvd å øke 1 FSB men får bluescreen. Så jeg vet ikke om prosessoren er på maks klokkehastighet her. Bør jeg klare 4.4 Ghz eller er er det umulig på det hovedkort+prosessoren jeg har nå? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Tror jeg får forsøke å resete bios i snart. Kan være hovedkortet har blitt mere ustabilt i siste, siden jeg stadig må gå nedover på overklokking for at hovedkortet skal bli stabilt. Så muligens enten prosessoren eller hovedkortet faller med stabilitet, kan jo prøve å resete bios for å sjekke om det er overklokking eller maskinvaren som faller på stabilitets tester. Får håpe det blir bedre. Endret 2. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Nå har jeg fått svar på noe, men det jeg lurer på er hva man kan forvente av core i7 950 her. Om man burde klare 4.14 Ghz stabilt uten å ødlegge noe eller om jeg burde klare 4.20 Ghz uten å forkorte levetiden dramatisk, om 1 år kjøper jeg noe nytt hovedkort + prosessor eller når delene blir ustabile. Er 1.375V volt greit med den prosessoren + hovedkortet? Hva er viktigst å endre på hovedkortet av volt? Endret 2. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Hva tror dere om: Asus P6X58D-E med core i7 950 og 24 GB ram fordelt på 6 ram brikker. Tror dere jeg burde klare mere prosessor overklokking en: core i7 950 @ 4.14 på 1.2922? Har prøvd å øke 1 FSB men får bluescreen. Så jeg vet ikke om prosessoren er på maks klokkehastighet her. Bør jeg klare 4.4 Ghz eller er er det umulig på det hovedkort+prosessoren jeg har nå? Å klare over 4 GHz på en Bloomfield (45nm i7-9xx) er egentlig veldig bra. Vet ikke hvor du har fått det for deg at du burde klare 4.4GHz? Angående BSOD og økning av base clock (FSB er utgått for lengst): CPU QPI/VTT voltage må kanskje økes til 1.3-1.35V for å nå høyere klokker, 6 RAM-brikker er mye jobb for minnekontrolleren. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Så det betyr at jeg antakelig er på kritiske hastigheten både for hovedkort + prosessor? Mener du ram brikke kan være en flaskehals? Nå er hastigheten der ca 1100 mhz (mot 1333 mhz) halverte minnebreden til 667 hz som stock, sånn sett hadde jeg håpet få rambrikkene opp mot stock hastighet. Så da hadde jeg håpet på 4.4 Ghz er mulig. Men vet ikke. Nå vet jeg ikke om i mitt tilfelle blir ram en dobling i bios? Altså i praksis er ram brikkene 2200 mhz? Dermed kan jeg forstå bluescreen kan forutsakes men er i tvil her. Jeg har jo i utgangspunktet tri-channel. Så det er bare CPU QPI/VTT + CPU voltage jeg trenger å tenke på? Ellers så er de andre volt instillingende gode? Så sant maskinen var stabil i utgangspunktet? Endret 2. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Så det betyr at jeg antakelig er på kritiske hastigheten både for hovedkort + prosessor? Mener du ram brikke kan være en flaskehals? Nå er hastigheten der ca 1100 mhz (mot 1333 mhz) halverte minnebreden til 667 hz som stock, sånn sett hadde jeg håpet få rambrikkene opp mot stock hastighet. Så da hadde jeg håpet på 4.4 Ghz er mulig. Men vet ikke. Nå vet jeg ikke om i mitt tilfelle blir ram en dobling i bios? Altså i praksis er ram brikkene 2200 mhz? Dermed kan jeg forstå bluescreen kan forutsakes men er i tvil her. Jeg har jo i utgangspunktet tri-channel. Så det er bare CPU QPI/VTT + CPU voltage jeg trenger å tenke på? Ellers så er de andre volt instillingende gode? Så sant maskinen var stabil i utgangspunktet? Jeg mener at du antakeligvis er godt forbi din prosessors "sweet-spot" der spenningskrav øke drastisk for litt ekstra klokkefrekvens. RAM-brikkene er ikke flaskehalsen. Minnekontrolleren på CPU-brikka kan slite når den må takle så mange minnebrikker. Om din BIOS viser DDR-hastighet eller SDR-hastighet vet jeg ikke, jeg har ikke P6X58D-E og kan ikke huske i øyeblikket hva den viser. CPU-Z vil vise RAM-hastighet i SDR-rate (som skal være 666MHz for 1333MHz DDR). Alle spenningsinnstillinger kan gjøre en viss forskjell på en overklokk, QPI/VTT (for høyere baseclock) og CPU Voltage (for økende klokkehastighet) er dog de som pleier å ha mest å si på vanlig kjøling. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Hvis minnekontrolleren er problemer, må jeg da øke klokkehastigheten der? Ellers kan det være at jeg er på maks ja. Men du har vel litt erfaringer med overklokking, har du merket noen gang at intel prosessorer kan gi langvarig skade? Siden om stabiliteten er på 85% så er maskinen uegnet til spilling i vertfall. Hva tror du om at prosessoren kan bli mere stabil, i en periode når man starter maskinen også når man først øker FSB så blir maskinen mere ustabil. Kan det både være hovedkort og prosessor? Eller hva tror du? Kan overklokking gjøre at tempraturene vises feil? Har prøvd å kjenne på kjøleren den er ikke så varm, men merker litt på avstand maskinen føles som varmeovn, sånn sett har jeg nok god kjøling. QPI/VTT tar vel kun hovedkortet? Hvis jeg setter den på 2 volt har det noe å si for prosessoren? Endret 2. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Jeg har kjørt en i5-750 på 4GHz med 1.45V 24/7 folding i over et år. Den har ingen problemer med stabilitet, men er ikke den best klokkende prosessoren jeg har lekt med for å si det mildt, særlig når de fleste når 4GHz på ~1.25V... Overklokking er aldri helt stabilt, men jeg har aldri hørt om at man kan kalle noe for 85% stabilt, her er det enten stabilt nok eller ikke stabilt nok, gråsoner eksisterer ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor å endre klokkefrekvensen på en ikke-eksisterende buss skal forandre noe med stabiliteten. FSB eksisterer ikke lenger, og så vidt jeg vet har ikke ASUS baseclock-justering i OS. Overklokking kan føre til mye rart, temperaturmålinger inkludert. Bruk Core Temp, HWMonitor eller Real Temp for de beste resultatene. Vcore, VTT, DRAM, PLL, PCH – Voltages Explained – Core i7, i5, i3 VTT goes by many names depending on what brand of motherboard you have, but it is the voltage for the Integrated Memory Controller (IMC) inside of the CPU. This controller speaks directly with the RAM, and as you increase the system’s base clock rate (BCLK), the IMC frequency also increases, so you’ll have to up this voltage as you up BCLK. The default VTT for Clarkdale and Lynnfield based processors is 1.1 V, and the absolute maximum (as specified by Intel) is 1.4 V. QPI/VTT rører ikke hovedkortet i det hele tatt, dette gjelder kun CPU-brikka. EDIT: Intel Core i7, i5, i3 CPU Overclocking Guide Sørg for å lese alt under Understanding the Basics Dette er en veldig grundig og godt skrevet guide, og er nå bokmerket hos meg. Endret 2. desember 2011 av arni90 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Etter å ha reinstallert windows 7 og har reset bios til orginal standard siden jeg hadde problemer. Og så prøve jeg og overklokke igjen, denne gangen skrudde jeg opp litt lavere en det jeg hadde før. Men nå virker det ut som tempraturene har steget 20 grader, etter å ha prøvd å bytte vifter, men etterpå la jeg til ennå en vifte, for bedre kjøling. Men nå er tempraturen opp mot 70 grader ved høy belasting med prime 95 etter en kort stund. Så jeg vet ikke om tempraturmåleren er delevis defekt i prosessoren, siden kjøleren eller kjøleribben er bare litt varm, så muligens det måles 20 grader feil. Prosessoren er stabil, nå på 3.56 ghz, så jeg vet ikke om enten kjølepastaen eller noe annet er det som gjør jeg har fått øktet tempraturen en del? Er det slik at jeg burde merket hvis prosessoren hadde vært 70 grader? Core Temp, HWMonitor eller Real Temp går mot 71 grader på hver av kjernene. Endret 3. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Hvordan er du sikker på at det er temperaturen som har steget 20°C nå eller om din tidligere overklokk var så råttent dårlig at den ikke klokket forbi idle-klokker? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Jeg målte tilsvarende før, og da hadde jeg lavere tempraturer, også med asus Probe 2. Nå var vel kanskje ikke 4.16 helt 100% stabilt, kanskje næmere 99% stabil, men klare 4.14 Ghz stabilt, men alikevell hold det tydligvis ikke over flere dager, så prosessoren eller hovedkortet har blitt svekket den siste uken. Nå har jeg klart 3.91 Ghz, men tror det er vanskelig å komme lengere, kanskje litt men ellers er det stopp før en av delene tar skade. Angående tempraturen i bios er den også litt høy, omtrent 50 grader, så muligens kan det være hovedkort eller prosessoren som er feilen? Ikke vet jeg, men alikevell hvis prosessoren klarer 3.91 Ghz en stund og jeg ikke må gå ned igjen da er det tydligvis prosessoren som begynner å svekkes tror jeg. Kan det være ram brikkene? Siden er jo ganske så like ram brikker, eneste at de har dobbelt kapasitet, men alikevell så er jeg ikke helt sikker, siden jeg ikke har forsøkt å sette tilbake de gamle ram brikkene. Men tror det er lite sansynlig. Endret 3. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg er villig til å vedde 100 kr på at du ikke har skadet verken prosessor, hovedkort, RAM eller PSU av overklokkingen din med dine konservative spenninger. Det slår meg også at du er veldig uklar angående innstillingene dine i BIOS. Kom med informasjon om kjøling, alle spenninger, multipliere og effektive klokkefrekvenser. Hvordan bruker du Prime95? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Angående prime 95 bruker jeg (Bend CPU and lot of ram). På prosessor og hovedkort buss har jeg vel 1.29375 volt Resten har jeg vel bare øket en ca 10% av "Min" verdien. F.eks fra 1.8 til 1.9 volt. bortsett fra 0.395 volt spenningene som jeg ikke turte å endre. Ram brikkene er på 1.5 volt. Kjøleribben er en Cogage TRUE Spirit med 2x Stylish Heatsink Cooling Fan with 4-LED Red Light for Computer Case (140mm) i tilegg har jeg PC Chassis Cooling Fan (12cm) som blåser ut varmen bak. Nå har jeg normaltsett Pexiglass på siden av kabinettet men på grunn av bedre kjøling har jeg ikke det lengere. Så jeg vet ikke om kjøleren er litt i minste laget, eller om kjølepastaen begynner å bli dårligere, riktig nok bør man vel bytte kjølepasta etter 1 års tid. bør den være tilstrekkelig? Endret 4. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Lurer senere å kjøpe f.eks Prolimatech Megahalems eller Prolimatech Super Mega men vet ikke om større kjøleribber reduser tempraturen noe særlig mere? Eller om det er viftene som i så fall som er flaskehalsen, er neppe mulig å få større vifter en 14 cm. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Du kjører en rimelig høy spenning på rimelig svak kjøling, 3.6GHz på en Bloomfield når du kjører 1.3V gjennom den med 70C load høres helt riktig ut for et mindre heldig eksemplar. Hvorfor har du økt spenningen på PCH og lignende, hva er "0.395V spenningene", og fungerer overklokken om du senker spenningene til standard? Angående Prime95 så er det enkelte FFTs som fungerer best for å finne raske feil, jeg bruker personlig Linpack/IntelBurnTest fordi jeg helt enkelt ikke gidder å huske på disse FFT-verdiene og de er vanskelig å finne på nettet. Hvis en overklokk ikke er stabil på en gitt spenning og innstillinger vil ikke prosessoren yte som den skal og dette vil igjen føre til lave temperaturer. Skal du oppgradere kjølingen kjøper du en NH-D14 først som sist. Å oppgradere fra en liten kjøleribbe til en middels stor er ikke voldsomt. De viftene du kjører virker forresten rimelig elendige for bruk på en kjøler, særlig til 20$/stykket, om du absolutt skal ha tredjepartsvifter må du i det minste opp på 1200RPM og helst 14-1500 RPM. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) NH-D14 tror jeg er litt for stor, siden jeg har høye ram brikker (Ikke low profile) så jeg tror nok rambrikkene er i veien. Uansett så er nok 11 grader ikke stort. Antec Kuhler H2O 920, Corsair H70 er de noe særlig? Vertfall bedre egnet i mitt kabinett uten for trang plass. Angående vannkjøling: http://www.idg.no/kunnskapssenter/maskinvare/article43746.ece har jeg sett litt på det, men å betale 5000 kr syns jeg er litt for drøyt. Riktignok da syns jeg sokkel 2011 er bedre kjøp den gang det blir nødvendig. Endret 4. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 NH-D14 tror jeg er litt for stor, siden jeg har høye ram brikker (Ikke low profile) så jeg tror nok rambrikkene er i veien. Uansett så er nok 11 grader ikke stort. Antec Kuhler H2O 920, Corsair H70 er de noe særlig? Vertfall bedre egnet i mitt kabinett uten for trang plass. Angående vannkjøling: http://www.idg.no/kunnskapssenter/maskinvare/article43746.ece har jeg sett litt på det, men å betale 5000 kr syns jeg er litt for drøyt. Riktignok da syns jeg sokkel 2011 er bedre kjøp den gang det blir nødvendig. Hvor får du 11 grader fra, og hvordan er ikke dette stort? H2O 920 er ok, H70 er utdatert, H80 er ok. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Fra http://www.hardware.no/artikler/noctua_nh-d14/73546/4 Det er vel ca 20% nedsettning av tempraturen en hva jeg har tidligere, altså ikke stort. Hvordan er f.eks Corsair H80 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA sammenlignet med NH-D14? Er slangen solid? Siden jeg skal plassere den uten for kabinettet for best effekt, så er fordel hvis slangen både er solid og lang, så jeg ikke brekker slangen av kabinettet siden slangen vil slenge utenfor. Om det er bare ca 14 grader å hente så tror jeg heller for kjøpe nye deler over nyttår i så fall. Hvordan er det med støy på H80? Endret 4. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Edit så det nå, så er vel bare H2O 920 å vurdere, så da tror jeg ikke det er stort vits å bytte kjøler. Hvor mye levetid faller på fra 70-80 grader? Eller tåler disse prosessorene nesten 100 grader i korte perioder? Virker ut som det er MIST LL 2x140, DeLuxe som ikke finnes lengere som er best. Endret 4. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 -Det er vel ca 20% nedsettning av tempraturen en hva jeg har tidligere, altså ikke stort. Det er feil, hvordan blir det i Kelvin? Prosentmålinger mot temperaturer er håpløst å forholde seg til. 11 grader C er mye overklokkingsrom. -Hvor mye levetid faller på fra 70-80 grader? Eller tåler disse prosessorene nesten 100 grader i korte perioder? Hvem vet? Opp til 80C er greit på Intel Burn Test i mine øyne. Sammenligning av vannkjøling mot luftkjøling ligger det en lenke til i siggen min. Lukket vannkjøling får du ikke plassert utenfor kabinettet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå