Gå til innhold

Farlig med 2 forskjellige ram ?

Atterendag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Farlig er det ikke, man riskere kun svart skjerm i oppstart eller at maskinen er litt ustabil ved bruk av mye minne.

Så jeg ville prøvd de hvis du først har ram tilgjengelig.

Prøv f.eks memtest eller noe tilsvarende hvis du føler maskinen blir ustabil.

Skal du overklokke er det lurt å ha like ram brikker, spessielt på volt og klokkehastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er teknisk sett ingen problem med å gjøre dette.

Miksing av forskjellige modeller øker litt sjansene for mulige tekniske problemer - men det er vel rett og slett pga. det statistisk sett ville være å forvente med en gang du tilfører et nytt sett med variabler inn i et problem.

Som regel går det helt greit - men det kan være nødvendig i noen tilfeller å sette faste instillinger i BIOS for å unngå forvirring i auto-detection. Naturligivs må du også basere deg å kjøre på de laveste felles spesifikasjonene (1600mhz i ditt tilfelle), da alle må kjøre på samme specs. Pass også på at alle brikkene får nok spenning. Dette er et rimelig typisk feilsituasjon som kan oppstå ved miksing. Bruk den spenningsverdien som de mest krevende brikkene trenger. Om de andre får bittelitt mer enn sine spesifikasjoner tilsier er null problem.

I alle tilfeller er det ihvertfall ikke noe FARLIG med det - i forhold til å kunne ødelegge noe. Det eneste realistiske potensialet for å ødelegge noe måtte innebære at du satt helt riv ruskende gale (alt for høye) spenningsinstilinger for minnet i BIOS. Det kunne selvfølgleig potensiellt brenne ut både brikker og minnesocket. Utver dette er det ingen fare noen permanent skade som jeg kan tenke på.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ustabile minnetider, kan jo være ille det også, med en gang man bruke minnekrevende oppgaver går maskinen i bluescreen eller frysninger. Nå kan minnebrikkene blir ustabile over tid.

Men ram prisene er jo ikke så ille i dag, så det er ikke noe krise.

Så jeg ville vært litt forsiktig å endre ram hastigheten.

Men jeg er av den forsiktige typen.

Det kan jo alltid være noe i bios som tror ram brikkene er raskere en virkeligheten.

Men da drar jeg det hele litt ut også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...