Gå til innhold

Overvektig barn tatt fra foreldrene

Er det rett å ta sykelig overvektige barn fra foreldrene?  

23 stemmer

1. 1. Er det rett å ta sykelig overvektige barn fra foreldrene?

• Ja
      15
    • Nei
      6
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

En åtte år gammel gutt ble tatt fra foreldrene sine grunnet sykelig overvekt. Barnet veier over 90 kilo.

Overvektig 8-åring tatt fra foreldrene

Original artikkel

Er dette rett? Jeg vil si at dette er et akseptabelt trekk sett fra myndighetenes side. Et barn vet ikke hva det bør spise, det er foreldrene sitt ansvar og de bør sørge for at deres barn får et variert og sunt kosthold. Selv om mange barn ikke ønsker å spise fisk og grønnsaker, men heller vil ha pizza og is er det ikke slik at foreldre bare skal føye seg etter det ønsket. Barn kan nekte å spise middagen sin, men de driver ikke på med sultestreiking a'la politiske aktivister, de vil spise det som er der når de blir sulte nok.

Nå er det å ta et barn fra foreldrene sine et drastisk tiltak, men etter mitt syn et nødvendig et. Dette burde selvfølgelig kun være et "last resort", men det er ingenting som tyder på at foreldrene her vil endre sine vaner.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg mener at det er den riktige veien å gå, helt til foreldrene har fått tatt kurs i ernæring og kosthold. Det er også noen foreldre som skulle hatt kurs i barneoppdragelse, og kurs til å få enkelte unge foreldre til å droppe de arrogante holdningene, med at de vet bedre enn eldre foreldre som har oppdratt flere barn, som ble til gode mennesker.

Lenke til kommentar

Meningsmålingen er ubrukelig.

Er det rett å ta ALLE sykelig overvektige barn fra ALLE foreldre?

Nei.

Er det rett å ta ENKELTE sykelig overvektige barn fra SPESIELT USKIKKEDE foreldre?

Ja -- hvert tilfelle må vurderes individuelt.

Når et barn er SYKT av å bli gitt for mye eller for usunn mat over flere år, og risikerer å dø av følgene på, så er det noe galt med foreldrene og/eller foreldrenes forhold til barnet.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Jeg syns dette vitner om statlig overformynderi. Trenger man å være overvektig fordi det har vært for stort inntak av søtsaker og godteri? Skal staten da kunne ta barn med svakt hjerte? Skal de kunne ta barn som blir mobbet på skolen pga. foreldrenes situasjon f.eks.? Jeg syns dette blir veldig problematisk, fordi hvis staten har tatt barna fra foreldrene pga. for stort inntak av usunn mat og drikke så betyr det at de må ha overvåket familien i lenger tid, noe jeg syns i utgangspunktet er bak mål å gjøre i et liberalt demokrati som vi er i dag.

Det å være forelder kan være en ganske vanskelig oppgave, så staten og bedrifter burde heller har positive kampanjer i forhold til å gi riktig næring til barn, det er et mye viktigere og riktigere steg å ta i kampen mot fedme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...