lostman Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det høres ut som at mange tror at AMD skal gi seg med å lage x86 CPU's, men slik jeg forstår det, har de gitt opp kampen i topp sjiktet. De vil fortsatt produsere, utvikle og konkurere i mid- og low-end markedet, ikke minst på pris... 1 Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) men er det ikke en amerikansk lov at et selskap ikke skal ha monopol? (eller lignende, var jo derfor microsoft kjøpte seg inn i "apple" i sin tid) Microsoft kjøpe seg inn i Apple for å redde Apple fra konkurs i 1997. ja, microsoft ville ikke at apple skulle gå konk (blant annet) fordi dem hadde stort press på seg fra myndighetene, fordi dem mente at det ikke var nok konkurranse. hadde apple gåt konk hadde jo situasjonen "fortæret seg", og myndighetene hadde nok grepet inn. Det burde jo også tas med at som takk fikk Microsoft utvikle Office for Mac, og IE som standardnettleser. De fikk også alle søksmål fra Apples side droppet... Endret 29. november 2011 av Trussl Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Vil jeg si også. Trist for en gammel AMD-fan som har ventet på det store gjennombruddet. ..ikke at hardware.no noensinne vil trykke en artikkelserie om, for eksempel, integrerte prosessorer vs. diskret akselerasjon i diverse former. Men "billigplattformen" Fusion er der det skjer det mest interessante i forhold til PC akkurat nå. Fusion på "lett" desktop, og Tegra 3 på bærbar/tablet. Intel har ingenting de kan stille opp med på de to områdene. Ikke bare det, i de to segmentene vil vi få faktisk konkurranse, heller enn total dominans og den håpløse prisjusteringen vi har hatt en god stund i PC markedet, uavhengig av ytelse eller produksjonskostnader, osv.. Så selv om tydeligvis hardware.no redaksjonen ikke har øye for noe annet enn intel, så skjer det veldig mye interessant i markedet akkurat nå. Nå er det jo også slik at Intel gruser AMD også på "billig" fronten når det gjelder ytelse/pris Endret 29. november 2011 av Fleskelars Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 ARM er uansett fremtiden, både for hjemme-PCer og mobile enheter. x86 vil bli forbeholdt kraftigere maskiner og dermed bli mer som et nisjeprodukt. Ola og Kari Forbrukersen kjører om to år ARM (evt Fusion/Atom eller andre laveffekts APU-er) på alle sine enheter. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Damn... og jeg som hadde planlagt. am3+ mobo, amd cpu o.s..v. Back to the drawing board... Leit at de gjør dette. vært fan av AMD, de siste åra. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Jeg lo så godt når jeg leste denne at jeg klarte å trykke '+' i ren vantro. Nvidia kan lage drivere bedre enn AMD? Jepp, de kan tydeligvis langt mer en drivere enn AMD, siden de klarer å skvise ut drivere til fire ulike operativsystemer, i motsetning til AMD som klarer ett og et halvt.. Når det er sagt har de visstnok blitt mye bedre på linuxsiden i det siste, men jeg lar ikke det ødelegge poenget mitt. Nå skjer det sikkert en utvikling frem til jeg skal kjøpe kort neste gang med ny, krynpet og forbedret arkitektur, så vi får se. Men må si jeg er godt fornøyd med mitt GTX46@750Mhz foreløpig, selv om det for mange er "håpløst gammelt". Det viktigste er at det er stabilt og fungerer, det kan godt hende at driverne utover det ikke er optimale. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Kan noen forklare fort og gæli hvorfor ikke den IBM-prosessoren vil kunne konkurrere med x86? Eventuelt hvordan forskjeller på arkitekturer gir seg utslag på skjermen? Er nysgjerrig på dette, men har ikke helt tid eller kapasitet til å begynne å lese meg fra Boole og fremover... Det er Power du snakker om nå, ikke sant? X86 startet som en billig arkitektur, noe som fra begynnelsen har sikret den god utbredelse av utviklingsverktøy og programvare. I dag har nok Xeon også best enkelttrådsytelse av alle arkitekturer, samtidig som nVidia kommer mer og mer på banen når det gjelder parallellprosessering. Dette gjenspeiles i markedet for HPC ol, hvor Xeon tar mer og mer fra Power, Sparc osv, samt nVidia som forskyner seg av de arbeidsoppgavene som egner seg for Tesla. Som jeg nevnte i min tidligere post, så er det derfor litt rart å snakke om at x86 er "død", "på overtid" osv, all den tid arkitekturen står sterke enn noensinne ... Ble litt OT dette, men håper du forstår hvorfor Power marginaliseres allikevel. Endret 29. november 2011 av hardrock_ram Lenke til kommentar
Howy95 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Blir de allerede tilgjengelige prosessorene billigere eller dyrere? Sitter her med et hovedkort med en AMD Phenom II på og vil ikke måtte erstatte begge/alt neste gang jeg skal oppgradere. Virkelig synd dette. AMD ga de beste prisene imens Intel lager bare steindyre prosessorer av hvilket som helst slag. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Nå må dere ikke legge for mye i dette. Dessuten må Intel fortsette å levere dersom de lnsker å selge inn nytt utstyr før det gamle er utdatert (2-3 år). Har ikke noe imot at de tar seg betalt så lenge de leverer den ytelsen man forventer. Entusiastsegmentet er <5% så det går ikke å prise seg for høyt i dagens økonomi. Alternativet er at PC forsvinner helt. Dagens PC kjører det meste av programvare og spill fra de siste 30 år. Så lenge programvare og spill av nyere dato synker i kvalitet slik som trenden er, kan man i stor grad greie seg med eksisterende spill og programmer på eksisisterende utstyr uten videre oppgradering. Hvorfor kjøpe ny PC til stadighet for å kjøre ny "dårlig" og lite optimalisert programvare? Endret 29. november 2011 av BadCat Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Fordi dårlig optimalisert programvare ofte krever mer ressurser Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 In October 2008, AMD announced plans to spin off manufacturing operations in the form of a multibillion-dollar joint venture with Advanced Technology Investment Co., an investment company formed by the government of Abu Dhabi. The new venture is called GlobalFoundries Inc.. This partnership will allow AMD to focus solely on chip design. In August 2011, AMD announced that former Lenovo executive Rory Read would be joining the company as CEO. On November 3, 2011 AMD said it was going to lay off 1,400 employees or about 10 percent of current worldwide staff. The curtailment will be finalized at Q1 2012 and mainly before Christmas 2011. It will cut operational saving by $10 million in Q4 2011 and more than $200 million in 2012. Jeg ser en rød tråd her jeg ikke liker, hva tror dere Rory Read har holdt på med i korridorene ? når det kommer til Lenovo laptoper , har de fokusert mest på Intel baserte løsninger eller AMD mest ? finner ikke så veldig mye info om akkurat dette . Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Eksempel. Hvorfor kjøre Might & Magic: Heroes VI når HoMM III fra 1999 som kjører på en Pentium 200 MMX er meget bedre? Hvorfor spille nye og dårlige FPS spill når man kan spille QuakeWorld og Quake III: Arena? Nå er jeg en av de som bruker mye penger på maskinvare, men flerparten av spill og programmer jeg foretrekker er >=10 år gamle. Videreutvikling av PC-platformen kan godt opphøre for min del. 1 Lenke til kommentar
norgi Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Veldig trist, AMD prosessorer er gull verd for en fattig PC gamer som meg . Håpe det komme noen ny, ikke godt vis en har monopol. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Som dere sier er jo dette litt synd, men på en annen side er det jo bra at AMD faktisk innser at det er et "tapt marked" når Intel ligger "så langt foran". Alle selskaper har sine storhetstider og nedgangstider. AMD hadde sin storhetstid med Athlon-serien (XP, 64, x2 bl.a.). Kanskje om noen år kommer f. eks. IBM på banen med noe for hjemmebrukerne igjen? Hvem vet? Uansett så tror jeg ikke at man skal bli redd for at Intel skal utnytte sitt "monopol", fordi de vet at det hviler et ansvar på deres skuldre. Ansvaret om at teknologien må komme seg videre, også på (kall det) standard PC-arkitekturen (x86). Tror ikke Intel er selskapet som setter seg til rette i godstolen og ser på at pengene kommer inn uten at de gjør noe fordi de har monopol... Min tur : Velkommen til 2001. Akkurat dette er det Intel har gjort før og kommer posisjonen dit hen er det det de vil gjøre. At intel vil bli splittet om dette virkelig går den veien ser jeg som meget sannsynlig. Skjønt ting tar tid, det vil gå noen år. Men om Intel har samme styre som de hadde for ti år siden, vil de nok sko seg på situasjonen så lenge som de kan. Så de på toppen i Intel kan håve inn mest mulig. 1 Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Helt enig. For å tro noe annet enn at slike selskaper gjør det dem kan for å tjene mest mulig penger må man være utrolig naiv (på grensa til tilbakestående). Men nå må vi først høre hva den nye strategien til AMD er, før vi snakker som om selskapet er konkurs ... Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Er ikke denne artikkelen den verste feilslutningen noen sinne? Her er sitatet som ble til overskriften: "We're at an inflection point," said company spokesman Mike Silverman. "We will all need to let go of the old 'AMD versus Intel' mind-set, because it won't be about that anymore." Og det skal bety at AMD skal slutte å konkurrere mot Intel? At de skal slutte å produsere PCer og servere? AMD har bare ett stort problem: Det tar for tid å flytte produksjon fra GlobalFoundries til TSMC. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Jepp, de kan tydeligvis langt mer en drivere enn AMD, siden de klarer å skvise ut drivere til fire ulike operativsystemer, i motsetning til AMD som klarer ett og et halvt.. Når det er sagt har de visstnok blitt mye bedre på linuxsiden i det siste, men jeg lar ikke det ødelegge poenget mitt. Nå skjer det sikkert en utvikling frem til jeg skal kjøpe kort neste gang med ny, krynpet og forbedret arkitektur, så vi får se. Men må si jeg er godt fornøyd med mitt GTX46@750Mhz foreløpig, selv om det for mange er "håpløst gammelt". Det viktigste er at det er stabilt og fungerer, det kan godt hende at driverne utover det ikke er optimale. Joda, Nvidia er fortsatt best på Linux siden men så har også AMD (for flere år siden?) åpnet for 3. part driverutvikling i motsetning til Nvidia. Noe som burde være "Linux miljø vennlig". Ellers i løpet av levetiden til HD5870 og HD6950 har jeg ikke hatt noen nevneverdige problemer både i single og CFX. Jeg hadde faktisk flere irriterende issues med Nvidia drivere på mine 460, 480, 560 og 580 kort. Det samme gjaldt mitt GTX285, mine 9800GT/ og 9800GX2. Jeg hoppet over 8xx, 2xxx og 4xxx fra AMD men hadde samme gode opplevelse med 1950Pro og 3850Pro før jeg gikk til HD5870 på AMD siden. Samt også 9800Pro "Atlantis" som var en nydelig opplevelse. Jeg har rett og slett ikke hatt mer driverproblemer med AMD enn jeg har hatt med Nvidia. HD6950-2GB kortene har også gitt meg ekstremt mye for pengene siden jeg kjøpte de til 2195,- på lanseringsdagen med shader-unlock fra 1408 til 1536 og rimelig lett og klokkevillig til godt over 1000/1500Mhz på luft. "24/7" spill-klokken har jeg om sommeren på 950/1400. Endret 30. november 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Teit artikkel egentlig. Både her på Hw.no og orginalartikkelen. Utsagnet tror jeg har flere funksjoner. For det første for å vise at de er interessert i og inn i andre markeder. Det er også for å lette litt av presset på seg selv. Og sist, men ikke minst, er det en slags uttalelse som sier at AMD ikke vil prioritere å prøve å ta fra Intel sin posisjon på toppen i high-end markedet. Jeg tror AMD vil fokusere på den del av cpu markedet som er størst, nemlig 2000kr og nedover. Og der er jeg overbevist om at AMD igjen om ikke alt for lenge igjen vil være kongen. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Helt enig med ovenstående samt at jeg synes de siste året har vært best i markedet i x86 "Atom" sjiktet. E-350 var et alvorlig friskt pust i bakken for et marked dominert av dårlige Atom produkter. Atom/nvidia bundles har dog fungert best for Linux distroer da AMD i dårlig tradisjon har vært slappe på drivere her. Endret 30. november 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Mr. Dark Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Jeg vet at dere eksperimenterer litt, f.eks en som må slite med Linux.... Har dere byttalåna noen med Se og Hør også ? For det er på det nivået denne journalistikken er... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå