Gå til innhold

Engelsk bedre av spill?


Ble du bedre i engelsk av spill?  

110 stemmer

  1. 1. Ble du bedre i engelsk av spill?

    • Ja
      107
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Hei hei alle på forumet!

 

Skal nå i gang med skoleprosjekt der jeg har emne: "does gaming improve your English?"

 

Så jeg tenkte at jeg skulle spørre dere her på forumet, om dere ville legge igjen en

mening dere har om emnet, gjerne både for og mot. Hvis du har blitt bedre i engelsk av spill, gjerne utdyp svaret, fortell hvilke type spill som har hjulpet deg mest, og hva som ikke har hjulpet.

 

Håper så mange som mulig vil hjelpe, og takker for alle svar! :)

 

- Laaberg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å peke på nøyaktig hvilke spill som har forbedret engelsken min mest, men samtlige spill jeg var innom som ung tvingte meg til å lære enkeltord. I litt senere tid tror jeg nok Championship Manager (nå Football Manager) bidro en del, der det er en del lengre fraser enn i mange andre spill som man faktisk må forholde seg til. Det er nok i sum mange ord jeg kom over først i spill som jeg senere har hatt bruk for ellers også, og jeg tror den totale eksponeringen i ung alder har mye å si. Her var spill en faktor for min del.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med den bollete fisken av en biff. Man merker godt at mange som ikke har hatt noen særlig erfaring med spill som har inneholdt mye engelsk, vil ofte være dårligere i engelsk etterhvert som nivået øker.

 

Personlig lærte jeg ekstremt mye av å spille Grim Fandango i ung alder. Til å begynne med forsto jeg lite av det som i det hele tatt sagt, og måtte bruke en walkthrough for å i det hele tatt komme meg videre. Den måtte også leses og forstås, noe som igjen utviklet engelskkunnskapene mine.

 

Spill er på mange måter en fantastisk måte å engasjere en person til å lære engelsk. Det er absolutt både lærerikt og morsomt, noe som er en fantastisk kombinasjon når det kommer til læring.

 

Bare ved å begynne med Pokémon, som nevnt ovenfor, så vil man få inn ganske så mange basiskunnskaper. Da det hele er tekstbasert, har man også muligheten til å sjekke hva ord betyr fortløpende. Et spill bygger interesse for å forstå. Et strålende læringsgrunnlag, rett og slett :)

 

Konklusjonen er vel egentlig ganske så enkel på akkurat dette området. Hvis du går inn for å spille et spill som foregår på engelsk, er det naturlig at evnene til både å forstå og skrive engelsk forbedres.

Lenke til kommentar

Jeg har definitivt lært litt engelsk fra spill. Spesielt ordforrådet er bedre, type ord som realm, chainmail og ogre, som ikke alltid er så brukbare i den virkelige verden, men greit å kunne uansett. Men det som virkelig har forbedret mine engelskkunskaper er bøker. Jeg begynte tidlig å lese bøker på engelsk og resultatet av det er at jeg ikke har lært en eneste liten ting i engelsktimene i 9-10. klasse på ungdomsskolen og på tre år med engelsk på videregående, som jeg ikke kunne fra før (med unntak av ett og annet ord). Jeg hører automatisk om en setning er korrekt eller ikke, noe som gjorde at jeg aldri trengte å pugge gramatikkreglene. Baksiden er at om noen spør meg hva pluskvamperfektum (eller noe tilsvarende på engelsk) er, så kan jeg ikke gi et godt svar laugh.gif

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Jeg har definitivt fått forbedret engelsk kunnskapene mine via både film og spill. Jeg begynte tidlig å interesere meg for engelsk, mye pågrunn av spill og at jeg så mye engelsk film med faren min. Det er ikke rart det er så mange nordmenn som er totalt ubrukelige i engelsk når engelsk kunskapen til lærerne er på linje med en elev som nettop har startet engelsk faget på skolen. Det at det er så mange norske ungdommer som faktisk har så store problemer med både lesing av engelsk og utale av engelsk er rett og slett skammelig. Jeg har kun hatt EN engelsk lærer opp igjennom årene som faktisk kunne snakke korrekt engelsk og kunne lett blitt tatt for å være britisk, alle de andre engelsk lærerne jeg har hatt har vært helt forferdelig dårlig. Jeg hadde blant annet en engelsk lærer som klarte å påstå at “Den var veldig dyr.” blir oversatt til “That was very animal.”, men nå skal det sies at denne læreren var litt spesiell da han ga meg annmerkning fordi jeg ikke hadde noen annmerkninger og jeg kunne ikke få 6 i engelsk fordi da så alle de andre så forferdelig dårlig ut.

 

Jeg vil nå skryte på meg at jeg både snakker og skriver mye bedre engelsk enn de fleste engelsk lærere, da riktignok med en amerikansk aksent. Jeg er definitivt sikker på at min hobby med å spille spill har hatt en veldig stor innvirkning på mine engelsk kunnskaper, ettersom jeg er så godt som selvlært pågrunn av de tidligere nevnte ubrukelige engelsk lærerene. For meg har det gått så langt at jeg foretrekker å bruke engelsk over norsk og jeg tenker som oftest på engelsk, norsken derimot er jeg ikke nødvendigvis noe mester i akkurat.

 

Beklager for litt stor og uoversiktelig tekst, hehe.

-TJ

Endret av xxTJxx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette vil variere mykje alt etter kva spel du speler.

Det er også fleire forutsettninger som må på plass. For det fyrste må du kunne ein del engelsk slik at du har eit grunnlag. Deretter må du finne eit spel som engasjerer deg nok til at du vil fortsette med å spele det, og til slutt må spelet ha eit godt engelsk språk.

 

Eg ser at fleire her har nemt Pokemon. Pokemon er eit spel som bruker veldig enkel engelsk, på denne måten er det lett å plukke opp nye ord. Men det forekommer også ein del språklige feil i Pokemon (som med mange andre Japanske spel).

 

Dei beste spela å spele for å lære språk er rollespel eller liknande historiedrevne spel. Reine action eller bilspel gir som regel svært dårlig språklig uttelling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har definitivt blitt bedre i engelsk av å spille, da jeg har spilt aktivt i klaner med folk fra forskjellige nasjoner -- der eneste kommunikasjonsmulighet var engelsk, både skriftlig på IRC og muntlig på VT/TS.

 

edit: Ser folk snakker mye om WoW og hvordan det har hjulpet. Men spiller du FPS-spill (ET i mitt tilfelle, men også CoD, BF, CS o.l.) profesjonelt lærer du minst like mye, gitt at du er i klan med folk fra forskjellige nasjoner. :)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Etter å ha spilt Runescape i en del år nå, så vil jeg kunne si at mine engelske skritlige ferdigheter har forbedret seg betraktelig siden jeg startet å spille. Begynte vel i 5-6. klasse, og bare etter et par år merket jeg at ordforrådet og skrivemåten min hadde blitt forbedret.

 

En kamerat av meg som også spiller dette spillet klarte f.eks å huske et bestemt ord (wig) på en gloseprøve hovedsakelig fordi han hadde gjort noe på spillet som inkluderte denne gjenstanden. Bare et lite eksempel på hva det kan være godt for :)

Lenke til kommentar

Sønnen har helt klart blitt en kløpper i muntlig engelsk takket være spill. Tidligere var hans muntlige nivå dårlig, men etter at han begynte å spille world of warcraft, så har hans muntlige engelsk blitt VELDIG bra. Dette takket være at han spilte sammen med endel engelsk'menn' og pratet via ventrilo. Senere ble han teammate med en engelskmann i arena og han benyttet anledningen til å spørre og lære seg ekstra mye der.

 

Det var forresten også en greker som lærte seg godt norsk kun via å spørre skriftlig i starten, for så etterhvert prøve seg muntlig. Det endte opp med at grekeren kom til norge og studerte her - pratet nesten helt perfekt når han kom hit, takket være spillet og kommunikasjonen der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten tvil at min WoW karriere har hatt noe å si for engelsken min. Hadde det ikke vært for den så føler jeg at jeg hadde ligget laaaangt bak. Bli "tvingt" til å snakke engelsk med guildies/folk du raider med og lignende er det som er trikset, nesten som å dra en tur til England og snakke mye med engelskmenn ;)

Lenke til kommentar

World of Warcraft er nok spillet som i desidert størst grad har påvirket mitt nivå i Engelsk, men spill som Oblivion, Warcraft 3 og Diablo 2 har nok også gjort sin del. Jeg vil tro at alle engelske rollespill (og spesielt MMORPG) vil hjelpe betraktelig på engelskkunnskapene til de som spiller dem. ;)

Lenke til kommentar

Uten tvil at min WoW karriere har hatt noe å si for engelsken min. Hadde det ikke vært for den så føler jeg at jeg hadde ligget laaaangt bak. Bli "tvingt" til å snakke engelsk med guildies/folk du raider med og lignende er det som er trikset, nesten som å dra en tur til England og snakke mye med engelskmenn ;)

Tvunget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...