Gå til innhold

AMD Not Competing with Intel Anymore, Goes Mobile

N o r e n g

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har jo en lang historie med å skyte seg selv i foten. Og alt det tullet med å bytte CEO så ofte er bare BS! Man kan ikke forandre et slikt selskaps fokus på en femmer, og med hver nye CEO så kommer det plutselig nye strategier og omprioriteringer, som igjen fører til at ansatte blir usikre og\eller får sparken. Jeg har dessuten NULL tro på en CEO som kommer utenfra i en bransje som er ekstremt konkurranseutsatt, samt har et skyhøyt teknologisk tempo.

Jeg begynner å lure på hva dem driver med hos AMD ...

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD har jo en lang historie med å skyte seg selv i foten. Og alt det tullet med å bytte CEO så ofte er bare BS! Man kan ikke forandre et slikt selskaps fokus på en femmer, og med hver nye CEO så kommer det plutselig nye strategier og omprioriteringer, som igjen fører til at ansatte blir usikre og\eller får sparken. Jeg har dessuten NULL tro på en CEO som kommer utenfra i en bransje som er ekstremt konkurranseutsatt, samt har et skyhøyt teknologisk tempo.

Jeg begynner å lure på hva dem driver med hos AMD ...

Dirk Meyer satt fra 2008 til 2011, under ham lanserte ikke AMD en eneste ny prosessorarkitektur. Phenom II ble utviklet mens Hector Ruiz var CEO, under ham ble Athlon. At Dirk Meyer gikk av i januar i år tydet jo på at ting ikke så bra heller, men hvorfor de ikke lanserte en Phenom III med åtte av de forbedrede kjernene i Llano på 32nm skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Dirk Meyer satt fra 2008 til 2011, under ham lanserte ikke AMD en eneste ny prosessorarkitektur. Phenom II ble utviklet mens Hector Ruiz var CEO, under ham ble Athlon. At Dirk Meyer gikk av i januar i år tydet jo på at ting ikke så bra heller, men hvorfor de ikke lanserte en Phenom III med åtte av de forbedrede kjernene i Llano på 32nm skjønner jeg ikke.

Du er klar over hvor lang tid det tar å utvikle en ny arkitektur? Sandy Bridge ble startet i 2005. Bulldozer har vært under utvikling i mange år. Grunnen til at Dirk Meyer gikk av var pga. "manglende fokus på det mobile segmentet", ikke fordi han ikke klekket ut en ny arkitektur over noen måneder. Kan også nevne at Dirk Meyer ledet teamet som utviklet Athlon.

Intel, AMD, nVidia, IBM og Apple (med Steve Jobs) har alle CEO`er som har vært i selskapet i flere tiår (Dette er kun de selskapene som falt meg inn mens jeg skrev dette). Denne bransjen stiller enorme krav til at hver eneste beslutning som blir tatt er mer eller mindre riktig, så at de ledende selskapene har erfarne folk i toppen er bare naturlig.

Når det gjelder Phenom 2 med 8 kjerner og 8mb L3 cache, så finnes det jo slikt for servere med Opteron. Husker ikke hvor mye L3 cache disse har, men man får ihvertfall opptil 12 kjerner. Problemet er at brikken blir stor og klokkefrekvensen lav. Folk som er interessert i så mange kjerner er nettopp folk som er i målgruppa for Opteron. Folk hos Intel har sagt at det blir ingen 8-kjerners Sandy Bridge for desktop fordi klokkefrekvensen blir for lav til at det er interessant for denne målgruppa. Det er ikke mye programvare for dekstop som utnytter 8 kjerner godt.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 2
Lenke til kommentar

uh oh... om dette stemmer i den grad som det anntydes i den artikkelen så er det ille for oss alle. Det vil da være i praksis ingen konkurranse på tradisjonelle PC CPUer. Det kan kun slå ut negativt på alle måter :(

Jeg lurer på hvordan konkurransetilsynene (og tilsvarende) rundt om kring vil se på denne utviklingen... Det er vel nesten uhørt å ha en så stor multimilliard-bransje der man har totalmonopol - når man ikke snakker om lovfestede ting som vinmonopolet her i Norge f.eks. Har verden rett og slett RÅD til å la Intel hvile på lauvbærene og ta seg betalt så mye som de vil? CPUer vil det jo uansett være behov for i meget stor grad i lang tid fremover. Kanskje det kan bli snakk om noen slags form for tvangsoppdeling av selskapet eller noe sånt? Jeg kan ikke nok om lover og regler rundt slike ting.

-Stigma

Lenke til kommentar

Faktisk så lurer jeg på hvordan:

AMD A8-3870K og A6-3670K vil bli, vet ikke om disse kan erstatte bulldozeren akkurat, men muligens det bli så kraftig at den kan erstatte tidligere APU som selges i dag.

Spessielt skjermkort at på hovedkort delen kan disse erstatte Asus Radeon HD 6670 1GB tilsvarende skjermkort.

Nå er jo det ikke dårlig, men fremdeles er det nok noe unna spillpc i dag, selv om det meste andre kan gå ganske greit videoredigering i HD, filmavspilling i full HD etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...