Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.


Anbefalte innlegg

Jeg ser et hull i systemet her, jeg:

 

La oss si at konklusjonen er som de sier: at Breivik er utilregnelig. Hvor vanskelig er det da å oppføre seg "normalt" og vise at han er tilregnelig og kan komme ut? Lovene og reglene er jo slik, sånn som jeg forstår det?

 

Vi kan vel ikke utelukke at det kan være en del av planen hans, som han har brukt ni år på å forme?

 

Er jeg helt på jorde her eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk en skandale at mannen har fått denne diagnosen. Hvordan de har kommet frem til dette resultatet er veldig spesielt. Han lider nok av en personlighetsforstyrrelse, men å dra det så langt å påstå at mannen er paranoid schizofren, kjøper jeg ikke.

 

Hvordan kan egentlig noen av oss si noe på diagnosen?? Har du vært med på de psykiatriske avhørene og kartleggingen? Hvem tror du egentlig har mest kompetanse til å vurdere dette av deg/oss og erfarne rettspsykiatere??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan dere slutte å blande inn politikk i dette? Like irriterende for oss på venstresiden å bli satt i bås på at vi nå kommer til å kalle høyresiden for psykisk syke og at vi knebler ytringsfriheten.

 

Man kan være mot innvandring så mye man vil, jeg er uenig - men man er da faen meg ikke psykisk syk for det. Ser du derimot deg selv som en frelser med "license to kill" og fremtidig hersker av Norge, DA er du psykisk syk.

 

Dette var en presskonferanse på hvorvidt han var utilregnelig eller ikke, det har ingenting med politikk å gjøre.

Endret av Zodihax
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Burde ikke en psykotisk person avsløre seg selv eller få en forverret tilstand i løpet av 9 år? Andre må vel da ha merket noe til det?

Ja, kanskje burde man ha merket det. Men så trakk jo Breivik seg vekk fra omverdenen og.

 

En slik handling er for krevende å planlegge for de fleste, men en psykotisk person klarer det? Å bygge en så komplisert bombe skal ha vært gjort av en utilregnelig person?

 

Dette er for dumt!

Psykotisk er ikke enbetyndende med dum og klønete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel igrunn innlysende at Breivik har seriøse issues. Men saken er vel at han bare er VELDIG annerledes. Litt foruroligende at fagfolk, som kommer fra sin nisje, skal kunne definere om folk er "syk". Men her ligger selvsagt en problematisering av definisjonen "syk". Generelt sagt er jo merkelappen "syk" ofte gitt av andre som ikke evner, eller vil evne, å forstå andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, så Anders Behring Breivik har utviklet psykotisk schizofreni - hvorfor? Jeg synes det mest opplagte er at det er den ytterste konsekvens av vårt venstrevridde samfunn og mediestyre. Er du ikke sosialdemokrat vil du føle følgende: ikke bli du hørt, du blir latterliggjort, du føler en overveldende følelse av oppgitthet og frustrasjon for at du ikke får gjort noe med et problem DU ser på som "det eneste rette", du føler deg alene.... the list goes on.

 

Ellers får jeg litt avsmak av dommen. Nå kommer dette til å brukes enda mer i propagandakjøret mot høyresiden. Er du mot flerkultur er du psykisk sjuk. Flott.

Så du følte deg truffet?

 

Men er jo noe i det, -eneste som skiller ABB fra andre med mye av samme tankegodset, er at disse ikke har begått noen ugjerning

Lenke til kommentar

Kan dere slutte å blande inn politikk i dette? Like irriterende for oss på venstresiden å bli satt i bås på at vi nå kommer til å kalle høyresiden for psykisk syke og at vi knebler ytringsfriheten.

 

Man kan være mot innvandring så mye du vil, jeg er uenig - men man er da faen meg ikke psykisk syk for det. Ser du derimot deg selv som en frelser med "license to kill" og fremtidig hersker av Norge, DA er du psykisk syk.

 

 

AMEN! Jeg vil ha meg frabedt i å bli tillagt meningen at alle til høyre for meg er syke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke "psykonomene" helt har styr på sine egne diagnoser lenger. De har jo etablert så mange at de ikke klarer å vite hva som er hva. Alt er basert på skjønn og ikke vitenskap.

 

Burde ikke en psykotisk person avsløre seg selv eller få en forverret tilstand i løpet av 9 år? Andre må vel da ha merket noe til det?

 

En slik handling er for krevende å planlegge for de fleste, men en psykotisk person klarer det? Å bygge en så komplisert bombe skal ha vært gjort av en utilregnelig person?

 

Dette er for dumt!

 

Så lenge "alle" trur at ein person må sjå ut som dette for å vere utilrekneleg, er det eigentleg ikkje noko poeng i å diskutere.

cartoon_crazy_person_in_a_straight_jacket.jpg

(ignorer tvangstrøya, det er fjeset eg siktar til)

 

Jeg tror ikke "psykonomene" helt har styr på sine egne diagnoser lenger. De har jo etablert så mange at de ikke klarer å vite hva som er hva. Alt er basert på skjønn og ikke vitenskap.

 

...

 

Dette er for dumt!

 

Den siste linja er ein konkret påstand om arbeidet dei sakkyndige har gjort, og ut frå resten av innlegget har arbeidet ikkje grunnlag i vitskapen. Kva for vitskap er denne påstanden basert på?

Endret av enixitan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et sitat fra VG, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016366

Dersom det er stor fare for gjentakelse og behov for vern av samfunnet, åpner loven for å plassere vedkommende i fengsel etter sykehusbehandlingen.

 

Hvis det er stor fare for gjentagelse, må vel det enten bety at han ikke er blitt frisk etter sykehusbehandlingen, eller at han var tilregnelig i første omgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ellers får jeg litt avsmak av dommen. Nå kommer dette til å brukes enda mer i propagandakjøret mot høyresiden. Er du mot flerkultur er du psykisk sjuk. Flott.

 

Takk! Tenker i de samme baner. Det blir neste "tabu" å stemme FRP etter dette..

 

Hvorfor det? det blir ikke sagt noe om synet på invandring i konklusjonen, kun handlingene han har utført og vrangforestillinger om lederskap, liv og død osv.

 

Det jeg mener med tabu er ikke utifra konklusjonen til de sakkyndige. Det går på det at ABB har vært medlem av FRP tidligere(undomsparti). Og AP får ufattelig mye sympati stemmer på meningsmålingene. Det er det overhodet ingen tvil om.

Mange er kritiske til FRP etter 22 juli, pga. deres syn på innvandrings politikk. Det blir trekt paralleller.

 

Disse paralellene må befolkningen selv stå til svar for, og ikke den psykiske diagnosen til gjerningsmannen. Jeg står nærmere AP enn jeg gjør FRP politisk, men jeg klarer helt klart å se forskjellen på ABB og en som stemmer FRP. Det er som sagt stor forskjell på å være i mot invandringspolitikken vi fører i landet nå, til at du tar livet av nesten 80 uskyldige mennesker for å promotere synet ditt.

 

Jeg er sikker på at en følge av denne diagnosen vil være positiv for de som ikke deler likt syn med dagens politikere, fordi fokuset vil nå rettes mot det psykiske og ikke politiske. Det vil bli klart at invandringspolitikken bare var en "unskyldning" ABB trengte for å få leve ut seg selv.

 

Det han vil er at folk skal se opp til han, at han skal bli respektert, han vil at folk skal se han som den personen han fremstiller seg som i manifestet, og ikke den 32-år gamle taperen som ikke har utdanning, bodde hjemme, var utskuddet osv. Selvrealisering. Over tid har han stengt seg selv inne, lest og tolket det han ville tolket i takt med at psyken har utviklet sykdommen.

 

Hvem husker Theodore Kaczynski for motiv og hvem husker han for handlingene?

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del i manifestet og han utroper ikke seg selv til noen fremtidig leder. Det er mer ment som en motstandsbevegelse det som han kaller Knights Templar. Han var jo frimurer, og de har jo også mange rare utmerkelser.

De som har skrevet rapporten har heldigvis forholdt seg til Breivik som person i lengre samtaler, og har da mye mer grunnlag enn kun et manifest han selv har skrevet.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en del i manifestet og han utroper ikke seg selv til noen fremtidig leder. Det er mer ment som en motstandsbevegelse det som han kaller Knights Templar. Han var jo frimurer, og de har jo også mange rare utmerkelser.

 

Han utroper seg selv som et klart alternativ om det skal være en leder i følge han selv i manifestet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke "psykonomene" helt har styr på sine egne diagnoser lenger. De har jo etablert så mange at de ikke klarer å vite hva som er hva. Alt er basert på skjønn og ikke vitenskap.

 

Burde ikke en psykotisk person avsløre seg selv eller få en forverret tilstand i løpet av 9 år? Andre må vel da ha merket noe til det?

Hvordan skulle noen har merket det? ABB's deltakelse på nett og møter med likesinnede og deres budskap utad, har jo omgitt oss hele tiden senere årene. Men samfunnet har sovet og ikke skjønt konsekvensene, før nå.

Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke helt problemet med at han har blitt dømt som utilregnelig. Forskjellen er ikke stor. Sperret inne på et sykehus frem til han er " friskmeldt" for å så sone videre i fengsel resten av livet er jo nøyaktig det som vil skje med han. Selvsagt er han jo en fare for samfunnet, og vil gjenta handlingene om han kommer ut igjen "friskmeldt"

 

Jeg vil gjerne se kilder fra deg på at han kan overføres til fengsel etter tvungen psykisk helsevern.

 

Strl. §44 slår klart fast at psykose på gjerningsøyeblikket er straffrihetsgrunn.

 

Ser ut til at jeg har blitt påvirket av feilinformasjon som jeg fant i en artikkel på vg hvor det sto nettopp det jeg nevnte. Takk for at du oppklarte misforståelsen! Nå som lovverket er på plass, er jeg langt mer skeptisk til dommen til de sakkyndige. Ser for meg at den terrormistenkte ikke akkurat har mye å hente utenfor sykehusets vegger og istedenfor lever livet ved å spille syk resten av livet. Kommer han ut er han nok død på flekken.

 

EDIT: Fant igjen det jeg nevnte i vg artikkelen og som jeg tydeligs har misforstått:

 

Dersom Breivik blir erklært frisk etter behandlingen på sykehus vil han enten slippes ut i samfunnet eller overføres til ordinær fengselsstraff. Dersom det er stor fare for gjentakelse og behov for vern av samfunnet, åpner loven for å plassere vedkommende i fengsel etter sykehusbehandlingen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016466

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Det er klart man må være psykisk syk for å kunne begå slike handlinger, jeg skjønner ikke helt at det var en så stor overraskelse. Det er ingen grunn til ikke å stole på denne konklusjonen fra kyndige mennesker med lang utdanning. Med mindre du har studert breivik selv, og har flere års utdanning og erfaring, gjør det deg ikke kvalifisert til å uttale deg om saken.

 

Det er klart det er lett å bli frustrert, å tro at han på noen måte slipper "billig unna", men faktum er at, selv om han må gjennomgå behandling, vil han aldri slippe ut skulle han vise tegn på å bli friskere.

 

http://www.dagbladet.no/2011/11/29/nyheter/anders_behring_breivik/ellen_holager_andenes/19212011/

 

"Straffen blir tvunget psykisk helsevern, som skal vurderes hvert tredje år, men han vil ikke slippe ut om han skulle vurderes som friskere - da vil han bli overført til en anstalt, sier bistandsadvokat Christian Lundin."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lest en del i manifestet og han utroper ikke seg selv til noen fremtidig leder. Det er mer ment som en motstandsbevegelse det som han kaller Knights Templar. Han var jo frimurer, og de har jo også mange rare utmerkelser.

 

I motsetning til random folk på internett har rettspsykiatrerne hatt grundige avhør/intervjuer og foretatt observasjoner av ham, og ikke bare lest gjennom et manifest..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har lest en del i manifestet og han utroper ikke seg selv til noen fremtidig leder. Det er mer ment som en motstandsbevegelse det som han kaller Knights Templar. Han var jo frimurer, og de har jo også mange rare utmerkelser.

De som har skrevet rapporten har heldigvis forholdt seg til Breivik som person i lengre samtaler, og har da mye mer grunnlag enn kun et manifest han selv har skrevet.

 

Det har de nok, men politiet har jo beskrevet ham som logisk og konsistent i alle de lange avhørene. Er en psykotisk person virkelig så normal?

 

Det blir litt vanskelig å bevise at man selv ikke er psykotisk om dette blir normen framover.

 

Shutter Island...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...