bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/--Oppsiktsvekkende-helomvending-6816248.html#.T5rsj9XAU_g Einar Kringlen, en av av de mest anerkjente professorene innen rettspsykiatri, mener at Anders Behring Breivik er tilregnelig. Det er oppsiktisvekkende, mener Aftenpostens politiske redaktør. Einar Kringlen, professor i psykiatri, har snudd i spørsmålet om Anders Behring Breivik er tilregnelig. – Anders Behring Breivik viser ingen tegn til psykose i retten og må erklæres tilregnelig, sier Kringlen til Dag og Tid. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Tror det er millioner av grunner til å le, eller å se humoren i noe grusomt. Det er mange grunner til å le, og det trenger ikke ha noe med humor å gjøre. Det er ikke uvanlig å le hvis man er nervøs, angstfull, forvirret, flau, alarmert eller opplever noen andre former for ubehag. Latter har forskjellige beroligende effekter i hjernen, og muligens kan det brukes for å skru ned den fysiologiske aktiveringen slik at man får mer kontroll over seg selv i en vanskelig situasjon. 100% menneskelig. Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Hva er forskjell på en som breivik og en jihad spør jeg bare... lås dem inn hele gjengen , ingen grunn til å hate medmennesker uansett kultur eller religion, respekter hverandre! dvs respekter kulturen der du nordmann ferierer/flytter og det samme gjelder de som kommer hit, er ikke værre! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 – Anders Behring Breivik viser ingen tegn til psykose i retten og må erklæres tilregnelig, sier Kringlen til Dag og Tid. Hvis dét er kriteriet Kringlen har brukt bør han pensjonere seg. Spørsmålet er om Breivik på handlingstiden var psykotisk eller bevisstløs. Om han er det i retten er i høyden et spørsmål om hvorvidt han er "fit for trial", altså om det kan føres rettssak mot ham. Lenke til kommentar
Trollface Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det jeg stusser over i hele denne tilregnelighetssuppa er at hvis han hadde vært "Paranoid schizofren" så hadde han ikke klart å endre oppførselen sin på den måten under hele rettsaken. Flere eksperter mener jo også det at hvis den første diagnosen stemte ville man helt klart sett tegn på det under rettsaken. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 Hva er forskjell på en som breivik og en jihad spør jeg bare... lås dem inn hele gjengen , ingen grunn til å hate medmennesker uansett kultur eller religion, respekter hverandre! dvs respekter kulturen der du nordmann ferierer/flytter og det samme gjelder de som kommer hit, er ikke værre! Hva er forskjellen på Breivik og en hellig krig? Vel, den ene er en person og den andre er et konsept. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 2. mai 2012 Del Skrevet 2. mai 2012 (endret) Det er viktig å forstå en ting her, at symptomene for schizofreni ikke har noen ting med handlingene fra utøya å gjøre. Man må være lynskarp her for å forstå. Om du ser på en hvilken som helst schizofren i landet her, så ser du at de har blitt diagnostisert uten med voldelig bakgrunn. Så det jeg vil frem til her, om breivik hadde blitt analysert av eksperter før angrepet, ville nok utfallet blitt annerledes enn den er i dag. Det merkverdige her er at handlingene han gjorde ikke er relevante i konklusjonen for en slik diagnose, men likevel er rapporten overveiende streng med han. Det er noe som skurrer der. Endret 2. mai 2012 av LonelyMan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) – Anders Behring Breivik viser ingen tegn til psykose i retten og må erklæres tilregnelig, sier Kringlen til Dag og Tid. Hvis dét er kriteriet Kringlen har brukt bør han pensjonere seg. Spørsmålet er om Breivik på handlingstiden var psykotisk eller bevisstløs. Om han er det i retten er i høyden et spørsmål om hvorvidt han er "fit for trial", altså om det kan føres rettssak mot ham. Men han forbereder aksjonen i 9 år og er kun psykotisk i gjerningsøyeblikket? Dette er min personlige høyttenking (spekulasjon om du foretrekker det) siden jeg ikke er psykiater eller psykolog: Det blir vel for drøyt for noen på beste Oslo vestkant at en av deres ungdommer kunne planlegge å utføre dette uten å være syk. Endret 4. mai 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Det blir vel for drøyt for noen på beste Oslo vestkant at en av deres ungdommer kunne planlegge å utføre dette uten å være syk. Jeg er ikke i fra Oslo vest! Men mener du at normale mennesker skyter barn med 1 stoppskudd, for så å henrette de med 2 hodeskudd på meget kort avstand etterpå.. er normal i hodet?? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jeg er ikke i fra Oslo vest! Men mener du at normale mennesker skyter barn med 1 stoppskudd, for så å henrette de med 2 hodeskudd på meget kort avstand etterpå.. er normal i hodet?? Dette handler om tilregnelighet, ikke normalitet. Men han forbereder aksjonen i 9 år og er kun psykotisk i gjerningsøyeblikket? Ikke "kun psykotisk i gjerningsøyeblikket". Psykotisk i gjerningsøyeblikket. Dessuten er det som kjent to motstridende rapporter her. Endret 4. mai 2012 av Kakofoni Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Det blir vel for drøyt for noen på beste Oslo vestkant at en av deres ungdommer kunne planlegge å utføre dette uten å være syk. Jeg er ikke i fra Oslo vest! Men mener du at normale mennesker skyter barn med 1 stoppskudd, for så å henrette de med 2 hodeskudd på meget kort avstand etterpå.. er normal i hodet?? Men er han et produkt av arv og miljø, er det vel aktuelt å analysere miljøet der han vokste opp. Han vokste ikke opp i noe vakum. Endret 4. mai 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Men han forbereder aksjonen i 9 år og er kun psykotisk i gjerningsøyeblikket? Det er ikke straffbart å forberede en straffbar handling (med visse unntak). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Jeg tror terrorisme er et av unntakene. Det samme gjelder vel grov økonomisk kriminalitet og konspirasjon... Lenke til kommentar
blinc Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 ingen grunn til å hate medmennesker uansett kultur eller religion, respekter hverandre! Folk begynner å hate andre hvis de selv får liten makt og innflytelse i samfunnet. Undertrykte grupper vil gjøre opprør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Hunden vår er utilregnelig når han rapper maten på bordet Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg mener bestemt at ABB er en meget farlig, beregnende narsistisk sosiopat, helt blottet for empati. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg mener bestemt at ABB er en meget farlig, beregnende narsistisk sosiopat, helt blottet for empati. Masse flotte ord gitt.. men har du belegg for å vite hva du sier her..? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg tror alle som har fulgt med på rettsaken har det. Vel nok er jeg ikke psykiater, men ved hjelp av kommentarer fra de som er det og diverse andre er jeg blitt helt enig. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Farlig og beregnende er han åpenbart, meget mulig også narsisistisk og med empati-problemer (og kanskje mer til). Men feilen mange gjør, er å tro at disse lidelsene er det samme som strafferettslig utilregnelighet. Det stemmer altså ikke. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Nei, det er jeg klar over. Det det definitivt gjør er å sikre at han ikke slipper ut etter 21 år. Ei heller 42 eller 84, med mindre han går gjennom kraftige forandringer i personlighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå