Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/--Oppsiktsvekkende-helomvending-6816248.html#.T5rsj9XAU_g

Einar Kringlen, en av av de mest anerkjente professorene innen rettspsykiatri, mener at Anders Behring Breivik er tilregnelig. Det er oppsiktisvekkende, mener Aftenpostens politiske redaktør.

Einar Kringlen, professor i psykiatri, har snudd i spørsmålet om Anders Behring Breivik er tilregnelig.

– Anders Behring Breivik viser ingen tegn til psykose i retten og må erklæres tilregnelig, sier Kringlen til Dag og Tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er millioner av grunner til å le, eller å se humoren i noe grusomt.

Det er mange grunner til å le, og det trenger ikke ha noe med humor å gjøre. Det er ikke uvanlig å le hvis man er nervøs, angstfull, forvirret, flau, alarmert eller opplever noen andre former for ubehag. Latter har forskjellige beroligende effekter i hjernen, og muligens kan det brukes for å skru ned den fysiologiske aktiveringen slik at man får mer kontroll over seg selv i en vanskelig situasjon. 100% menneskelig.

Lenke til kommentar

Hva er forskjell på en som breivik og en jihad spør jeg bare... lås dem inn hele gjengen , ingen grunn til å hate medmennesker uansett kultur eller religion, respekter hverandre! dvs respekter kulturen der du nordmann ferierer/flytter og det samme gjelder de som kommer hit, er ikke værre!

Lenke til kommentar
– Anders Behring Breivik viser ingen tegn til psykose i retten og må erklæres tilregnelig, sier Kringlen til Dag og Tid.

Hvis dét er kriteriet Kringlen har brukt bør han pensjonere seg. Spørsmålet er om Breivik på handlingstiden var psykotisk eller bevisstløs. Om han er det i retten er i høyden et spørsmål om hvorvidt han er "fit for trial", altså om det kan føres rettssak mot ham.

Lenke til kommentar

Det jeg stusser over i hele denne tilregnelighetssuppa er at hvis han hadde vært "Paranoid schizofren" så hadde han ikke klart å endre oppførselen sin på den måten under hele rettsaken. Flere eksperter mener jo også det at hvis den første diagnosen stemte ville man helt klart sett tegn på det under rettsaken.

Lenke til kommentar

Hva er forskjell på en som breivik og en jihad spør jeg bare... lås dem inn hele gjengen , ingen grunn til å hate medmennesker uansett kultur eller religion, respekter hverandre! dvs respekter kulturen der du nordmann ferierer/flytter og det samme gjelder de som kommer hit, er ikke værre!

Hva er forskjellen på Breivik og en hellig krig? Vel, den ene er en person og den andre er et konsept.

Lenke til kommentar

Det er viktig å forstå en ting her, at symptomene for schizofreni ikke har noen ting med handlingene fra utøya å gjøre. Man må være lynskarp her for å forstå. Om du ser på en hvilken som helst schizofren i landet her, så ser du at de har blitt diagnostisert uten med voldelig bakgrunn. Så det jeg vil frem til her, om breivik hadde blitt analysert av eksperter før angrepet, ville nok utfallet blitt annerledes enn den er i dag. Det merkverdige her er at handlingene han gjorde ikke er relevante i konklusjonen for en slik diagnose, men likevel er rapporten overveiende streng med han. Det er noe som skurrer der.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvis dét er kriteriet Kringlen har brukt bør han pensjonere seg. Spørsmålet er om Breivik på handlingstiden var psykotisk eller bevisstløs. Om han er det i retten er i høyden et spørsmål om hvorvidt han er "fit for trial", altså om det kan føres rettssak mot ham.

Men han forbereder aksjonen i 9 år og er kun psykotisk i gjerningsøyeblikket? :hmm:

Dette er min personlige høyttenking (spekulasjon om du foretrekker det) siden jeg ikke er psykiater eller psykolog:

Det blir vel for drøyt for noen på beste Oslo vestkant at en av deres ungdommer kunne planlegge å utføre dette uten å være syk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det blir vel for drøyt for noen på beste Oslo vestkant at en av deres ungdommer kunne planlegge å utføre dette uten å være syk.

Jeg er ikke i fra Oslo vest!

Men mener du at normale mennesker skyter barn med 1 stoppskudd, for så å henrette de med 2 hodeskudd på meget kort avstand etterpå.. er normal i hodet??

Lenke til kommentar

Men mener du at normale mennesker skyter barn med 1 stoppskudd, for så å henrette de med 2 hodeskudd på meget kort avstand etterpå.. er normal i hodet??

Dette handler om tilregnelighet, ikke normalitet.

Men han forbereder aksjonen i 9 år og er kun psykotisk i gjerningsøyeblikket?

Ikke "kun psykotisk i gjerningsøyeblikket". Psykotisk i gjerningsøyeblikket. Dessuten er det som kjent to motstridende rapporter her.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men er han et produkt av arv og miljø, er det vel aktuelt å analysere miljøet der han vokste opp. Han vokste ikke opp i noe vakum.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

ingen grunn til å hate medmennesker uansett kultur eller religion, respekter hverandre!

Folk begynner å hate andre hvis de selv får liten makt og innflytelse i samfunnet.

Undertrykte grupper vil gjøre opprør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg mener bestemt at ABB er en meget farlig, beregnende narsistisk sosiopat, helt blottet for empati.

Masse flotte ord gitt.. men har du belegg for å vite hva du sier her..? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...