Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag så jeg en overskrift i en tabloid, og nå blir det spennende da dere!

Breivik slår nemlig tilbake - HAHA, DET HADDE DISSE SÅKALTE "SAKKYNDIGE" (rofle) IKE VENTET SEIG NEJ! - og ikke nok med det, han går inngående ned i dybden og graver seg inn og redegjør for feil på feil på hver eneste side og skikkelig forklarer hva som er galt!

Haha, dette blir det et oppgjør utav ass!

Heia, heia, heia...

Lenke til kommentar

Om noen ba meg om å trekke en konklusjon etter terorismen 22/7, så må det være at Norge ikke takler en terrorist som dette, det går igjen hele veien, til og med for rettspsykiaterne var dette en for tøff opgave.

Tror dessverre vi kan si det sånn:

Breivik - Norge 3-0

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er litt mer om psykriatri og "Confirmation bias" blandt psykologer når det gjelder diagnostisering av mentale sykdommer.

Temerlin's experiment:

http://www.youtube.com/watch?v=P2h5W2PY6uo

Psykologene som diagnostiserte ABB visste hva han hadde gjordt, leste media og andre psykologers utalelse om at ABB var "gal" og "Confirmation bias" blandt psykolegene må derfor anntas. Og de har dermed bevisbyrden for å motbevise at de er påvirket av dette.

Jeg anntar allerede at dette kommer til å bli møtt med kunn hersketeknikker og "agument fra autoritet" og ingen virkelige motargumenter som ikke er logiske feilsluttninger. Slik som er blitt demonstrert gjennom hele denne tråden.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ærlig talt, hvis en psykolog som ikke bare er ferdig utdannet, men har gjort det så godt i yrkeslivet at de blir utnevnt til rettsvesenets utvalgte representant innenfor sin oppgave ikke klarer å kjenne igjen confirmation bias hos seg selv, så...

Vel la oss bare si at det ikke vil skje. Confirmation bias er psykologi 101.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alikevel viste altså Temerlin's eksperiment kraftig confirmation bias blandt profesjonelle psykologer.

Og som jeg "spådde" så komm du altså kunn med apell til autoritet... Den forrige linken du gav meg har du forresten tydeligvis ikke lest selv en gang da den ikke gav noe bevis for psykologi som vitenskap, men faktisk skrev at det var vanskelig å kunne bevise det som en vitenskap pga. den subjektive tillnærmingen. Så jeg anntar at du kunn googlet etter noe du trudde støttet ditt syn også bare linket til det uten å selv ha lest den en geng. For en jævla frekkhet å kreve at andre skal lese noe du selv ikke har giddet å lese en gang.

Man er ikke imun mot confirmation bias selv om man vet hva det er for noe....

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da vil jeg at du beviser at norske psykologer lider av confirmation bias.

Ikke nødvendig. Temerlin viste at profesjonelle psykologer lider av det og ingen ting tillsier at det er begrenset til det landet eksperimentet ble utført i.

Så ditt bevis er basert på at ANDRE psykologer, med en annen utdannelse i et annet land hvor de også har en annen praksis lider av confirmation bias. Du har ingenting om de det gjelder, eller i det hele tatt noen norske Psykologer.

I call bullshit

Lenke til kommentar

Da vil jeg at du beviser at norske psykologer lider av confirmation bias.

Ikke nødvendig. Temerlin viste at profesjonelle psykologer lider av det og ingen ting tillsier at det er begrenset til det landet eksperimentet ble utført i.

Så ditt bevis er basert på at ANDRE psykologer, med en annen utdannelse i et annet land hvor de også har en annen praksis lider av confirmation bias. Du har ingenting om de det gjelder, eller i det hele tatt noen norske Psykologer.

I call bullshit

James Randy viste at ønskekvist vannsøking ikke fungerte i Australia når han gjennomførte en rekke dobbelt blind forsøk med mange ønskekvist vannsøkere der. Betyr det han også må komme til Norge å gjøre det samme for at du skal tru at ønskekvist søking ikke fungerer for norske ønskekvistsøkere også?

Det er nokk du som er full av bullshit.

Psykologiutdanningen er ikke noe vesentlig forskjellig i Norge enn i USA eller england.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) er ikke noe vesentlig forskjellig fra the International Classification of Diseases (ICD) og begge brukes i Norge.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du, jeg gidder ikke argumentere akkurat det poenget lenger. La oss heller snu det på hodet, og late som om du har HELT korrekt.

Skal vi da ALDRI gjøre bruk av psykologer igjen fordi de lider av confirmation bias? Politimenn har også confirmation bias regner jeg med, skal de slutte å stole på sine egne sanser?

In short: hva er det du vil oppnå?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) er ikke noe vesentlig forskjellig fra the International Classification of Diseases (ICD-10) og begge brukes i Norge.

Øh, psykiatri og smittsom sykdom er vel ikke helt det samme...

Uansett er det faktisk ting fra DSM som, eh, IKKE funker på kontinentet.

Om psykolog-utdannelsen i USA skiller seg fra vår eller ei vet jeg lite om, men du kan faktisk ikke si at slik folk tenker i en kultur er overførbart på en annen.

Lenke til kommentar

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) er ikke noe vesentlig forskjellig fra the International Classification of Diseases (ICD-10) og begge brukes i Norge.

Øh, psykiatri og smittsom sykdom er vel ikke helt det samme...

Uansett er det faktisk ting fra DSM som, eh, IKKE funker på kontinentet.

Om psykolog-utdannelsen i USA skiller seg fra vår eller ei vet jeg lite om, men du kan faktisk ikke si at slik folk tenker i en kultur er overførbart på en annen.

Kapittel 5 i ICD er om psykisk sykdomm...

Kansje du burde ihvertfall prøve å sette deg litt inn i ting før du utaler deg?

Lenke til kommentar

Vet du, jeg gidder ikke argumentere akkurat det poenget lenger. La oss heller snu det på hodet, og late som om du har HELT korrekt.

Skal vi da ALDRI gjøre bruk av psykologer igjen fordi de lider av confirmation bias? Politimenn har også confirmation bias regner jeg med, skal de slutte å stole på sine egne sanser?

In short: hva er det du vil oppnå?

Nei.

Det er forskjell på å være kritisk til noe og å ville avskaffe det.

Det jeg sier er at psykologi er en VELDIG unøyaktig "vitenskap" og dermed burde den også behadles veldig kritisk. Og da er det ihvertfall dummt å stole på 2 psykologers hemmligholdte rapport som grunnlag for å ikke straffedømme en person. dermed burde enten mye fler få innsyn i og vurdere rapporten eller den burde også offentliggjøres og utsettes for offentlig kritikk (men da selvfølelig "sensurert" for å ikke utgi for mye personopplysninger)

Hva som kan gjøres for å bedre psykologi som vitenskap har jeg lite formeninger om. Men det vil vel skje gradevis av seg selv ettersom vi finner mer og mer ut om hjernen fra et biologisk og fysisk perspektiv.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke det du skrev. Du skrev:

Psykologene som diagnostiserte ABB visste hva han hadde gjordt, leste media og andre psykologers utalelse om at ABB var "gal" og "Confirmation bias" blandt psykolegene må derfor anntas

Og jeg venter fremdeles på at du skal sannsynliggjøre at vi har de to dummeste psykologene i verden her, som gikk inn til Breivik med en forhåndsavgjort konklusjon. Det er et stykke unna "det finnes en hvis prosentandel psykologer i et annet land som lider av confirmation bias".

Endret av tofagerl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...