Gjest Bruker-95147 Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Ankh skriver at han "Synes generelt ikke at ABB på noe vis utmerker seg som mer enn andre, men han har en sterk personlig overbevisning som han forfølger helt ut." Ok! Det er ikke spesiellt å dra ut til en øy å drepe seg rundt fordi man mener ungdommene på leir der er en trussel mot landet du bor i? Det er ikke spesiellt å mene at man er en kommende regent i et monarki med en stabil kongefamilie allerede på plass, med fremtidige arverekkefølge klar og alt på stell? Det er ikke spesiellt å tro at en liten organisasjon som "Knights Templar" skal overta styringen over Europa i sin helhet om kort tid? Jeg for min del synes nå kanskje at dette utmerker seg som noe spesielle overbevisninger - gjerne noe en paranoid schizofren pasient kunne mene. Tror du misforstår - ABB gikk for hva han trodde på - så hva tro "vi" på, og hva er "vi" villige til i tråd med Skjønner ikke hva du mener. Prøv med fullstendige setninger så kanskje jeg kan svare deg. Jeg mener jeg ikke misforstår. "Religiøs overbevisning" - fakta og anekdote - fornuft og følelse - osv. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Denne tråden har sklidd helt ut til tider. Det tror jeg er fordi denne saken er gull verd for alle konspirasjonsteoretikere, antigovernment-elementer og tvilere av psykologi-yrket. Det er helt naturlig at det blir en kontrovers av det da. Vi får et mindretall som hyler veldig høyt. Det at flere "utskudd" (utskudd i hermetegn med vilje. Jeg mener ikke å kalle noen her freaks eller noe, men det er mer at det strider med gjengs oppfatning.) fra flere fraksjoner nå får en sak å samle seg om gjør at de fremstår som en samlet opposisjon. Jeg tror vi har en rekke små grupperinger som samles om kritikken. Alt fra mannen i gata som synes han virket så oppegående, til "antisosialister", rasister, overvåkningsparanoide, fremmedfiendlige, folk med dårlige erfaringer fra psykiatrien et cetera, et cetera. Veldig godt saklig innlegg og meget bra observert. Det gav meg faktisk en a-ha-opplevelse (angående både mine og andre sine synspunkter). Ut i fra det jeg har lært om saken via media så har jeg betraktet ABB som en fyr uten empati og forståelse for andre mennesker enn seg selv, og ikke gal som i utilregnelig. Men når jeg tenker meg om så ligger han i gråsonen og det vil være vanskelig for meg å bedømme uten å møte ham personlig. Jeg tror kanskje det ikke bare er hans politiske ideologier og ideer for å "rense" Norge som gjorde utslaget (ift. spm. om tilregnelighet), men kanskje mer måten han f.eks. reagerer på input fra de som vurderte ham, altså evnen til å betrakte simple hverdagslige ting og gjøremål på en realistisk "normal" måte. Lenke til kommentar
freke Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 "Autumn – 2009 – Birthday party My best friend, Peters, 30th birthday. We are going to Budapest to party hard for 5 days. This is my second trip to Hungary. I really love that country and the people. Clubs in Buda are top notch. Excellent elektronika scene, among the best in the world. Hungarian girls are hot as hell, too bad I have to avoid relationships for the good of my mission. Doesn’t hurt having fun though:D I don’t think I’ve consumed this much alcohol for many years, totally awesome. My best friends, Martin, Axel, Marius and Peter went down and hooked up with another band of Norwegians we have known for some years. One of Martins best friends are Jon-Niclas, really cool guy. He’s a rather well known Norwegian comedian, together with his partner and friend Anders, and a few others. We had a lot of fun down there, the ten of us. Most of us know each other from Nissen High School in Oslo." Siden han har vært i Ungarn med Jon Niclas Rønningen, så burde vel han og andre kunne gi en beskrivelse av om han er sinnsyk? Om ingen merker noe til en påstått sykdom, er man da syk bare fordi en psykiater mener det basert på politiske utsagn? Høres det der ut som den sosiale taperen Breivik? At Even Vennelaus skulle ha så mange 'best friends'? Det er nok trolig at det er fri diktning, og at han aldri var på noen tur med disse 'vennene' sine. Vi snakker om en fyr som er en taper på alle plan; som tror han er en vinner. "We had a lot of fun down there, the ten of us". Indeed.... Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 "Autumn – 2009 – Birthday party My best friend, Peters, 30th birthday. We are going to Budapest to party hard for 5 days. This is my second trip to Hungary. I really love that country and the people. Clubs in Buda are top notch. Excellent elektronika scene, among the best in the world. Hungarian girls are hot as hell, too bad I have to avoid relationships for the good of my mission. Doesn’t hurt having fun though:D I don’t think I’ve consumed this much alcohol for many years, totally awesome. My best friends, Martin, Axel, Marius and Peter went down and hooked up with another band of Norwegians we have known for some years. One of Martins best friends are Jon-Niclas, really cool guy. He’s a rather well known Norwegian comedian, together with his partner and friend Anders, and a few others. We had a lot of fun down there, the ten of us. Most of us know each other from Nissen High School in Oslo." Siden han har vært i Ungarn med Jon Niclas Rønningen, så burde vel han og andre kunne gi en beskrivelse av om han er sinnsyk? Om ingen merker noe til en påstått sykdom, er man da syk bare fordi en psykiater mener det basert på politiske utsagn? Høres det der ut som den sosiale taperen Breivik? At Even Vennelaus skulle ha så mange 'best friends'? Det er nok trolig at det er fri diktning, og at han aldri var på noen tur med disse 'vennene' sine. Vi snakker om en fyr som er en taper på alle plan; som tror han er en vinner. "We had a lot of fun down there, the ten of us". Indeed.... Jeg har ikke hørt noe benekte dette. Har du? 1 Lenke til kommentar
freke Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg har ikke hørt noe benekte dette. Har du? Jeg har ikke sett noen bekrefte dette. Har du? Og det blir nok en stund til fantasivennene til Breivik manifisterer seg. Kan hende reisen foregikk i WoW? Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Jeg har ikke hørt noe benekte dette. Har du? Jeg har ikke sett noen bekrefte dette. Har du? Og det blir nok en stund til fantasivennene til Breivik manifisterer seg. Kan hende reisen foregikk i WoW? Du gjentar andres spørsmål for å være eplekjekk smarting. Det er på det aldersnivået, ja..... Da sier jeg takk for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Nå påpekes det av eksperter på høyre ekstremisme at de to sakkyndige har oversett at de meningene og holdningene A står for er ganske vanlige på nettet. Det er farlig å indirekte sykliggjøre dem via den rapporten de leverer. De svarer med at de ikke har vurdert As politiske holdninger og syn. Lenke til kommentar
whateverw Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Nå påpekes det av eksperter på høyre ekstremisme at de to sakkyndige har oversett at de meningene og holdningene A står for er ganske vanlige på nettet. Det er farlig å indirekte sykliggjøre dem via den rapporten de leverer. De svarer med at de ikke har vurdert As politiske holdninger og syn. Hva er det disse "ekspertene" indirekte sier da. Det er farlig å "indirekte sykeliggjøre" folk som har meninger, vet å stemple gale mennesker som gale hvis og bare hvis disse gale menneskene er gale og i tillegg "har meninger" Ergo... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Hva er det disse "ekspertene" indirekte sier da. Det er farlig å "indirekte sykeliggjøre" folk som har meninger, vet å stemple gale mennesker som gale hvis og bare hvis disse gale menneskene er gale og i tillegg "har meninger" Ergo... Jeg bare siterer i kortform. Prøv å let opp ytterligere forklaring av hva ekspertene sier på nettet. Det er sikkert referert i dagens nyheter. Andre som leser denne tråden har sikkert mer informasjon. En av dem nevnte også Hitler i forbindelse med As manifest. For øvrig mener jeg debatten på Kulturhuset i går var meget bra. Glimrende det to av AUF deltagerne sa. Kloke ungdommer. Den tredje mener som flere her i tråden at A spiller skuespill. I debatten i går ble det etterlyst en bred debatt og den er allerede i gang. Andre vil nok vurdere As politiske syn. En syk person kan jo også ha et politisk syn. Noe annet er det å sykliggjøre det synet A står for. Men jeg forstår at de to ekspertene (husker ikke navnet på dem) skiller mellom As psyke og hans politiske syn. Det siste har de som sagt ikke vurdert. Endret 2. desember 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
whateverw Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Det er godt mulig at det enten er riktig eller feil, men det har vært oppe til debatt før på nettet, og det skal bli spennende å se hva utfallet kanskje blir hvis det kommer en mulig konklusjon. Dessuten finner du litt mer info om det, her. Endret 2. desember 2011 av whateverw Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 (endret) Men jeg forstår at de to ekspertene (husker ikke navnet på dem) skiller mellom As psyke og hans politiske syn. Det siste har de som sagt ikke vurdert. Dette innlegget har blitt redigert av kgun: 28 minutter siden Når de anklager ham for ikke å kunne innta samfunnets syn i forhold til handlingene, så vil jeg si at de tar inn politikk. Han har jo selv sagt at det var fryktelig, så hva skulle han ha sagt? Leste rapportens konklusjon på TV2.no. Hele analysen er ganske tynn og virker uvitenskapelig. I tillegg så er disse to psykiaterne mer eller mindre mentor og protegé. Han er mann på 60 og har også vært hennes sjef tidligere. De burde vært mer uavhengige. Endret 2. desember 2011 av tomkjetil 1 Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Når de anklager ham for ikke å kunne innta samfunnets syn i forhold til handlingene, så vil jeg si at de tar inn politikk. Han har jo selv sagt at det var fryktelig, så hva skulle han ha sagt? samfunnets syn betyr vel at du og jeg ikke går rundt og tror at vi er utvalgt til ditt eller datt uten i det hele tatt å ha input fra noen andre. Leste rapportens konklusjon på TV2.no. Hele analysen er ganske tynn og virker uvitenskapelig. I tillegg så er disse to psykiaterne mer eller mindre mentor og protegé. Han er mann på 60 og har også vært hennes sjef tidligere. De burde vært mer uavhengige. rapporten er på 240 sider. Konklusjonen skal kortfattet summere opp resultatet. Jeg er positiv til at disse har samarbeidet før, og det er jo nå 7 uavhengige som skal gå gjennom rapporten for å godkjenne den. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Sitert fra aftenposten.no: Breivik fikk 2 av 100 mulige poeng i psykiatrisk test - Med en GAF S-score på to er du ikke stand til å foreta seg noe som helst. Det representerer en vegeterende tilstand - Under 10 er du sterkt pleietrengende, og må mest sannsynlig serveres mat, vaskes og kles på. Du er ikke stand til å redegjøre for deg. Likevel er det et ubestridelig faktum at ABB ikke bare greide å kle på seg selv, men gjøre de grundige forberedelsene som kreves for å lage en gjødselbombe, pluss en masse annet. Han kan også ikke bare redegjøre for seg, men forklare etterforskerne i detalj hvordan forberedelsene og utførelsen av terroraksjonen foregikk. Er det noen av dere her som vil argumentere for at ABB var i en vegeterende tilstand? Hvem var det i så fall som tok på ABB skoene den 22.juli, hvem kledde på ham politiuniformen? Hvem kjørte bilen for ham, hvem tente lunta, osv osv osv? 3 Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Var det nødvendig å ikke lage sin egen mat og ikke vaske sine egne klær og ikke tjene egne penger og leve på sin mor mens han spiller world of warcraft og planlegger å drepe mennesker? Jeg lager heller ikke min egen mat, og vasker ikke mine egne klær, og lever på foreldrene mine, selv om jeg er gammel nok til ikke å gjøre det. Dette er ganske normalt, også for mennesker som egentlig er fullt it stand til å ta vare på seg selv. Jeg bruker tiden min til å studere, Breivik brukte tiden sin til å planlegge et svært "vellykket" terrorangrep. 4 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Sitert fra aftenposten.no: Breivik fikk 2 av 100 mulige poeng i psykiatrisk test - Med en GAF S-score på to er du ikke stand til å foreta seg noe som helst. Det representerer en vegeterende tilstand - Under 10 er du sterkt pleietrengende, og må mest sannsynlig serveres mat, vaskes og kles på. Du er ikke stand til å redegjøre for deg. Likevel er det et ubestridelig faktum at ABB ikke bare greide å kle på seg selv, men gjøre de grundige forberedelsene som kreves for å lage en gjødselbombe, pluss en masse annet. Han kan også ikke bare redegjøre for seg, men forklare etterforskerne i detalj hvordan forberedelsene og utførelsen av terroraksjonen foregikk. Er det noen av dere her som vil argumentere for at ABB var i en vegeterende tilstand? Hvem var det i så fall som tok på ABB skoene den 22.juli, hvem kledde på ham politiuniformen? Hvem kjørte bilen for ham, hvem tente lunta, osv osv osv? Noen ganger betyr ikke tall det samme. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Forskere reagerer på vurderingen av Breivik, men de tenkte ikke på at de bare kan ringe til tofagerl, så kan han opplyse dem om at tall noen ganger ikke betyr det samme. Dermed hadde jo hele problemet vært løst. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Forskere reagerer på vurderingen av Breivik, men de tenkte ikke på at de bare kan ringe til tofagerl, så kan han opplyse dem om at tall noen ganger ikke betyr det samme. Dermed hadde jo hele problemet vært løst. Sukk... VANLIGVIS har folk med slik score andre problemer enn Breivik. Det betyr ikke at tallet NØDVENDIGVIS BETYR at det er slik. Det er en gjennomsnittscore. Han scoret sikkert uvanlig høyt på noe, og uvanlig lavt på andre ting. Men la oss heller bare gå til personangrep her i tråden i stedet for å tenke litt uavhengig, det er jo LANGT mer produktivt. Lenke til kommentar
whateverw Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg synes bare det er mye mas å måtte gå inn på profilen for å legge til løk-for-løk, når man bare kunne hatt en hurtig-knapp heller. Tror også det hadde hevet nivået her inne, om alle bare ignorerte dere-vet-hvem. 1 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Forskere reagerer på vurderingen av Breivik, men de tenkte ikke på at de bare kan ringe til tofagerl, så kan han opplyse dem om at tall noen ganger ikke betyr det samme. Dermed hadde jo hele problemet vært løst. Sukk... VANLIGVIS har folk med slik score andre problemer enn Breivik. Det betyr ikke at tallet NØDVENDIGVIS BETYR at det er slik. Det er en gjennomsnittscore. Han scoret sikkert uvanlig høyt på noe, og uvanlig lavt på andre ting. Men la oss heller bare gå til personangrep her i tråden i stedet for å tenke litt uavhengig, det er jo LANGT mer produktivt. Hvorfor ringer du ikke da til Svenn Torgersen, professor i klinisk psykologi, og forklarer ham hvordan det henger sammen? Han kan jo ikke ha forstått stort av fagfeltet han er professor på når du så enkelt kan forklare ham hvordan han tar feil? Du var en av dem som skrek ut om konspirasjonsteorier og stilte deg ukritisk bak rapporten, så jeg skjønner at det kan være problematisk for deg å innrømme at du trakk forhastede konklusjoner. 2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Forskere reagerer på vurderingen av Breivik, men de tenkte ikke på at de bare kan ringe til tofagerl, så kan han opplyse dem om at tall noen ganger ikke betyr det samme. Dermed hadde jo hele problemet vært løst. Sukk... VANLIGVIS har folk med slik score andre problemer enn Breivik. Det betyr ikke at tallet NØDVENDIGVIS BETYR at det er slik. Det er en gjennomsnittscore. Han scoret sikkert uvanlig høyt på noe, og uvanlig lavt på andre ting. Men la oss heller bare gå til personangrep her i tråden i stedet for å tenke litt uavhengig, det er jo LANGT mer produktivt. Hvorfor ringer du ikke da til Svenn Torgersen, professor i klinisk psykologi, og forklarer ham hvordan det henger sammen? Han kan jo ikke ha forstått stort av fagfeltet han er professor på når du så enkelt kan forklare ham hvordan han tar feil? Du var en av dem som skrek ut om konspirasjonsteorier og stilte deg ukritisk bak rapporten, så jeg skjønner at det kan være problematisk for deg å innrømme at du trakk forhastede konklusjoner. Fordi Svenn Torgersen vet dette allerede, og det vet media også - de velger bare å ignorere det for å få flere til å lese avisene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå