Gå til innhold

Anders Behring Breivik vurdert som tlilregnelig av rettspsykiatrene i runde 2.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har jeg sagt at han ikke skal fengsles? Spørsmålet er hvorfor han skal plasseres i psykiatrisk institusjon og idioterklæres med de følger det har. Du får gå tilbake i tråden og lese deg opp, og så (ikke) komme tilbake.

Mye av problemet ditt er at du har allerede gjort deg opp en mening om hva det vil si å være psykisk syk og hvordan en behandling fungerer.

At du sitter på et forum og argumenterer for en holdning som ikke er politisk korrekt gjør deg ikke psykisk syk. Dette er sunt for demokratiet og du bruker de rammene du har for å bli hørt og påvirke et dynamisk styre. Det som hadde vært sykt hadde vært om du nå sitter på forumet her og mener at alle andre enn deg er hjernevasket og den eneste måten til å få opp øynene til Ola Nordmann er å gå ut å drepe en haug med kommende politikere slik at Ola Nordmann skal være redd for å støtte denne regjeringen.

Det er ikke sykt om du mener at dagens regjering er en haug komplette idioter, at systemet ikke fungerer eller at vi går i feil rettning i dette landet. Det er sykt om du mener du er den valgte ridder til å få landet på riktig rettning, at du har en egenskap som er så mye bedre enn alle andre i hele landet at ingen skal kunne si noe på din superioritet. Du skal diktere liv og død, rett og galt utifra ditt eget verdisyn og alle må følge dette.

Det er ikke sykt om du mener at andre på forumet støtter deg i kritikken av regjeringen, men det er sykt om du mener du har en hemmelig organisasjon her på forumet der du er øverste leder og at andre forum-medlemmer står i kø for å følge ditt eksempel når du starter drepingen.

Det er ikke sykt om du mener at enkelte liker måten du skriver på eller argumenterer på fordi du får noen "pluss" på postene dine, men det er sykt om du går rundt og tror at hele diskusjon.no leser postene dine og følger skriveferdighetene dine med stor beundring. Diskusjon.no sitter og gleder seg til en ny post fra deg og det er stor jubel når du poster.

Ser du forskjellen?

• Liker 8
Lenke til kommentar

- Han føler seg utvalgt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og han hevder seg utpekt til å frelse sitt folk.

- De sakkyndige beskriver Breiviks tanker om å gjennomføre avlsprosjekter på nordmenn, og å organisere nordmenn i reservater.

- Han sier hans organisasjon - Knights Templar - vil overta makta i Europa. Han antyder seg selv som framtidig regent i Norge.

- Han karakteriserer seg selv som den mest perfekte ridder etter 2. verdenskrig.

- Han har oppgitt at han begikk henrettelsene av kjærlighet til sitt folk.[/b]

Hvis Breivik virkelig har disse meningene er det selvsagt ikke tvil om at alt ikke er som det skal.

Men her er det forholdet han skal dømmes for. Kalkulert drap på uskyldige mennesker. Er det virkelig noen som tror han ikke visste hva han gjorde? At han ikke visste at det var galt? Han har jo selv sagt at han forventer at folk kommer til å hate han. Det virker ganske klart for meg at han ikke var sinnsyk på det øyeblikket.

Og hva så om han er "syk"? Tror vi noen som helst behandling kan gjøre ham "frisk"? Så hva er poenget? Helsevern burde selvsagt være forbeholdt personer som faktisk trenger hjelp og vil ha det, og de klassiske gærningene som plutselig stikker deg med kniv. Ikke kyniske drapsmenn som planlegger i årevis. Dette er riktignok sykt, men ikke på den måten som denne dommen indikerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden skriker etter moderering.

Jepp. Dette har gått helt over styr.

Men klokka er så mye at jeg ikke orker å ta det nå. Derfor stenger jeg tråden inntil videre. Den vil bli åpnet når undertegnede eller en annen moderator har hatt tid til å se nøye på den.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hepp!

Har nå slettet ørten sider med svada, OT, persondiskusjoner og flere virtuelle slag under beltested.

Dette er siste varsel, om noen fortsetter med samme tendenser og diskusjonsteknik så er det game over, kortere eller lengre periode.

Ytterligere advarsler vil ikke bli gitt, videre forumliv henger(allerede)i tynn tråd for noen...

Mvh

Admin :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

- Han føler seg utvalgt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og han hevder seg utpekt til å frelse sitt folk.

- De sakkyndige beskriver Breiviks tanker om å gjennomføre avlsprosjekter på nordmenn, og å organisere nordmenn i reservater.

- Han sier hans organisasjon - Knights Templar - vil overta makta i Europa. Han antyder seg selv som framtidig regent i Norge.

- Han karakteriserer seg selv som den mest perfekte ridder etter 2. verdenskrig.

- Han har oppgitt at han begikk henrettelsene av kjærlighet til sitt folk.[/b]

Hvis Breivik virkelig har disse meningene er det selvsagt ikke tvil om at alt ikke er som det skal.

Men her er det forholdet han skal dømmes for. Kalkulert drap på uskyldige mennesker. Er det virkelig noen som tror han ikke visste hva han gjorde? At han ikke visste at det var galt? Han har jo selv sagt at han forventer at folk kommer til å hate han. Det virker ganske klart for meg at han ikke var sinnsyk på det øyeblikket.

Og hva så om han er "syk"? Tror vi noen som helst behandling kan gjøre ham "frisk"? Så hva er poenget? Helsevern burde selvsagt være forbeholdt personer som faktisk trenger hjelp og vil ha det, og de klassiske gærningene som plutselig stikker deg med kniv. Ikke kyniske drapsmenn som planlegger i årevis. Dette er riktignok sykt, men ikke på den måten som denne dommen indikerer.

Det er ikke nødvendig å "være på en annen planet" for å være psykotisk. ABB får diagnosen paranoid schizofreni fordi han har en forstyrret virkelighetsoppfatning, og fordi han mener Norge og han selv som person er under angrep av en fiende som ikke finnes. Han mener også han når som helst kan bli tatt av dage, og at vi driver Guantanamo-tortur i norske fengsel.

Man kan være kalkulerende, planleggende, og sånn sett "frisk" selv om man er schizofren.

Synes rapportens konklusjoner hverken er overraskende eller oppsiktsvekkende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det som kommer frem i denne artikkelen ganske klart vises hvor skrudd bilde Breivik har av omgivelsene, og ikke minst, seg selv!

- Jeg kjenner psykologi veldig godt. Jeg har studert det i flere år. Jeg har jobbet med salg, det er den beste måten, skal Breivik ha uttalt til de to overlegene.

-

Husby og Sørheim skal ha brukt mye tid på å forklare Breivik at de ikke kunne besvare slike spørsmål. De spurte også hvordan han skulle avgjøre om de snakket sant, dersom de hadde besvart spørsmålene.

- Det vet jeg allerede. Tusenvis med timer med salg har gjort meg i stand til å forutsi med 70 prosent sannsynlighet hva personen jeg snakker med, tenker på.

...

- Gjetter du, eller vet du hva andre tenker på, spurte de sakkyndige.

- Jeg vet. Det er stor forskjell på det.

Virker som han mener han er supermann på alle områder, og ikke har noen feil. Han mente også at alle i verden misunte psykiatrene jobben de har fått, som kan observere ham.

Endret av _Hedvig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Alle selgere vil normalt få opplæring i personlighetsanalyser, det har jeg også. Som selger lærer man å kjenne igjen typiske trekk hos kunden som plasserer kunden i f.eks 4 grupper som hver har sine typiske trekk og egenskaper. Trenger ikke spesielle evner, men lettere med trening og jobber man får bruk for det.

Supermann er vel mer i overført betydning. Jeg hater edderkopper. Alle som tør å ta i en edderkopp er supermann i mitt syn. ABB turde å gjøre noe svært få hadde turt elelr valgt å utføre, og er sånn sett supermann i overført betydning.

Synes generelt ikke at ABB på noe vis utmerker seg som mer enn andre, men han har en sterk personlig overbevisning som han forfølger helt ut.

Lenke til kommentar

Synes det som kommer frem i denne artikkelen ganske klart vises hvor skrudd bilde Breivik har av omgivelsene, og ikke minst, seg selv!

- Jeg kjenner psykologi veldig godt. Jeg har studert det i flere år. Jeg har jobbet med salg, det er den beste måten, skal Breivik ha uttalt til de to overlegene.

-

Husby og Sørheim skal ha brukt mye tid på å forklare Breivik at de ikke kunne besvare slike spørsmål. De spurte også hvordan han skulle avgjøre om de snakket sant, dersom de hadde besvart spørsmålene.

- Det vet jeg allerede. Tusenvis med timer med salg har gjort meg i stand til å forutsi med 70 prosent sannsynlighet hva personen jeg snakker med, tenker på.

...

- Gjetter du, eller vet du hva andre tenker på, spurte de sakkyndige.

- Jeg vet. Det er stor forskjell på det.

Virker som han mener han er supermann på alle områder, og ikke har noen feil. Han mente også at alle i verden misunte psykiatrene jobben de har fått, som kan observere ham.

Tenkte det samme! Det ligger en artikkel ute på aftenposten http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vi-er-jo-frelserne-sier-han-vi-skal-befri-Europa-fra-tyranni-6711100.html som gir enda mere innsyn.

Han er ikke i stand til å beskrive seg selv med følelser.

"Observanden benytter tallverdier og anslag i prosent i større grad enn det som er vanlig i tale. Han klarer ikke å bruke ord som dekker hans følelser. Han benytter et teknisk, avemosjonalisert og lite dynamisk språk. Han fremstår emosjonelt avflatet, med fullstendig emosjonell distanse til egen situasjon."

....

"Han beskriver seg som «glup», «var en favoritt blant lærerne», «en lederskikkelse både intellektuelt, i ballspill og spill som Nintendo», "sosial kjempesuksess», en som gikk fra å være ordinær til «briljant». Han omtaler Norges befolkning som «folket mitt»."

"Han sier han ville ta navnet Sigurd Korsfareren den II, at den nåværende kongefamilien vil bli kastet ved statskupp i 2020.

Han mener det er sannsynlig, med varierende prosentanslag, at han vil bli ny regent i Norge etter statskuppet og maktovertagelsen."

....

"Behring Breivik forteller om hvor god han har vært på å skjule spor. Han fryktet avlytting og overvåking. Han har også fryktet smitte. Derfor brukte han ved noen anledninger munnbind da han bodde hjemme med moren. Han har også vært bekymret for strålingsfare."

....

"På spørsmål om han føler seg forfulgt, svarer han ja: «Ja, vi i motstandsbevegelsen mener vi at det norske folk blir forfulgt og drept.»"

....

"Etter de første drapene ble han immun, sier han. «Når de svømte var jeg nesten på autopilot, og ville henrette flest mulig...Hadde en pragmatisk tilnærming, ville drepe nok til at lanseringen av kompendiet fikk verdenspresse. Operasjonen var bare en formalitet. Den kan bidra til å vekke 300 000 nasjonalister i England og Norge til kamp, tror han."

....

"Så kommer frelsen inn. Han ser at operasjonen var barbarisk, men er svært stolt av den som helhet. «Det er ikke noe edlere enn å ofre seg for sitt folk.» «Vi er jo frelserne, vi skal befri Europa fra tyranni.»"

...

"De sakkyndige spør hva han tenker om ofrene. Han svarer med å fortelle om seg selv: Det var en traumatisk opplevelse å ta liv, sier han. Han utdyper: «Hjernen var under stress og begynte aktivt å slette minner. Jeg husker bare ti minutter av Utøya. Hjernen ble bombardert, og tilgangen til databasene ble borte. Det var som en dødstrussel, og jeg følte meg i fare. Det var en helt jævlig situasjon.»"

Lenke til kommentar

Alle selgere vil normalt få opplæring i personlighetsanalyser, det har jeg også. Som selger lærer man å kjenne igjen typiske trekk hos kunden som plasserer kunden i f.eks 4 grupper som hver har sine typiske trekk og egenskaper. Trenger ikke spesielle evner, men lettere med trening og jobber man får bruk for det.

Hva mener du med dette? At det er et nivå av personlighetsanalyse som er god, og at ABB dermed har god psykologisk innsikt? Eller at det er et nivå som er dekkende nok for å drive med salg?

Supermann er vel mer i overført betydning. Jeg hater edderkopper. Alle som tør å ta i en edderkopp er supermann i mitt syn. ABB turde å gjøre noe svært få hadde turt elelr valgt å utføre, og er sånn sett supermann i overført betydning.

Synes generelt ikke at ABB på noe vis utmerker seg som mer enn andre, men han har en sterk personlig overbevisning som han forfølger helt ut.

Og her, hva mener du? At det ikke er noen egentlig vesensforskjell mellom det å slakte skolebarn, og det å ta i en edderkopp eller kjempe for sin overbevisning på måter som ikke innebærer å slakte noen?

Jeg hadde satt pris på å se det litt tydelig at du ikke mener dette bare er bagateller eller innenfor noe man på noen som helst måte kan kalle normalt eller menneskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

«Det er ikke noe edlere enn å ofre seg for sitt folk.» «Vi er jo frelserne, vi skal befri Europa fra tyranni.»"

Han har iallefall en merkelig oppfatning av å ofre seg :no:

Strengt talt har han ofret livene til 77 ofrene (+ alle de pårørende) for hans tro/synspunkt på livet.

Edit: omformulering.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Tviler ikke på at du blir flink til å gjenkjenne mennesketyper. Men nesten til en overmenneskelig grad? Og bedre enn de med flere års spesialisert utdannelse i bare dette? Og du vet hva andre tenker, helt sikkert, uten tvil?

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at du blir flink til å gjenkjenne mennesketyper. Men nesten til en overmenneskelig grad? Og bedre enn de med flere års spesialisert utdannelse i bare dette? Og du vet hva andre tenker, helt sikkert, uten tvil?

Ja, helt helt sikker, opp til 70%.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, dette virker for meg som et skoleeksempel på narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Og hadde han fått den diagnosen ville han blitt regnet som tilregnelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Forsvarerens-dilemma-6711655.html

Ble litt overrasket over at Aftenpostens kommentator fremstiller dette som et dilemma. Mener han da at psykiatrisk forvaring (for resten av den tiltaltes liv i følge kommentatoren) er bedre enn 20 år i fengsel?

Eller mener han at det blir et dilemma for forsvareren å fremstille ABB som tilregnelig for retten (gitt at ABB ønsker dette) hvis forsvareren ev. skulle være overbevist om at ABB var utilregnelig?

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Igjen, dette virker for meg som et skoleeksempel på narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Og hadde han fått den diagnosen ville han blitt regnet som tilregnelig.

Da kan dere jo trøste dere med at narsissime er ekstremt vanskelig å kurere. Det å idet hele tatt få en narsisist til å innse at det er noe feil med ham/henne er mer eller mindre klink umulig.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det kan jo være mange narsissistiske trekk som går igjen i andre diagnoser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...