Gå til innhold

Speilrefleks m/18-270 eller kompakt superzoom

Anbefalte innlegg

Var på nippet til å kjøpe et Nikon D5100 med Tamron 18-270mm objektiv da jeg har ønske om å gå over til speilrefleks. Dette p.g.a bildekvalitet og mulighetene et speilrefleks gir fremfor et kompaktkamera. Det som er et dilemma er zoom området. Eier nå et superzoom kamera og ønsker den rekkevidden, men bildekvaliteten til speilrefleks.

Ser også at Fujifilm kommer med sin X-s1 med gode spesifikasjoner og lang zoom.

Vet dette ikke kan slå Nikon D5100 på bildekvalitet, men prøver å finne noe som kan dekke både kvalitet og rekkevidde på zoom'en.

Noen formeninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil få bedre billedkvalitet med et speilrefleks enn med en superzoom, men du vil ikke klare å få et tilsvarende brennviddeområde (like mye zoom). Sensoren i et speilrelfleks er såpass mye større at kvaliteten blir bedre. Å lage et zoomobjektiv som gir god billdekvalitet i hele zoomområdet er vanskelig og det blir vanskeligere jo større zoomområdet som skal dekkes. De gode zoomobjektivene har sjelden mer enn 3 gangers zoom.

Som eneste objektiv vil Tamron 18-270 være et godt valg, men da mister du litt kvalitet og lysstyrke. Noe av poenget med et systemkamera er jo at du kan bytte objektiver.

Jeg kjenner ikke Nikon, men jeg er rimelig sikker på at ved å bruke en normalzoom og en telezoom vil du få bedre bilder til en tilsvarende pris.

Edit lagt inn følgende lenker. Disse dekker 18 - 300 uten at jeg kjenner kvaliteten.

https://prisguiden.no/produkt/nikon-af-s-dx-zoom-nikkor-18-55mm-f35-56g-ii-29584

https://prisguiden.no/produkt/nikon-af-s-dx-nikkor-55-300mm-f45-56g-ed-vr-133401

Endret av langevidar
Lenke til kommentar

XS1 kan være en alternativ, spesielt hvis du bare skal ha et objektiv. Du får et enorm brennviddespekter 24-624mm zoom "ekvivalent", fra god vidvinkel til kjempetele. Putter du på en superzoom på speilrefleks vil bildekvaliteten ikke bli spesielt bedre en XS1 tror jeg.

Har du lest artikkelen som Akam har om den.

Har lest det jeg har kommet over om dette kameraet. Hadde vært kjekt med kun en enhet å ta med seg som dekket alle behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...