Gå til innhold

Spørsmål om Oslo


Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke en bedre kategori for denne posten, moderator for flytte den om det finnes en bedre kategori.

 

I barndommen min frem til jeg var 18 bodde jeg i stavaneger. I et lite strøk et stykke utenfor. Meget usentralt. Jeg bor for øyeblikket i kristiansand og går på UIA. Jeg har lenge drømt om å bo i oslo. Hvorfor? Stor by, sentralt og aktivitet til en hver tid. Hater usentrale plasser for å si det slikt. Jeg er også glad i å reise. Å kjevik lufthavn, kristiansand. Er ikke verdens navle for å si det mildt.

 

I går reiste jeg til oslo, for jeg hadde noen gjøremål. Selv om jeg ikke fikk gjort det jeg skulle så var nok det den mest velinnvesterte turen jeg har hatt noen gang. Bare det å hver der en dag var en opplevelse. Folk var generellt veldig hyggelige, effektiv kollektivtransport og et bra samfunn. Det sjokkerte meg faktisk med te-bannen for eksempel. Hvor utrolig punkltig den var. Istede sitter jeg her i denne drittbyen med busser som kommer for sent til en hver tid.

 

Alt var bare så perfekt. Jeg begynte å irritere meg over hvilken en idiot jeg har hvert som har bodd i for eksempel kristiansand. Derfor skal jeg allerede idag starte prosessen med å flytte opp der. Flyttingen blir alikevell ikke før juni-juli neste år.

 

Dette ble vel litt mye skryt og jeg har sikkert sett den pene delen av byen. Jeg vet det er veldig mye dritt der oppe også. Selvfølgelig.

 

Jeg vil gjerne spørre dere om noe angående byen. Jeg skal gå på UIO. Når jeg tok te-banen rundt forbi i går var det veldig mange små plasser. Så hele byen virker forvirrende for øyeblikke, men det blir sikkert enkelt etter hvert.

 

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme sentrum?

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme UIO?

Er det i det hele tatt noe poeng å bo sentralt når der går god kollektivtransport hele tiden?

Om dere tar for dere alle plassene i oslom hvor er det generellt bra å bo?

 

Dere som bor i oslo, hvordan oppfatter dere samfunnet der?

Trives dere?

 

Noen anbefalinger om hvordan jeg bør legge opp flyttingen med orientering og tilpassning?

 

Dette er bare ledende spørsmål. Skriv det svaret dere selv føler for. Jeg sier bare tusen takk for den informasjonen dere gir meg, slik at jeg kan bli bedre forberedt :)

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme sentrum?

Grunerløkka, sentrum, majorstua.

 

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme UIO?

Det er masse studentboliger ved Sognsvann, sagene, og sentrum.

Sjekk ut her: http://www.sio.no/wps/portal/sio/boliger?reset=true

 

Er det i det hele tatt noe poeng å bo sentralt når der går god kollektivtransport hele tiden?

Som ung og uskyldig vil du ofte ut på byen/chateau neuf/en av Blindern sine mange studentpuber, så sørg for at det er transport derifra hjem om kveldene, omtrent alle steder har nattbuss i helgene men det er kun 2-3 busslinjer som har det på hverdagene også. Som student blir det endel fester i hverdagene, taxi er dyrt.

 

Om dere tar for dere alle plassene i oslom hvor er det generellt bra å bo?

Jeg foretrekker litt utenfor sentrum, der det ikke er så mye bråk samtdig ikke så altfor langt unna heller. Oslo har også mye skog og mark å tilby.

 

Dere som bor i oslo, hvordan oppfatter dere samfunnet der?

Oslo er bra men mye tiggere og narkomane ved sentrum.

 

Trives dere?

Er fra Oslo og trives veldig godt.

Noen anbefalinger om hvordan jeg bør legge opp flyttingen med orientering og tilpassning?

Lenke til kommentar

Om du vil bo sentralt er det veldig fordelaktig om man bor et sted mellom Majorstuen & Tøyen. Alle t-banene går mellom disse stasjonene og du trenger da aldri tenke på hvilken t-bane du skal på når du skal hjem, eller vente særlig lenge på den. Om du skal bo litt lengre ut kan de være greit å bo langs 31-bussen sin trasé da denne bussen går døgnet rundt.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke en bedre kategori for denne posten, moderator for flytte den om det finnes en bedre kategori.

 

I barndommen min frem til jeg var 18 bodde jeg i stavaneger. I et lite strøk et stykke utenfor. Meget usentralt. Jeg bor for øyeblikket i kristiansand og går på UIA. Jeg har lenge drømt om å bo i oslo. Hvorfor? Stor by, sentralt og aktivitet til en hver tid. Hater usentrale plasser for å si det slikt. Jeg er også glad i å reise. Å kjevik lufthavn, kristiansand. Er ikke verdens navle for å si det mildt.

 

I går reiste jeg til oslo, for jeg hadde noen gjøremål. Selv om jeg ikke fikk gjort det jeg skulle så var nok det den mest velinnvesterte turen jeg har hatt noen gang. Bare det å hver der en dag var en opplevelse. Folk var generellt veldig hyggelige, effektiv kollektivtransport og et bra samfunn. Det sjokkerte meg faktisk med te-bannen for eksempel. Hvor utrolig punkltig den var. Istede sitter jeg her i denne drittbyen med busser som kommer for sent til en hver tid.

 

Alt var bare så perfekt. Jeg begynte å irritere meg over hvilken en idiot jeg har hvert som har bodd i for eksempel kristiansand. Derfor skal jeg allerede idag starte prosessen med å flytte opp der. Flyttingen blir alikevell ikke før juni-juli neste år.

 

Dette ble vel litt mye skryt og jeg har sikkert sett den pene delen av byen. Jeg vet det er veldig mye dritt der oppe også. Selvfølgelig.

 

Jeg vil gjerne spørre dere om noe angående byen. Jeg skal gå på UIO. Når jeg tok te-banen rundt forbi i går var det veldig mange små plasser. Så hele byen virker forvirrende for øyeblikke, men det blir sikkert enkelt etter hvert.

 

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme sentrum?

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme UIO?

Er det i det hele tatt noe poeng å bo sentralt når der går god kollektivtransport hele tiden?

Om dere tar for dere alle plassene i oslom hvor er det generellt bra å bo?

 

Dere som bor i oslo, hvordan oppfatter dere samfunnet der?

Trives dere?

 

Noen anbefalinger om hvordan jeg bør legge opp flyttingen med orientering og tilpassning?

 

Dette er bare ledende spørsmål. Skriv det svaret dere selv føler for. Jeg sier bare tusen takk for den informasjonen dere gir meg, slik at jeg kan bli bedre forberedt :)

 

På forhånd takk for hjelpen :)

 

Hvis du vil bo sentralt med kort vei til det meste, så velg majorstuen - st. hanshaugen - sentrum - grünerløkka - tøyen / grønland området. Men selv om du bor litt lenger unna sentrum, så er det fremdeles ikke mange minuttene med banen det utgjør hvis du bor nærme et t-bane- / trikke- / busstopp. Jeg bor på Fagerborg, 1km rett opp fra majorstukrysset, og det tar meg ca 12 minutter å komme meg til jernbanetorget. Om jeg går så tar det meg ca 25-30 minutter. Sagene, Thorshov, Ullevål, Marienlyst er også sentrale steder du kan sjekke ut.

 

Nå har jo UIO flere Campus'er, men generelt de områdene jeg nevnte. (Men som sagt, bor du hakket lengre unna så trenger det ikke være mange minuttene ekstra reisetid det er snakk om, og det kan fort være billigere å finne seg et sted å bo der.)

 

Vel, jeg har bodd her i 2,5 år nå, og jeg liker meg kjempegodt, selv om det var litt uhyggelig med det som skjedde i sommer, og all volden og voldtektene man hører om hver helg. Men alt i alt, det er knall med at det er masse ting som skjer hele tiden, mtp konserter og masse andre ting, og det er masse bra steder å finne seg noe å spise på hvis man føler for det. Det trenger ikke koste stort heller, hvis man vet om de rette stedene. Og Tullins Café, som det pleier å være mange studenter på, har halvlitere for 49,-, så det trenger ikke være så dyrt å ta noen pils med kompiser heller.

 

Studentkort hos Ruter koster forresten bare 350,-, da kan man reise så mye man vil på buss & trikk & t-bane & båt i en måned. Også veldig deilig at det har begynt å bli bra med nattbusser, og 37 og noen andre busser går døgnet rundt hele uken, noe som er genialt.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Oslo er egentlig en drøss med småbyer koblet sammen med gater. Og de forskjellige småbyene har sin egen kultur på en måte. Grünerløkka er full av hippe kunstnerfolk og fine restauranter og kule uterestauranter og bakgårdspubber.

 

Grønland er fullt av innvandrerbutikker og frisører.

 

Majorstuen er et stort veikryss.

 

Sentrum er fullt av narkohandel (og karl johan)

 

Tøyen er mere innvandrere men litt skittent.

 

Frogner er fullt av steinrik-villaer og pene folk.

 

osv osv. Jeg bor i Drammen, men liker å ta en rusletur i Oslo en ettermiddag innimellom. Det er så mye å se hele tiden hvis man går utenfor de samme gamle stiene man pleier. Plutselig kommer du forbi en diger murvegg der noen spraymaler en gigantisk Street Fighter 3-tegning. Eller en park der det tilfeldigvis er en reggae-festival.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hei. Takk for gode svar på så kort tid. Kommer nå med noen oppfølgingspørsmål.

 

For min del gjør det ikke noe å bo litt utenfor sentrum, så fremt det er et godt kollektivtilbud, døgne rundt. Jeg er ikke intresert i å betale en formue i husleie heller, derfor er det vel også en fordel å bo litt utenfor sentrum, for å få den minst mulig.

 

Jeg er ikke god på områder og navn enda, men det kommer sikkert etterhvet. Når det gjelder bolig så skal jeg kjøpe men det blir ikke før om et-to år. Så da må jeg leie i mellomtiden.

 

I dag betaler jeg 3500,- for en helt egen liten hybel i blokk. Deler ikke noe med noen. Dette inkl strøm. Internett 150,- ekstra. Dette er gjennom studentskipnaden i agder.

 

Er det mulighet å få noe i den gata om jeg bor litt utenfor sentrum? Jeg kan selvfølgelig strekke meg litt lenger på husleien men ikke mye mer. I sentrum er det vel mye bråk og det er greit å faktisk kunne sove når man skal det.

 

Bosted er en ting men jeg vil også vite hva jeg bør oppleve. Hvilke områder/bydeler er bra og hva inneholder de? Å hvilke steder er ikke så bra?

 

Jeg liker å hver i aktivitet og derfor må jeg vite hvilke steder jeg bør oppsøke.

Endret av Edstro
Lenke til kommentar

Hvis du søker tidsnok, så får du hybel gjennom SIO, da kan du få for ned i 3000.- per måned inkludert strøm, vann og bredbånd.

Hvis du vil bo i kollektiv, så regn med å betal fra 4000,- per måned, vil du leie en 1-roms så må du fort ut med 5000,- eller mer per måned, for en 2-roms må du fort ut med 8500,-++

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Bor selv på Marienlyst og trives veldig godt.

Dette er veldig sentralt, men også ganske rolig.

Det er gangavstand til Blindern/UiO og Majorstuen (tar 5min til begge to).

Det er ett området som er by, men som forsatt har grøntareal utenfor vinduet.

I rushtiden går det busser ca heletiden ned til Majorstuen om du ikke er keen på å gå.

Det er også gangavstand til chateau neuf der det er student opplegg hver helg og hyggelige priser på pilsen.

Men som nevnt tidligere i tråden så har nattbuss tilbudet blitt veldig bra i det siste.

Du kan ta det med ditt vanlige studentmåneds kort og de går relativt ofte og til flere steder i byen. 31 og 37 bussen går 24/7 hver dag.

 

Ellers er det mye andre gode forslag til hvor det er hendig å bo.

Personlig har jeg planer om å kjøpe meg leilighet en gang i fremtiden ved Majorstuen, Sagene, Torshov, St. Hanshaugen, Bislett, Marienlyst/Fageborg/Adamstuen. Evt så er det også veldig hyggelig i gamlebyen.

 

Hvis du ikke får deg en studentbolig må du nok regne med å måtte ut med mer enn det du betaler i dag.

 

Må si jeg ble glad av å lese innlegget ditt, syns Oslo får ufortjent mye pepper fra "utenforstående".

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre at du liker Oslo, og planlegger å flytte hit. :)

For som 'PatSharpX' påpeker får byen mye pepper her inne, spesielt da av de som ikke bor her og tror Oslo = Karl Johans gate. Jeg påstår ikke at byen er perfekt, men det er langt fra så ille noen noen prøver å påstå.

 

T-banen er effektiv den, og relativt punktlig og grei. Prøv en trikk eller buss og du kjenner deg nok mer igjen når det gjelder "for sent til en hver tid". T-banen er modernisert og bygget ut, mens det for trikk og buss trengs store oppgraderinger for å komme i nærheten av samme nivå.

 

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme sentrum?

La meg liste opp noen aktuelle boområder; Sentrum, Grønland, Tøyen, Gamlebyen, Grünerløkka, Sofienberg, St. Hanshaugen, Homansbyen, Uranienborg og Vika. Disse grenser stort sett til sentrum, som altså er området innenfor Ring 1. Oslo S, Oslo City, Youngstorget, Pilestredet, Slottsparken, Aker Brykke og Tjuvholmen er yttergrensene av sentrum.

 

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme UIO?

Det spørs hvilket fakultet du skal studere ved. For UiO er spredd ut på flere steder i byen.

Men dersom du tenker på Blindern, så er det naturlige valg slik som Majorstua, Marienlyst, Fagerborg, Vinderen og Ullevål. Dersom UiO på Universitetsplassen (Karl Johans gate) så er de sentrumsnære nevnt lenger opp bedre alternativer.

 

Er det i det hele tatt noe poeng å bo sentralt når der går god kollektivtransport hele tiden?

Godt spørsmål.

Det spørs hvor lang reisevei/tid du kan leve med, og kanskje spesielt hvor aktiv du er ute på kveldstid. Går fort tid dersom man skal hjem etter skole, så ut igjen på jobb/kino/kafé/e.l. på kvelden. Som nevnt lenger opp er det heller ikke noe ukjent fenomen at kollektivtrafikken svikter, og da går tiden fort.

Men det er selvsagt en avveining. Desto lenger unna sentrum en bosetter seg, dersto lavere er boligprisene - med noen unntak. Jeg har valgt en middelvei.

 

Om dere tar for dere alle plassene i oslom hvor er det generellt bra å bo?

Kort sagt vil jeg si indre-by, og med videre utvidelse vestover. Østkanten utenfor indre-by ville jeg stått klar av. Mulig jeg er forutinntatt, men det får så være.

 

Dere som bor i oslo, hvordan oppfatter dere samfunnet der?

Litt kaldt og upersonlig. Man kan rusle gatelangs i dagevis uten å se kjentfolk.

Dette kan være både positivt og negativt, alt etter hva man selv ønsker.

 

Ellers er jo samfunnet preget av stor andel ikke-etniske, som farget bybildet. Jeg opplever det 98% positivt, men vi leser og hører om de som ikke er like positive til det. Tiggere, uteliggere og rusmisbrukere er også ett daglig syn i gatene.

Man må nesten ta det for det det er. Oslo er den klart største byen i Norge, og har kort sagt mer av ALT.

 

Trives dere?

Jeg er tilflytter, har bodd her i drøyt 11 år og stortrives. Det har jeg gjort siden dag 1, og har aldri angret på valget jeg tok den gang. Kan ikke tenke meg å bo noe annet sted, i alle fall ikke i Norge.

 

Selv er jeg bosatt på Torshov.

Det er flere grunner til at jeg bor her. Den sterkeste er at jeg har gangavstand (10 min) til jobb, og at det er god kollektivdekning i området. Trikk til sentrum hvert 3. minutt, og kort vei til T-bane, tog og flybuss. Nest etter dette kom det faktum at det er relativt sentrumsnært, har masse grønne parkområder, få skjenkesteder = rolig på nattestid, og masse koselige velholdte bygårder. Midt i blinken for min del.

 

For meg er Oslo den eneste "ordentlige" byen i Norge.

Byen som på en måte "aldri sover". Det er masse å ta seg til både på dagtid, kveldstid, og nattestid. En hel masse koselige spisesteder, brune puber, kebabshapper, kino, teater, kaffebarer, søndagsåpne bakerier. Selv en kveld midt i uken er det fullt i gatene.

Mangfolder, kulturtilbudene, nærheten til fjord og mark, ... Det skader jo heller ikke at jobbmarkedet er godt.

 

Oslo! :love:

 

 

Velkommen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For meg er Oslo den eneste "ordentlige" byen i Norge.

Hehe, selv er jeg nok endel mindre entusiastisk på Oslo sine vegne, men er enig med deg her. For meg er også Oslo det nærmeste vi kommer en by her til lands og totalt sett kunne jeg aldri tenke meg å bo noe annet sted her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du synes det er ubehagelig å gå rett forbi tiggere som ser opp på deg og rister med koppen og sier "please please" bør du ikke bo i Oslo.

For disse sitter overalt, gamle koner og gamle gubber fra Romania sitter omtrent hver 100. meter og rister med koppene sine. De plasserer seg gjerne på steder man ikke kan "slippe unna", som midt på ei gangbro, så du nesten MÅ få dårlig samvittighet, eller bare snu og finne en annen vei dit du skal.

 

Og innimellom ser du en sliten norsk kæll som sitter og halvsover med et skilt det står "Vær så snill, jeg er norsk narkoman og har bodd ute i 4 år"

 

Man kan rett og slett ikke forbarme seg over alle, det blir en dyr bytur..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hvis du synes det er ubehagelig å gå rett forbi tiggere som ser opp på deg og rister med koppen og sier "please please" bør du ikke bo i Oslo.

For disse sitter overalt, gamle koner og gamle gubber fra Romania sitter omtrent hver 100. meter og rister med koppene sine. De plasserer seg gjerne på steder man ikke kan "slippe unna", som midt på ei gangbro, så du nesten MÅ få dårlig samvittighet, eller bare snu og finne en annen vei dit du skal.

Dette er ikke helt riktig. De sitter det er det er travelt. Altså i de travlere gatene i sentrum. Har aldri sett en tigger mens jeg har gått en liten tur i byen på en lørdag formiddag. Da fra Marienlyst til St. Hanshaugen, men går du der det er mye folk og gjerne mye turister er det tiggere. Dvs Majorstuen, Bogstadveien, Karl Johansgate og ved Nationaltheatret osv.

Dette er jo generelt områder med mye kontorer og butikker og ikke så ofte "bolig områder".

De oppholder seg ofte i nærheten av de mest travle T-Bane stasjonene.

Lenke til kommentar

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme sentrum?

 

Personlig liker jeg steder som Bøler/Ulsrud/Oppsal, altså Østensjø bydelen. Veldig kort vei til byen (15min med t-bane), og du har østmarka kun 1-5min unna, uansett hvor du bor. Det er også et veldig bra miljø der som ikke er overkjørt av enkelte "kremt" grupper.

 

Hvor bør jeg bo om jeg vil bo nærme UIO?

 

Spørs vel helt på budsjettet og om du skal ha studentbolig etc, men har endel venner med leiligheter ved Blindern og Grunerløkka og det virker ganske greit der.

 

Er det i det hele tatt noe poeng å bo sentralt når der går god kollektivtransport hele tiden?

Om dere tar for dere alle plassene i oslom hvor er det generellt bra å bo?

 

Som sagt tidligere, jeg liker meg litt "utenfor" sentrum, steder på enten østkanten eller vestkanten som ligger nærme nordmarka/østmarka, her har du kun noen minutter til byen og veldig flott sted å ta seg en skogstur/badetur/joggetur. Ofte veldig hyggelige miljøer.

 

Dere som bor i oslo, hvordan oppfatter dere samfunnet der?

Trives dere?

 

Liker meg godt, men har alltid bodd her. Får abstinenser av å være på "usiviliserte" steder over lengre tider :D

 

Kort og godt så anbefaler jeg deg å se litt utenfor sentrum om du er glad i skog og friluft men vil fortsatt bo veldig nærme sentrum.

Lenke til kommentar

Oslo er norges metropol, og vårt einaste svar på det som kan kallest en by, dog en liten by.

 

Selv har jeg akkurat flyttet til Orlando siden Oslo ble litt for lite for min del.

 

Men undersøkte byen veldig mye før jeg flyttet, for å se "mulighetene" og fasilitetene er jo heilt fantastiske i forhold til noen annen plass i landet, det er enkelt og greit det einaste fungerande samfunnet vi har, med tanke på kolektivtransport og lignende.

 

Men som alle andre byer i Europa så har Oslo problemer med innvandringsintigrering, der det er enkelte plasser på nord-øst, eller sør øst der en skal holde seg litt unna på kveldene.

 

becaus tha niggaz iz in tha tawon aswell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...