Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komme meg ut av en kontrakt med skolen helskinnet


Sandsvei

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en avtale med skolen for et 3.årig bachelor studium. Jeg er nå i 1.semester av det første året, og skal påbegynne 2.semester nå etter jul. Jeg vil slutte på skolen etter det første året(altså 1. og 2. semester) Jeg har drevet å sendt litt mailer frem og tilbake, og jeg får beskjed om dette:

 

Det stemmer at disse reglene gjelder for avbrudd etter studiestart. Du har signert en avtale på et treårig bachelorstudium.

 

Det treårige studieprogrammet ble påbegynt i september, hvilket betyr at et avbrudd nå kommer etter studiestart.

 

For å ramse opp de reglene som står i kontrakten så er de slik:

 

Ved avbrudd før skolestart:

Studenten belastes ikke med studieavgift.

 

Ved avbrudd etter skolestart:

Studenten blir ansvarlig for studieavgiften tilsvarende 3 - tre - måneders innbetalinger.(Studieavgift pr måned: 6500,-)

Oppsigelsen gjelder fra og med den første i påfølgende måned.

Avbrudd/oppsigelse av studieplass skal skje skriftlig.

 

Slik jeg tolker dette, så betyr det at jeg må betale den "summen" uansett om jeg bryter kontrakten mens jeg går på skolen eller ikke? Selv om jeg fullfører første året og bryter kontrakten med engang etterpå så må jeg virkelig betale de 6500 x 3? Er dette i det hele tatt lovlig? Jeg har ikke råd som student å betale de 20 000 for et skoleår jeg ikke skal gå :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedsrådet har hatt en sak rundt dette før årtusenskiftet, da det var mye problemer med akkurat denne problemstillingen, der de sa at normaltapserstatning var det riktige utgangspunktet:

 

Utgangspunktet har vært at normaltapserstatningen ikke må tilsvare mer enn halve elevavgiften dersom eleven fragår avtalen i løpet av det første halvåret, og full elevavgift dersom eleven fragår avtalen i andre halvår.

Fra http://www.forbrukerombudet.no/id/671.0

 

Dette gjelder ved kontrakt på ett år. De har også sagt at de helst vil unngå kontrakter med varighet lenger enn ett år, men etter det jeg kan se så har de ikke lagt noen definitiv grense. Det at du kun betaler for tre måneder av totalt sett 20 gjenværende vil, etter hvordan jeg har tolket disse sakene, være greit i harmoni med det Forbrukerombudet og Markedsrådet har kommet frem til.

 

Du kan for så vidt lese den selv. Jeg bare skumleste lett igjennom, så visse detaljer kan jeg ha gått glipp av:

http://www.forbrukerombudet.no/asset/1350/1/1350_1.pdf

 

Kan være at du finner et smutthull eller to! :)

 

Du får uansett ha lykke til!

Endret av KindX
Lenke til kommentar

Det kan godt være jeg tolker det feil, men:

La oss si at skolen slutter i juni. Om du så sier opp i løpet av mars, må du betale for april, mai og juni.

Jeg regner med at du kan gå på skolen i "oppsigelsestida", da burde det ikke være noe problem?

Jeg ville ha sjekka det med skolen, og presisert i oppsigelsen at du skal fortsette å studere ut semesteret / i oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar

Takker for svar, jeg elsker rett å slett dette forumet!

 

Jeg sendte en mail til, slik at han kunne forklare meg hvordan jeg kunne gjøre dette. Jeg fikk dette tilbake:

 

"

Dersom du sier opp studieplassen tre mnd før du avslutter medisin grunnfag (eller begynner på tredje semester GE1), beslastes du ikke for studieavgift utover grunnfaget.

 

Sier du opp plassen nå, må du betale studieavgift for desember, januar og februar (tre mnd oppsigelse). Det betyr at du må betale for to mnd av 2. semester selv om du ikke tar dette semesteret.

 

Oppsigelse måtte være innlevert innen 1. oktober for å unngå studieavgift for dette sem."

 

Dette stemmer vell med det du sier her RVF?

 

Da har vi oi såfall funnet "smutthullet" Triplerainbow :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...