Gå til innhold

Sommerprosjektet 2012, en start på mitt nye liv!

Anbefalte innlegg

Hello!

Vet ikke om dette er riktig underkatogori, men håper på det :)!

Litt om meg: Gutt,20 år gammel, "student" (:p)..er 180 cm og veier 73 kg. Jeg startet å spille fotball når jeg var 12 år gammel, og spilte frem til ifjor. I tillegg til fotballen har jeg holdt på med aktiv svomming i 2-3 år (= konkurransesvømmer), spillt litt tennis og badminton, men pga flytting så er det slutt på alt. I tillegg har jeg drevet litt med styrketrening en gang i blant, litt oftere i år, men ikke no regelmessig.

Problem( i mitt hode ihvertfall): Selv med en veldig aktiv barndom og en relativ lav vekt på 73 kg, så bærer jeg på mye fett. Jeg er ikke så kraftig at det hindrer mine daglige gjøremål eller no, men fettprosenten min er ganske høy. 73 kg er egentlig ikke så mye, men for å si det rett ut; er ikke mye muskler, men mye fett. Har en relativ stor mage i forhold til resten av kroppen og et antydninger til hengepupper.

Mål: Jeg vil starte med å trene godt, regelmessig og riktig. Først og fremst vil jeg redusere fettprosenten min kraftig, og få emr markerte muskler. Vil jo selvfølgelig bli godt trent og sterk, men føler at jeg burde få av meg store deler av fettet først for å faktisk se at det gir resultater og motivasjon. Å redusere fettprosenten er førstepri, så derav navnet sommerprosjektet. Men vil si med en gang at dette ikke er en "hvordan få sixpack til strandlivet"-tråd, setter sommeren 2012 som en milepæle, der jeg endrer treningsform og setter meg nye mål. Så oppsumert; vil redusere fettprosenten, bli tynnere go "stram" (kremt :p)

Trening: I fjor sa kneet mitt stopp, så fotball og tennis måtte stoppes. Så har trent litt styrke. Prøvd å trene basisøvelser, men har blitt noen jallaøvelser og noen maskinøvelser. Trener stort sett benkpress med manualer( vanlig og skrå), arnoldpress, nedtrekk, opptrekk og en del jogging. Knebøy gjør faktisk vondt, så har holdt meg unna øvelser som belaster kneet mitt. Føler selv jeg trener relativt ofte, altså 3 ganger i uka, 1-2 timer.

Kosthold: Vanlig norskt kosthold; 3 skiver grovt brød til frokost, 4 til lunsj, biff(storfe og svin),laks eller kylling med ris/pasta og masse wok-grønnsaker. Spiser en del fast food som pølser, pommes frites, pizza i helgene. Ute på byn meg end el alkohol i blodet en gang i uka, sånn ca.

Poeng med denne posten: Hehe,ser at dette ble en lang post, men grunnen til at jeg registrete meg her og poster denne posten her er for å få hjelp. Jeg trenger hjelp! :p Så vil gjerne ha tips til øvelser og ting jeg kan gjøre for å nå målene mine, og tenker selv at jeg gjør denne tråden om til en treningslogg når jeg har kommet godt i gang med treninga. Så håper dere kan hjelpe meg!

Har sikkert glemt å nevne noe, så er det noe dere lurer på så bare spør ut!

Sommerprosjekt 2012 starter 5.januar, har eksamensperiode nå, og en god jul med mye god mat før vi starter opp:P Men vil planlegge og gjøre meg klar, og skal ikke se bort i fra at jeg begynnerer allerede til uka hvis jeg ikek klarer å holde meg :p

Endret av sommer_festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mål: Jeg vil starte med å trene godt, regelmessig og riktig. Først og fremst vil jeg redusere fettprosenten min kraftig, og få emr markerte muskler. Vil jo selvfølgelig bli godt trent og sterk, men føler at jeg burde få av meg store deler av fettet først for å faktisk se at det gir resultater og motivasjon. Å redusere fettprosenten er førstepri, så derav navnet sommerprosjektet. Men vil si med en gang at dette ikke er en "hvordan få sixpack til strandlivet"-tråd, setter sommeren 2012 som en milepæle, der jeg endrer treningsform og setter meg nye mål. Så oppsumert; vil redusere fettprosenten, bli tynnere go "stram" (kremt :p)

Trening er ikke noe sommerprosjekt, det er en livsinvestering ;) Bekymre deg mindre for kortsiktige mål, og heller tenk langsiktig. Sommeren er bare 7 måneder unna, og det er ikke så mye tid egentlig. Men det er viktig å ha langsiktige OG kortsiktige mål, men du må ha en overordnet plan ved det hele. Men det ser ut som om du er på riktig vei her uansett. Måtte bare skrive det for sikkerhets skyld.

Trening: I fjor sa kneet mitt stopp, så fotball og tennis måtte stoppes. Så har trent litt styrke. Prøvd å trene basisøvelser, men har blitt noen jallaøvelser og noen maskinøvelser. Trener stort sett benkpress med manualer( vanlig og skrå), arnoldpress, nedtrekk, opptrekk og en del jogging. Knebøy gjør faktisk vondt, så har holdt meg unna øvelser som belaster kneet mitt. Føler selv jeg trener relativt ofte, altså 3 ganger i uka, 1-2 timer.

Hvilken kneskade er det snakk om? Regner med det er menisk skade ut fra fotball/tennis problemene?Uansett vil jeg anbefale deg å prøve Barefoot løping. Min bror ødela kneet sitt for et par år siden, og kunne ikke jogge uten smerter. Legen anbefalte å kjøpe skikkelige "joggesko", uten at det hjalp noe som helst, endte bare met et sett dørstoppere i megasupergel til 3000kr. Så prøvde han et par "Barefoot" sko fra TerraPlana(?) for rundt 1200 og siden har han hverken hatt smerter eller problemer med beinet. Uansett, barefoot løping gir mindre belastning på knær da det er slik vi er ment å løpe.

Ser også at du har holdt deg unna øvelser som belaster kneet. Hvorfor det? Jeg vil tro det viktigste ville vært å fokusert på nettopp kneet, siden det tydeligvis er det "svakeste leddet". Du vil aldri bli bra igjen om du ikke bruker det, da visner det bort. Jeg ville sett om det fantes noen kne og beinøvelser som trener støttemusklaturen i beina dine på en bra måte, uten at du ødelegger deg selv med for store belastninger.

Av andre øvelser så er vell smørbrødlisten noe slikt:

- Knebøy (å trene styrke uten knebøy eller tilsvarende er imo håpløst)

- Markløft og Benkpress

- Roing

- Militærpress og nedtrekk/chins

Programmer som er verdt en kikk på er Release Your Potential (RYP) og 5x5 (Stronglifts og andre varianter)

Kosthold: Vanlig norskt kosthold; 3 skiver grovt brød til frokost, 4 til lunsj, biff(storfe og svin),laks eller kylling med ris/pasta og masse wok-grønnsaker. Spiser en del fast food som pølser, pommes frites, pizza i helgene. Ute på byn meg end el alkohol i blodet en gang i uka, sånn ca.

Dropp brødet. Stivelse er satans verk. Korn er for kua. (trenger du fiber, så spis grønnsaker)

Sjekk ut Periodisk faste / "leangains" også. Det kan hjelpe deg med å få mer kontroll på hvor mye og hva du spiser, og det blir lettere å droppe brødet. Personlig spiser jeg ikke brød hjemme. Når vi får lunch på jobb og en og annen gang hos andre kan jeg ta en skive, men jeg har ikke hatt brød i hus på godt over ett år. Jeg kjører litt sånn "hallveis" periodisk faste naturlig. Dvs dropper frokost, spiser en liten lunch på jobb, og så spiser to middager når jeg kommer hjem, ca kl 5 og klokken 9 på kvelden. Du har kansje hørt at "frokosten er det viktigste måltidet". Det er pisspreik. Gammle myter fra 50-60 tallet som har fått leve umotsagt i alle år.

Poeng med denne posten: Hehe,ser at dette ble en lang post, men grunnen til at jeg registrete meg her og poster denne posten her er for å få hjelp. Jeg trenger hjelp! :p Så vil gjerne ha tips til øvelser og ting jeg kan gjøre for å nå målene mine, og tenker selv at jeg gjør denne tråden om til en treningslogg når jeg har kommet godt i gang med treninga. Så håper dere kan hjelpe meg!

Start med et "ferdig" program ala RYP eller 5x5, så når du ser fremgang blir det morro å trene og du får mer motivsjon og mer kunnskap, og da blir det enda bedre.Det viktigste av alt er å ikke la deg stoppe av dørstok-mila.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva som er galt med knærne dine, eller om du vet det selv, men jeg kan anbefale en time hos ortoped på NIMI. Var selv der i fjor og fikk sjekket ut knærne mine. Fikk da påvist belastningsskader i begge knærne, og kunne da velge to ting å gjøre. Enten trene hver dag, med lette, eksentriske øvelser. Eller trene tre ganger i uka hardt, med knebøy, beinpress osv. Fikk også beskjed om at det skulle gjøre vondt når jeg trente. I tillegg har jeg erfart at knærne mine er veldig glad i sykling. Etter en løpetur verker de gjerne et par dager, og kan være vondt å gå i ettertid. Men jeg ville sjekket ut hva som feiler knærne dine først, for så å få program av fagpersonell.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen tips:

* Dropp junkfood og halvfabrikat - spis rent kjøtt og ferske grønnsaker, hold deg unna pizza, pølser og burgere.

* Prøv å drikke annenhver helg istedenfor hver helg - hva med å finne på noe annet som feks telttur, fisketur, skøyter, fotball, bading osv med kompiser eller bare være hjemme og trene et par helger?

* Kutt ut brus hvis du klarer

* sjekk hva som er galt med knærne dine! Jeg vet hvor frustrerende det er med vonde knær (er selv operert og måtte bytte jobb pga det) men det er faktisk en del som kan "fikses" med trening og behandlinger.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...