Gå til innhold

Vannskade på bad ved huskjøp, hvilken forsikring?

Stinkey

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og samboeren min kjøpte i sommer en leilighet hvor selger hadde fått bad og kjøkken pusset opp i 2008. Fliser fikk han hjelp av fra en bekjent med erfaring innenfor flislegging og resten ble gjort av fagfolk. Etter få dager oppdaget vi at det kom vann fra dørlista når vi dusjer. Døra er ca 1 meter fra dusjen og det er null tegn til vann på vegg eller gulv så det kommer innenfra. Utifra skadene så ser det ut til å ha vært der en stund. Det er litt misfarging der hvor vannet renner ut, malingen fra karmlista flasser litt og fugemassen i nærheten er tørr og sprø. Selger kan umulig ha ikke merket det da det danner seg en dam ved lista som går utover gulvet avhengig av lengden på dusjen. Han har ikke sagt noe om det på visning, står ingenting om det i prospektet og jeg har fått høre fra flere hold at dette er en forsikringssak.

Vi sendte en mail til megler og lurte på om vi kunne få ha et møte med ham, det passet ikke, men han sa at vi skulle sende mail til eierskifteforsikringa som selger hadde kjøpt. Dette gjorde vi og mottok kjapt et svar om å få tilsendt div. papirarbeid fra kjøpet og prospektet. Så ble det stille i en og en halv måned før vi plutselig fikk et brev i posten hvor de hadde konkludert at dette ikke var deres sak og at det er hus- og villaforsikringen det går på.

Har hørt med flere bekjente som syns dette høres rart ut og mener det er nettopp eierskifteforsikringa som skal ta seg av dette, i tillegg til at det var det megler sa. Jeg er lite interessert i å vente 1-2 nye måneder på å bli sendt frem og tilbake mellom de forskjellige selskapene. Noen som vet hvilket forsikringsselskap som skal ta saken? Evt. hvem/hva kan jeg ta kontakt med for å finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tegna dere kjøpsforsikring ved kjøpet?

Eierskifteforsikringene er ikkje altfor enkeltt å ha med å gjere, det kan lønne seg å bruke advokat mot dei.

Selføgeleg vil dei prøve å dytte dette over på andre , dermed slipper dei å betale ut noko.

Eg har ei sak gåande sjølv mot tidligare eiger der takst/ egenerklæring spriker litt og ein del informasjon er tilbakehold.

Det som har blitt gjort til no er:

Det måtte inn takstmann for å vurdere standen og skadene, så blei det utforma krav til motparten.

No har be fått svar der dei ikkje erkjenner noko skyld men kan gi oss 10% av kravet mot at alle framtidige krav frafelles.

Så det blir ny runde med advokat no.

Anna sak:

Eit vennepar som hadde problemer med badet måtte ut med ca 20K i advokathjelp , men dei fekk då heilt nytt bad då selger hadde rive det som borettslaget hadde pussa opp og bygd si eiga løysning etterpå men unnlot å oppgi dette.

Lenke til kommentar

Dere må rette kravet mot selger. Han er ansvarlig fo skjulte feil og mangler som eksisterte ved overtagelse. Dere har undersøkelsesplikt, men det forventes neppe at dere prøvedusjer. Dersom selger viste om lekasjen, er han vel uansett pliktig til å informere om dette.

Lenke til kommentar

Dere må rette kravet mot selger. Han er ansvarlig fo skjulte feil og mangler som eksisterte ved overtagelse. Dere har undersøkelsesplikt, men det forventes neppe at dere prøvedusjer. Dersom selger viste om lekasjen, er han vel uansett pliktig til å informere om dette.

Hvis selger visste, eller burde visst om feilen, så er det vedkommendes plikt å informere om den. Er dette en feil som er veldig synlig, og dere kan se at har eksistert en stund, så har dere en god sak mot selger.

Lenke til kommentar

Problemet er synlig etter dusj. Da danner det seg gjerne en liten dam ved dørlista. Hvis to personer dusjer rett etter hverandre så blir dammen ganske stor og renner utover gulvet. Det er tegn på lista og på fugemassen at det har vært fuktig der lenge. Maling som flasser litt og tørr/sprø fugemasse. Dette kan nok ha vært synlig på visning, men vi la ikke merke til det. Har flasset av maling på andre dører i leiligheten etter husdyr så det kan ha blitt oppfattet som det.

En takstmann skal kontaktes i morra så kan vi få litt oversikt over hva som kan være aktuelt. Mistenker han betydelig skade så kommer vi til å ta det med selger så får han evt. ta kontakt med forsikring.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, ble det noen løsning på denne?

Hørtes for min del ut som "dusj på flisegulv" der silikonlisten nede langs gulvet har løsnet litt, og så har vann rent nedi og da går under flisene og ut ved dørlista.

Mest sannsynlig et litt feil fall på dusjen og da i så måte.

Da må evt. silikonen påføres på ny osv.

Er det som er risken med å ha "dusj på gulv" fremfor kabinett, vannet finner alltid en vei!

Og de silikonlistene må vedlikeholdes til tider, skurer en for eks. med noe skuremiddel så kan en fort løsne litt av dette, og da renner vann nedi, samme hvor lite hullet er.

Endret av Farmerfrank
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...